پر کردن باک مانند خالی بودن آن برای خطر مضر است.آیا به عنوان راننده یا مالک وسیله نقلیه میدانید چطور بنزین بزنید که هم سبب صرفهجویی شود هم استفادهٔ بیشتر و بهتری از بنزینی کنید که خریدهاید؟ حتی اگر میدانید هم پیشنهاد میکنیم آنچه را در پی آمده بخوانید شاید نکتهای بیابید که فایده بیشتری برای تان داشته باشد.
پیش از هر کاری باید سوخت مناسب خودرویتان را شناسایی کنید. در ایران فقط دو مدل بنزین یافت میشود، یکی معمولی و دیگری سوپر. برای یافتن نوع هماهنگ با موتور اتومبیلتان، یک سرچ کوتاه در اینترنت یا مطالعهی دفترچهی راهنما کارتان را راه میاندازد؛ علاوه بر این در قسمت داخلی باک بیشتر خودروها، نوع سوخت مورد نیاز قید شده است.
سوختگیری ماشینی که بنزین معمولی میخواهد با نوع سوپر هیچ مزیتی جز خالی کردن جیبتان ندارد، ولی اگر بنزین سوپر راست کار ماشین شما بود و باک را از بنزین معمولی پُر کردید، به پیشرانه صدمه خواهد رسید که ناک زدن یکی از این مشکلات است،
بعد از ورود به جایگاه جوری بایستید که در باک فاصلهای نیممتری با پمپ داشته باشد. قبل از خروج از اتومبیل این موارد حتما بررسی شوند:
اگر دنده دستی میرانید، دنده را در حالت خلاص و اگر اتوماتیک است روی حالت P قرار دهید.
ترمز دستی را بکشید.
ماشین را خاموش کنید. بهتر است چراغها را خاموش کنید.
به هیچ عنوان با سیگار روشن وارد جایگاه نشوید.
به هیچ عنوان در حالی که با موبایل در حال مکالمه هستید وارد جایگاه نشوید.
همهی ما حامل بار الکتریکی هستیم که گاهی به شکل جرقه دیده میشود، برای خالی کردن بار الکتریکی، قبل از خروج دستتان را به قسمتی از بدنهی فلزی بزنید.
سوئیچ خودرو را به همراه خود خارج کنید.
در باک را باز کنید، در بعضی از مدلها از داخل به وسیلهی یک دکمه باز میشود، مثل پراید، بعضیها فقط با سوئیچ ،مانند پیکان و بیشتر ماشینها با قفل مرکزی، یعنی زمانی که درها باز هستند در باک هم باز است، مثل سمند.
بعد از باز کردن در باک، قسمت پیچی را به سمت عقربههای ساعت بگردانید تا خارج شود.
بعضی از پمپها برای جلوگیری از سرریز بنزین دارای قطع کن اتوماتیک هستند، بهتر است این مورد را قبل از بنزین زدن با مامور جایگاه چک کنید. اگر پمپ فاقد قطع کن اتوماتیک است به صدایی که از لولهی باک خارج میشود به دقت گوش کنید. اگر صدایی مانند پُر شدن آفتابه به گوشتان میرسد، یعنی باکتان تا خرخره پر شده.
آموزش نحوه صحیح بنزین زدن + فیلم
کارهایی که نباید زمان سوختگیری انجام دهید
دیگر صف سوختگیری عضو جدایی ناپذیر جایگاهها شده، پس لطفا صف را رعایت کنید.
برای جلوگیری از آزار و اذیت رانندهی جلویی، چراغ بزرگ را خاموش کنید.
اگز زمان برایتان اهمیت دارد، در اوج ساعات ترافیکی سوختگیری نکنید.
در هوای داغ بنزین چگالی کمتری دارد، این یعنی مقدار کمتری بنزین گیرتان میآید. پس بهتر است در ساعتهای خُنکی هوا، مثلا “اول صبح” سوختگیری کنید.
اجازه ندهید که چراغ بنزین روشن شود، روشن شدن چراغ احتمال آسیب به مجموعهی سوخترسانی را به همراه دارد.
اگر تریلی حمل سوخت در حال تخلیهی سوخت است، از سوختگیری در آن جایگاه اجتناب کنید.
هرگز برای خروج آخرین قطرهها از نازل به خروجی باک ضربه نزنید، چرا که احتمال جرقه و انفجار در چنین حالتی دور از انتظار نیست. لولهی نازل را کمی به سمت بالا بگیرید و بدون قطرهای چکه در محل خود قرار دهید.
نظرات