شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که در سردترین روز سال بخاری ماشین شما درست کار نکند و هوای گرمی بیرون ندهد.در این موقعیت همه به دنبال دلیل آن هستیم تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم در این مقاله چند مورد اصلی که باعث گرم نشدن بخاری ماشین می شود را بررسی می کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.
دلایل رایج علت گرم نکردن بخاری ماشین عبارتند از مشکلات ترموستات، مشکلات هسته بخاری، گیر کردن فلاپ های بخاری، حباب های هوا و سطح پایین مایع خنک کننده. برخی از این دلایل تا حدودی به دلیل قدیمی بودن وسیله نقلیه شما هستند، در حالی که برخی دیگر به دلیل نگهداری ضعیف خودرو هستند.
علت گرم نشدن بخاری ماشین
علت عدم گرم نشدن بخاری ماشین می تواند به عوامل متعددی باز گردد. مشکلات در سیستم سرمایش و گرمایش موتور، کمبود سیال حرارتی، ترکیبی نادرست از آب و ضد یخ، خرابی در ترموستات یا شیرآلات و سیستم تهویه کننده نامناسب از جمله دلایل ممکن هستند. همچنین، اشکال در ترتیب عملکرد کمپرسور یا مشکلات الکتریکی نیز موجب عدم تولید گرما می شوند. بررسی دقیق و تعمیر توسط کارشناسان تخصصی موتور و سیستم گرمایش می تواند به تشخیص و رفع این نقصان کمک نماید.
۱-رسوب گرفتگی در شلنگهای ورود و خروج رادیاتور بخاری
گاهی جنتهایی که آب رادیاتور خودرو را به رادیات بخاری منتقل میکنند، رسوب گرفته و جلوی ورود و خروج آب را میگیرند، در این موارد نیز با تعویض شلنگها یا رفع گرفتگی میتوان عملکرد بخاری را اصلاح کرد.
۲-بروز مشکل در رادیاتور بخاری
یکی از شایعترین و پردردسرترین عوامل خرابی بخاری خودرو، گرفتگی و یا سوراخ شدن رادیاتور بخاری آن است، وقتی رادیاتور بخاری نتواند بخوبی تبادل حرارتی داشته و گرما را از آب به هوا منتقل کند، بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب گرم نمیکند.
این مشکل در اکثر مواقع با تعویض رادیاتور بخاری که فرایندی پر دردسر است حل میشود، اما در مواردی معدودی نیز میتوان با شستشو و استفاده از مواد جرم گیر مخصوص، این مشکل را پشت سر گذاشت.
۳-هوا گرفتن یا کاهش سطح مایع خنککننده موتور
گاهی کمبود آب موتور یا هوا گرفتن سیستم خنک کننده میتواند مانع گردش مایع در سیستم میشود، در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمیتواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد و گرمای آب را به داخل کابین منتقل کند، در این حالت باید ضمن بررسی اجزای سیستم خنک کننده موتور و اطمینان از عدم وجود هرگونه نشتی، به سیستم خنککاری موتور آب مقطر یا ضد یخ اضافه کرده و سیستم را هواگیری کنیم.
۴-خرابی محرک دریچه
محرک های دریچه ترکیبی تهویه مطبوع، موتورهای الکتریکی کوچکی هستند که درهای هواکش را در سمت راننده یا مسافر داخل خودرو حرکت می دهند. آن ها بخشی از سیستم HVAC وسیله نقلیه شما هستند که به تنظیم دما و جریان هوا با مخلوط کردن هوای گرم و سرد برای رسیدن به دمای مطلوب کمک می کنند.
مانند هر قطعه دیگر خودرو، این موتورها در یک نقطه یا پس از مدتی استفاده از کار می افتند. بسته به میزان خرابی این قطعات، محرکها میتوانند منجر به دمیدن هوای گرم بخاری ماشین شما شوند و هوای داغ ممکن است به طور کامل از دریچه ها خارج نشود.
دریچه های بسته یا مسدود
بالهها یا پرههایی که گیر کرده و یا بسته شدهاند، مانع از تولید هوای گرم بخاری خودرو میشوند و آن را به داخل کابین رها میکنند. از این رو، آن ها باید بخشی از بازرسی شما باشند حتی اگر علائمی که تجربه می کنید مستقیماً به آن ها اشاره نداشته باشد.
انجام این کار شما را از تشخیص زودهنگام موارد چالش برانگیز در این لیست نجات می دهد. یا در بهترین حالت ممکن است متوجه شوید که بالهها و دریچههای خودرو فقط به تمیز کردن کامل نیاز دارند.
۵-نقص در یونیت تنظیمات سیستم تهویه
در مواردی مشاهده شده با وجود عدم وجود مشکل در هیچ کدام از موارد بالا، باز هم بخاری باد سرد میدهد، در این مورد ممکن است مشکل از مدار تنظیمات دمای تهویه باشد، این قطعه در خودروهای قدیمی به صورت کاملا مکانیکی، دریچههای تهویه را از حالت کولر به بخاری و بالعکس تغییر حالت میداد، اما در خودروهای بهروزتر، این کار به صورت الکترونیکی و با تنظیم دمای مد نظر انجام میگیرد، خرابی اتصالات دریچهها، یا مدار و دماسنج داخل خودرو نیز آخرین موردی است که میتواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد تهویه خودرو شود.
۶-خرابی ترموستات خودرو
یکی دیگر از عوامل بروز نقص در بخاری، خرابی ترموستات است، ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد؛ این قطعه زمانی که نیاز به خنککردن آب نیست، آن را همچنان داخل موتور و اطراف آن حفظ میکند تا وارد رادیاتور نشود و هر زمان که دمای موتور به حدی بالا رفت که نیاز به خنککاری و کاهش دما بود، ترموستات خود به خود باز شده و اجازه گردش آب را میدهد.گاهی ممکن است که ترموستات دچار نقص شده و کاملا باز بماند، در این حالت مایع درون سیستم خنک کننده مدام درون رادیاتور گردش کرده و خنک میشود، در نتیجه بخاری نیز نمیتواند دمای موردنیاز را تولید کند.
ترموستات خودروی شما دریچه ای است که برای تنظیم جریان مایع خنک کننده به موتور و رادیاتور باز و بسته می شود. اگرچه این دستگاه بسیار ساده است، اما یک ترموستات کارآمد برای کارکرد موتور شما در دمای مطلوب حیاتی است.
ترموستات به عنوان یک دروازه بان عمل می کند و مسئول نگه داشتن مایع خنک کننده در داخل موتور تا زمان مناسبی است که بتواند به سیستم خنک کننده و دریچه ها رها شود. در صورت خرابی، این قطعه قادر به تنظیم دمای موتور نخواهد بود.
این به معنای کمبود گرما از سیستم گرمایش خودرو است و چراغ چک موتور نیز ممکن است در این فرآیند فعال شود. علاوه بر این، میتواند منجر به سرد شدن بیش از حد موتور شما شود و در هنگام رانندگی مشکل قابل توجهی ایجاد کند.
ترموستات آسیب دیده ممکن است در حالت باز یا بسته گیر کند. هنگامی که ترموستات باز گیر می کند، ممکن است اجازه دهد مایع خنک کننده بیش از حد جریان یابد و از رسیدن خودرو به دمای بهینه خود جلوگیری می کند و در نتیجه باعث کاهش عملکرد می شود.
از سوی دیگر، ترموستاتی که در حالت بسته گیر کرده است، اجازه نمی دهد مایع خنک کننده به گردش درآید و سیستمی که موتور شما را خنک می کند و کابین شما را گرم می کند، قطع می کند.
یک ترموستات گیر کرده باعث می شود که مایع خنک کننده داخل موتور بدون اینکه ابتدا گرم شود آزادانه در کل سیستم خنک کننده گردش کند و در نتیجه موتور بیش از حد گرم می شود و بخاری ماشین شما با وجود روشن بودن هوای سرد بدمد.
برعکس، یک ترموستات باز گیر باعث می شود دمای موتور پایین بماند و گرمکن ماشین بیشتر طول بکشد تا گرم شود یا اصلاً گرم نشود. مورد دوم نیز احتمالاً نشانه ای از مشکل هسته بخاری است.
هسته بخاری شبیه رادیاتور ماشین شما به نظر می رسد و از مجموعه ای از لوله ها و باله های باریک تشکیل شده است. با این حال، در حالی که رادیاتور گرما را به هوای اطراف پخش می کند، گرمای هسته بخاری توسط یک فن دمنده به محفظه سرنشینان دمیده می شود.
شبکه لوله های پیچ و خم مانند هسته گرمکن مستعد گرفتگی و نشتی است که باعث کاهش سطح مایع خنک کننده یا جریان در سیستم خنک کننده موتور شما می شود. هستههای بخاری معیوب و سطوح پایین یا مایع خنککننده آلوده اغلب دست به دست هم میدهند و هر دو مشکل ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و عدم دمیدن هوای گرم بخاری شود.
از دیگر نشانههای هسته بخاری معیوب میتوان به بوی خوش بویی در خودرو، شیشههایی که بهطور خاص مهگیر میشوند و گودالهای زیر داشبورد یا روی تخته کف سرنشین اشاره کرد.
۷-خرابی فن بخاری
ایراد شایع دیگر، خرابی فن و یا دمنده بخاری است؛ در این حالت رادیاتور بهخوبی گرم میشود، آب داغ موتور نیز وارد سیستم میشود، ولی در نهایت به دلیل عدم کارکرد فن، تهویه خودرو هیچ بادی تولید نمیکند، علت این اتفاق میتواند سوختن یکی از فیوزها و یا خراب شدن موتور فن بخاری باشد که باید توسط برقکار برای رفع این خرابی اقدام کنیم؛ اما در صورتی که بخاری روشن میشود، ولی باد کافی تولید نمیکند، مشکل میتواند از گرفتگی مجرای تهویه، یا عدم تعویض طولانیمدت فیلتر کابین و کیپ شدن آن باشد که با بررسی مسیرها و تعویض فیلتر کابین، این مشکل نیز حل خواهد شد.
۸-خرابی پمپ آب
مشکلات پمپ آب یک علامت مشترک با گرفتگی رادیاتور دارد، به ویژه دمای بسیار بالای موتور. این نشانگر ممکن است به صورت پراکنده یا در کنار گرمای مکرر موتور اتفاق بیفتد. در طی این اتفاق، پمپ دیگر نمی تواند آب گرم یا مایع خنک کننده را در سراسر بلوک موتور و هسته بخاری به گردش درآورد.در نهایت، هسته بخاری گرم نمی شود و بخاری ماشین را از کار می اندازد. عدم رسیدگی به پمپ آب خراب ممکن است منجر به آسیب جدی تری به موتور شود.
۹-نشت مایع خنک کننده یا سیستم خنک کننده
با توجه به اینکه نسبت معمول ضد یخ و آب ۵۰:۵۰ نیاز است تا سیستم خنک کننده خودرو شما عملکرد موثری داشته باشد، نشتی ها به طور طبیعی بخشی از این لیست هستند. این نسبت به راحتی مختل نمی شود مگر اینکه به اجزای سیستم خنک کننده آسیب یا آلودگی در ترکیب خنک کننده وارد شود اما نشت یکی از اولین نشانه هایی است که آشکار می شود.
این وضعیت میتواند دشوار باشد زیرا نشتی ها میتوانند در هر جایی ظاهر شوند و غیرقابل پیشبینی و دید آنها دشوار است. خوشبختانه، بررسی آسیب رادیاتور، پمپ آب و شیلنگهای خودرو میتواند به شما در کاهش منبع نشتی کمک کند.
مایع خنک کننده موتور حاوی مخلوطی دقیق از ضد یخ و آب است که به جلوگیری از داغ شدن یا یخ زدن موتور شما کمک می کند. اگر مایع خنک کننده خودروی شما نسبت مناسبی از ضد یخ و آب دارد، نباید در زمستان یخ بزند یا در تابستان خیلی داغ شود، بنابراین این اطمینان را می دهد که سیستم خنک کننده ماشین شما می تواند به طور موثر گرمای اضافی ایجاد شده در موتور را جذب و دفع کند.
هنگامی که بخاری ماشین خود را در ماه های سردتر روشن می کنید، مقداری از این گرمای اضافی به داخل کابین دمیده می شود تا به شما کمک کند گرم بمانید و شیشه جلوی خود را یخ زدایی کنید! با گذشت زمان، آلودگی در سیستم خنک کننده می تواند مایع خنک کننده را مستعد یخ زدگی کند که ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و کار نکردن بخاری شما شود!
مانند بسیاری از وسایل نقلیه، خودروی شما از مایع خنککننده برای خنک کردن موتور در زمان گرم شدن هوا استفاده میکند یا در آب و هوای سردتر، هوای گرم را در داخل کابین میدمد. ظرفیت مایع خنک کننده هر خودرو بسته به مدل و مدل متفاوت است. اما نسبت آب به ضد یخ معمولاً ۵۰ : ۵۰ است. اگر هر دو الزامات برآورده شوند، بخاری ماشین شما باید خوب کار کند.
بنابراین یا مایع خنک کننده کافی در رادیاتور ندارید یا سطح مایع خنک کننده شما مطابق با مشخصات است اما آلوده است. اگر سطح مایع خنک کننده کم باشد، خودروی شما به اندازه کافی به هسته بخاری ارسال نمی کند تا هوای گرم ایجاد کند.
همچنین، یک مایع خنککننده آلوده، سیستم خنککننده خودروی شما را خراب میکند و هسته بخاری را از گردش هوای گرم به داخل کابین مسدود کرده و بخاری و رادیاتور خودرو را با زنگ زدگی مسدود میکند.
برای اطمینان از اینکه هیچ یک از این شرایط اتفاق نمی افتد، مطمئن شوید که به طور منظم مخزن سرریز ماشین خود را بررسی کنید (مخزن سرریز خالی نشان دهنده سطح پایین مایع خنک کننده است).
در صورت نبود مایع خنک کننده، رادیاتور را از طریق مخزن سرریز دوباره پر کنید نه از درپوش رادیاتور! سرسیلندرهای ترک خورده، واشرهای سر معیوب یا هر گونه شکاف در سیستم خنک کننده که ممکن است منجر به آلودگی مایع خنک کننده توسط روغن یا روغن گیربکس شود را بررسی کنید.
چرا بخاری ماشین من به اندازه کافی داغ نمی شود؟
این راهنمای علت گرم نکردن بخاری ماشین (اگرچه غیر جامع است) به درستی مقصران معمول خرابی بخاری خودرو را خلاصه می کند. در حالی که برخی موارد ذکر شده در این مقاله تنها منجر به خروج هوای سرد از دریچه های خودرو می شود، برخی دیگر منجر به از بین رفتن کامل عملکرد بخاری خودرو می شود.
با این حال، مالکان باید در اولین علائمی که بخاری آن ها به درستی کار نمی کند، به وسایل نقلیه خود توجه کنند. سریع بودن در حل این مشکلات به شما کمک می کند تا از بسیاری از سواری های سرد نجات پیدا کنید و از تبدیل شدن مشکلات جزئی به تعمیرات گران قیمت و مفصل جلوگیری کنید. اگر همه چیز شکست خورد، کمک گرفتن از یک مکانیک حرفه ای همیشه بهترین راه خواهد بود.
نظرات