آموزش مکانیک خودرو: از آن جایی که طراحی واشر سرسیلندر به گونهای است که هیچ وقت قرار نیست از موتور جدا شود، بسیار ارتجاعی و انعطاف پذیر بوده و تا دهها هزار کیلومتر میتواند با نوسانها و تغییرات دما و فشار مقابله میکند. اگر واشر سرسیلندر مشکل پیدا کند، که معمولاً از آن با عنوان سوختن واشر سرسیلندر یاد میشود، نتیجه آن میتواند نشت مایع خنک کننده موتور، روغن یا نشت سیلندر باشد. بسته میزان سوختن واشر سرسیلندر، نتیجه این اتفاق میتواند از یک ایراد جزئی در کارکرد موتور تا جلوگیری از کارکرد بهینه یا حتی از کار انداختن آن متفاوت باشد.
واشر سرسیلندر چه کاری انجام میدهد؟
واشر سرسیلندر بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستونها داخل آن قرار دارند و سر سیلندر خودرو که مواردی مانند میل سوپاپها و سوپاپها را در خود فرا گرفته، نصب میشود. بیشتر موتورهای مدرن و امروزی از واشر سرسیلندرهای فولادی چند لایه (MLS) استفاده میکنند و در موتورهای قدیمیتر، واشر سرسیلندرهایی از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی مورد استفاده قرار میگرفتند. در برخی از موتورها ممکن است واشر سرسیلندرهای مسی استفاده شود. بدون در نظر گرفتن جنس آن، واشر سرسیلندر سه وظیفه اصلی دارد:
- آب بندی سیلندر – هنگامی که موتور در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتور بنزینی به راحتی میتواند به ۷۰۰ psi و در موتور دیزلی، تا ۲ هزار psi برسد. واشر سرسیلندر که بین سرسیلندر و بلوک موتور نصب شده، این فشارها را به منظور داشتن بهینهترین حالت کارکرد سیلندر حفظ میکند. واشر سرسیلندرهای فولادی و کامپوزیتی معمولاً یک رینگ ویژه آب بندی دارند که دقیقاً به همین منظور ساخته شده، در عین حال، واشر سرسیلندرهای مسی برای نصب چنین رینگی به زحمت بیشتری نیاز دارند.
- هدایت مایعات – هم مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور در داخل بلوک موتور و سرسیلندر مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که به آنها اجازه میدهند بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند. در سرسیلندر، مایع خنک کننده وظیفه تنظیم دمای سوپاپ و شمعها را دارد و در عین حال، روغن موتور برای بسیاری از قطعات مانند قطعات تایمینگ سوپاپ، کار روان کاری و تأمین فشار هیدرولیک را بر عهده دارد.
- حفظ و نگهداری مایعات – در عین حال، مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور ممکن است فقط چند میلی متر با هم فاصله داشته باشند. یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر، جلوگیری از ترکیب این دو با هم است. همچنین، واشر سرسیلندر از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور جلوگیری میکند و بالعکس. بسته به طراحی، واشر سرسیلندر ممکن است رینگهای O شکل داشته باشد تا آب بندی در برخی مناطق خاص به بهترین حالت ممکن برسد.
۷ نشانه سوختن واشر سرسیلندر
اگر یک واشر سرسیلندر در هر کدام از این سه وظیفه اصلی نتواند کار خود را درست انجام ندهد، بسته به میزان آسیب واشر سرسیلندر، نتیجه آن ممکن است یا بسیار واضح باشد یا اصلاً خود را نشان ندهد. در ادامه، برخی از مهمترین نشانههای یک واشر سرسیلندر سوخته و این که چگونه میتوانید آنها را بررسی کنید را توضیح خواهیم داد:
- بد کار کردن سیلندر – این معمولاً مهمترین نشانهای است که رانندهها، هنگامی که واشر سرسیلندر خودرو میسوزد به آن اشاره میکنند. در این مورد، به دلیل خراب شدن رینگ اطراف سیلندر، واشر سرسیلندر به درستی نمیتواند کار خود را انجام دهد. به دلیل این که سیلندر نمیتواند فشار کافی را ایجاد نماید، ممکن است نتواند به درستی کار کند. اگر دو سیلندر مجاور چنین مشکلی پیدا کنند، این معمولاً بدین معنی میباشد که واشر سرسیلندر بین رینگهای دو سیلندر مجاور نشتی دارد. این مشکل بیشتر در واشر سرسیلندرهای کامپوزیتی وجود دارد، ولی در واشر سرسیلندرهای مسی و فولادی هم بی سابقه نیست.
- نشتی مایعات خارجی – این نوع نشتی را خیلی راحت میتوان دید و متوجه شد، معمولاً در این شرایط موتور روغن و آب کم میکند و میتوانید آثار آب و روغن را روی موتور ببینید که از شکاف موجود بین بلوک موتور و سرسیلندر خارج میشوند. به غیر از نشتیهایی که از هر جایی بالاتر از نقطه مذکور، مانند روی سرسیلندر یا کاور سوپاپها باشد، علت به احتمال زیاد سوختن واشر سرسیلندر است.
- نشتی داخلی – کشف این مشکل ممکن است سختتر باشد و در اکثر اوقات، مشخص کردن محل دقیق آن بسیار دشوار است، زیرا شما نمیتوانید با چشمان خود ببینید که داخل موتور چه اتفاقاتی در حال رخ دادن میباشد.
- اگر روغن موتور وارد مسیرهای ویژه مایع خنک کننده شود، روی درب رادیاتور یا در مخزن ذخیره آب رادیاتور، مایعی شبیه به سس مایونز، به رنگ قهوهای روشن خواهید دید.
- از سوی دیگر، اگر مایع خنک کننده وارد مسیرهای ویژه روغن شود، مایع به رنگ قهوهای روشن و کثیف را روی کاورهای سوپاپ یا زیر درب موتور میتوانید ببینید.
- اگر گازهای سیلندر وارد سیستم خنک کننده میشوند، این موضوع میتواند منجر به ایجاد حباب در آب رادیاتور و داغ کردن موتور شود. مشاهده حباب داخل مایع خنک کننده موجود در منبع ذخیره آب رادیاتور یک نشانه قطعی از سوختن واشر سرسیلندر است.
- ورود مایع خنک کننده به داخل سیلندر را به شکل دود سفید در اگزوز مشاهده خواهید کرد که معمولاً هنگام استارت اولیه بیشتر هم هست، زیرا هنگامی که موتور خاموش میشود، مایع خنک کننده تحت فشار به داخل سیلندر نشت میکند.
در موارد خرابی شدید واشر سرسیلندر، وقتی مقدار زیادی مایع خنک کننده وارد سیلندر شود، میتواند موجب قفل هیدرواستاتیکی که به اصطلاح هیدرولاک می گویند شده و آسیب دائمی به موتور خودرو وارد کند.
اگر خود شما یا مکانیک خودرو شک دارید که واشر سرسیلندر خودرو سوخته، تشخیص این موضوع میتواند زمان بر باشد، زیرا برخی مشکلات دیگر موتور هم وجود دارند که گاها نشانههایی مشابه با سوختن واشر سرسیلندر دارند. یک تست کمپرس موتور، تست نشت و تست بلوک موتور ممکن است لازم باشد تا مشخص شود که واشر سرسیلندر خراب شده یا مشکل به مواردی دیگر مانند بلوک ترک خورده، انژکتور، سیستم احتراق، سوپاپها یا مشکلات رینگ پیستون مربوط میباشد.
در حالی که خود واشر سرسیلندر معمولاً خیلی گران قیمت نیست، تعویض آن میتواند هزینه بالایی برای شما بتراشد. دلیل آن این است که برای تعویض واشر سرسیلندر بخشهای زیادی از موتور، شامل قطعات تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز، قطعات سرسیلندر و خود سرسیلندر باید باز شوند.
اگر افزایش دما سبب آسیب رساندن به سرسیلندر شده باشد، باید سری هم به تراشکار بزنید که این مشکل میتواند هزینههای شما را بیشتر کند. با این حال، سوختن واشر سرسیلندر مشکلی است که در صورت رسیدگی نکردن، میتواند سبب از کار افتادن کامل موتور خودرو شود.”کارستان”
آیا تجربه مواجهه با واشر سرسیلندر سوخته دارید؟نظر شما در این مورد چیست؟
عزیزاله اصلانی
تاریخ : ۱۲ - دی - ۱۴۰۱
سلام علت نشت روغن به ته شمع از رینگ هاست احتمالا ماشین شما روغن هم کم کنه
ناشناس
تاریخ : ۱۱ - دی - ۱۴۰۱
سلام بسیار عالی است راهنمایی مردم میکنید اجرتون با خدا ولی دعا کنید مردم بتوانند لوازمم بخرند این بدتر از خرابی ماشینه
ناشناس
تاریخ : ۱۱ - دی - ۱۴۰۱
عالی و با تشکر ففراوان
محقق پور
تاریخ : ۱۱ - دی - ۱۴۰۱
باسلام بسیار کامل و قابل استفاده است ممنونم
ناشناس
تاریخ : ۱۱ - دی - ۱۴۰۱
استفاده کردم ممنون
مرتضی
تاریخ : ۱۱ - دی - ۱۴۰۱
خوب و قابل استفاده بود ، در مورد موتور و خرابی هاش و حتی نحوه تعمیرات هم مطلب بزارین
ممنون
محمد قربانی
تاریخ : ۱۰ - دی - ۱۴۰۱
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز ممنون از راهنمای شما
محمد قربانی
تاریخ : ۱۰ - دی - ۱۴۰۱
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز یکی از دلایل واشر زدن ماشین سه کار کردن ماشین است اونم تو سینه کشی قدرت حرکت کند میشه
سید مهدی
تاریخ : ۱۰ - دی - ۱۴۰۱
ساخت انواع واشر سرسیلندر خودرو۰۹۱۲—۱۹۰۵
ارش
تاریخ : ۱۰ - دی - ۱۴۰۱
دلیل چرب شدن شمع هم بفرمائید سپاسگزارم
ارش
تاریخ : ۱۰ - دی - ۱۴۰۱
بسیار عالی مطالب اموزنده بود چزب شدن شمع دلیلش چیست
مجنون پور
تاریخ : ۱۰ - دی - ۱۴۰۱
سال ۹۱یک ۴۰۵داشتم تا سال ۹۸که فروختم یک قطره آب کم نمیکرد هیچ خرج اضافه ای رو دستم نینداخت،اونم توشرجی و گرمای بندرعباس ،بزرگترین اشتباه زندگیم رو کردم و فروختمش پارس سال۹۸گرفتم، توکیلومتر ۲۳هزارتا واشر سر سیلندر سوزند ،تا حالا هم سه تا استوپر موتور و دوتا سنسور دریچه گاز عوض کردم، …
محمد
تاریخ : ۱۰ - دی - ۱۴۰۱
سفیدی روی درب کارتل نشانه چیه
احمد
تاریخ : ۱۰ - دی - ۱۴۰۱
سلام، تشکر از مطالب آموزنده تون، ماشین من پژو مدل ۸۸ است روغن هردوماهی یه بار عوض میکنم چون کم میکند ، بوی روغن سوخته هم میده اول صبح دود ابی رنگی هم از اگزوز خارج میشه، یه مقداری هم اب کم میکنه، چند ماهی بیش نیست که واشر عوض کرده ام،ولی شمع شماره ۲ سمت چپ آغشته به روغنه، آیا دلیلی بر سوختن واشر یا رینگ پستانهاست
جوهر
تاریخ : ۱۰ - دی - ۱۴۰۱
مطلب مفید ورزنده بود سپاس ودرود ای کاش از سایر قسمت های خودرو مطالب ودیدگاه های دیگر منتشر میشد
عباس
تاریخ : ۱۰ - دی - ۱۴۰۱
دمتون گرم،ولی بعضی از مکانیکها متاسفانه فقط تعویض کارهستند.وانتظار دارند راننده ایراد را تشخیص دهندو فقط دنبال کارای تعویض کردن .
شهاب
تاریخ : ۹ - دی - ۱۴۰۱
ممنون از مطالب مفید واموزنده ای که بیان نمودید
محمد انیسی
تاریخ : ۹ - دی - ۱۴۰۱
با سلام دستمریزاد کاملا توضیحات عالی و بدون ایراد بودند واقعا دستمریزاد
اکبر از کوار
تاریخ : ۹ - دی - ۱۴۰۱
این سایت اول فارس مطالبش عالیه…تشکر از آقای هوشنگ جهانبخش و همکاران شون…شیرازی ها همیشه همه جا پرچم شون بالاست
ناشناس
تاریخ : ۹ - دی - ۱۴۰۱
ماشین تعمر اساسی شده بعد از ۴ماه ما شین که گرم است خاموش کردنم روشن میشود چند لحظه دود سفید میکند کسی هم مشکل نفمیده
ناشناس
تاریخ : ۹ - دی - ۱۴۰۱
سه ماه قبل موتر سمند دوگانه تعمیر اساسی شده آ هفته ششم شروع به اب کم مکرد خیلی اذیت شدم بعضی وقت ماشین بعد جند ساعت کا ر خاموش که میکنم چند لحظه دود سفید میکند در ضمن دوتا از پیج سرسیلندر کمی شل
بیژن
تاریخ : ۹ - دی - ۱۴۰۱
لطفا بفرمایید در اتوموبیلهای نو چه مواردی را باید رعایت کرد که موتور سیلندر نزنه
ناشناس
تاریخ : ۹ - دی - ۱۴۰۱
عالی عالی بود استفاده کردم
بذرافشان
تاریخ : ۸ - دی - ۱۴۰۱
کا ملا توضیح دادین و صحیح بود تجربه خوبیه