چاپ کد خبر: 128086
19 آذر 1402

۹ ماده غذایی که باعث تشدید سردردهای میگرنی می شوند

متخصصان بر این باورند که سردردهای میگرنی بخاطر فعالیت های غیر عادی در مغز است.از جمله اتساع و انقباض رگ‌های خونی در مغز. میگرن می‌تواند موجب احساس حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا، سر درد شدید و اختلالات بصری شود که موجب از کار افتادن فرد است و کسی که این علائم را دارد می‌خواهد خیلی سریع التیام پیدا کند.

مواد غذایی محرک میگرن
برخی غذاها می‌توانند باعث حملات میگرنی در افراد مبتلا به میگرن شوند. مواد غذایی محرک میگرن شامل شکلات، کافئین، الکل و … است.

غذاهای محرک میگرن
اگر دچار حملات میگرن می‌شوید برای اینکه این حملات را به حداقل برسانید، سعی کنید مصرف مواد غذایی زیر را کنترل کنید. گاهی برای برخی افراد لازم است که به‌کلی مصرف آن را قطع کنند.

۱- الکل

الکل یکی از رایج‌ترین مواردی است که در ایجاد میگرن نقش دارد. بر اساس یک مطالعه، بیش از ۳۵ درصد از مبتلایان به میگرن، الکل را به عنوان یک محرک برای دردهای میگرنی توصیف می‌کنند. الکل می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود که عامل مهمی در ایجاد سردرد است.

۲- کافئین

مصرف بیش از حد کافئین و یا ترک یکباره آن می‌تواند باعث میگرن یا سردرد شود. خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین عبارتند از: قهوه، چای و شکلات.

۳- غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات

مونوسدیم گلوتامات یا MSG یک نمک سدیم اسید گلوتامیک است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. هم‌چنین این ماده، یک طعم‌دهنده خوراکی است که معمولاً به غذاهای کنسرو شده، سوپ‌ها و گوشت‌های فرآوری‌شده اضافه می‌شود. خوردن مونوسدیم گلوتامات بی‌خطر است، اما برخی از محققان مصرف آن را با حملات میگرنی مرتبط می‌دانند. بنیاد میگرن آمریکا نیز خاطرنشان می‌کند که این ماده در ۱۰ تا ۱۵ درصد از مبتلایان به میگرن، باعث بروز حملات میگرنی شدید می‌شود. سایر مواد نگهدارنده نیز ممکن است در برخی افراد، محرک میگرن باشند.

۴- شیرین‌کننده‌های مصنوعی
بسیاری از غذاهای فراوری شده، شیرین‌کننده‌ی مصنوعی دارند. این شیرین‌کننده‌ها جایگزین شکر هستند و برای طعم دادن به غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شوند. اما این شیرین‌کننده‌ها می‌توانند میگرن ایجاد کنند. از بین شیرین‌کننده‌ها، آسپارتام بیشتر از همه، میگرن را تحریک می‌کند.

۵- گوشت‌های فرآوری‌شده

گوشت‌های فرآوری‌شده، از جمله ژامبون، هات داگ و سوسیس‌، حاوی مواد نگهدارنده‌ای به نام نیترات هستند که این ماده رنگ و طعم مواد غذایی را حفظ می‌کند. این غذاها می‌توانند اکسید نیتریک را در خون آزاد کرده و رگ‌های خونی مغز را گشاد کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اکسید نیتریک می‌تواند باعث میگرن شود یا به تشدید آن کمک کند.

مواد غذایی محرک میگرن

۶- پنیرهای کهنه
پنیرهای کهنه حاوی ماده‌ای به نام تیرامین هستند. این ماده زمانی شکل می‌گیرد که کهنه شدن غذا باعث تجزیه پروتئین‌ها می‌شود. هرچه کهنگی پنیر بیشتر شود، میزان تیرامین بیشتر خواهد بود.

تیرامین یکی دیگر از مواد شیمیایی است که به نظر می‌رسد باعث سردرد و میگرن می‌شود. پنیرهای رایج زیر میزان زیادی تیرامین دارند؛

  • فتا
  • بلوچیز
  • پنیر پارمزان

۷-شکلات

بر اساس گزارش بنیاد میگرن آمریکا، شکلات بعد از الکل دومین محرک رایج برای حملات میگرن است. گفته می‌شود حدود ۲۲ درصد از افرادی که میگرن را تجربه می‌کنند، از علاقه‌مندان به شکلات هستند. شکلات حاوی کافئین و بتا فنیل اتیلامین است که در برخی افراد باعث سردرد می‌شود.

۸- غذاهای شور
غذاهای شور به ویژه غذاهای فرآوری شده‌ی شور که ممکن است حاوی مواد نگهدارنده مضر باشند ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد میگرن شود. مصرف مقادیر زیاد سدیم می‌تواند فشار خون را افزایش داده و باعث سردرد یا حملات میگرنی شود.

۹- غذاهای سرد یا منجمد

خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های منجمد مانند بستنی‌ می‌تواند باعث ایجاد درد شدید در سر شود. اگر بلافاصله بعد از ورزش یا در گرمای بیش از حد، مواد غذایی منجمد بخورید، سردردهایی را تجربه خواهید کرد که ممکن است تبدیل به حملات میگرنی شوند.

مواد غذایی مجرک میگرن

درمان میگرن

دوره‎‌های میگرن می‌تواند دردناک باشد و زندگی شما را مختل کند. خوشبختانه با اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی می‌توانید به پیشگیری از حملات میگرنی کمک کنید. هم‌چنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد علاوه بر مصرف دارو، روش‌های ساده‌تری نیز وجود دارند که به درمان میگرن کمک می‌کنند:

ماساژ درمانی: می‌تواند دفعات حملات میگرنی را کاهش دهد.

مکمل‌های ویتامین B۲ (ریبوفلاوین): می‌تواند به پیشگیری از حملات میگرن کمک کند.

مکمل‌های منیزیم: مصرف ویتامین C و منیزیم، با خاصیت آنتی اکسیدانی و احتمالاً کاهش التهاب عصبی می‌تواند منجر به بهبود علائم میگرن و افسردگی در افراد مبتلا به میگرن می‌شود.

سبک زندگی سالم: وعده‌های غذایی خود را به طور منظم بخورید و هرگز آنها را حذف نکنید، مصرف کافئین را محدود کنید و به اندازه بخوابید.

مدیریت استرس: با تمرینات یوگا، تمرکز حواس یا مدیتیشن، استرس خود را مدیریت کنید و دردهای میگرنی را کاهش دهید.

چشم‌انداز و پیشگیری
دوره‌های میگرن می‌تواند دردناک باشد و زندگی شما را مختل کند. خوشبختانه برخی از تغییرات در شیوه‌ی زندگی و عادت هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای جلوگیری از حملات میگرن استفاده کنید.

برخی راهکارها در ادامه آمده‌اند؛

  • به طور منظم غذا بخورید و هرگز وعده‌های غذایی را حذف نکنید.
  • مصرف کافئین را محدود کنید.
  • به اندازه‌ی کافی بخوابید.
  • با تمرین‌های یوگا، ذهن‌آگاهی یا مدیتیشن، استرس را در زندگی خود کاهش دهید.
  • مدت زمانی که به صفحات روشن نگاه می‌کنید یا در معرض نور مستقیم خورشید هستید محدود کنید چرا که هر دو می‌توانند باعث میگرن شوند.
  • در استفاده از تلویزیون، کامپیوتر و سایر صفحات نمایش، زمان استراحت در نظر بگیرید.
  • رژیم غذایی حذفی را امتحان کنید که شامل حذف کردن مواد غذایی است که متوجه شده‌اید باعث تحریک میگرن در شما می‌شوند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار