«ترابردپذیری» شماره همراه یعنی مالک یک شماره تلفن مثل ۰۹۱۷۴۱۰۳۰۹۸، بتواند بنا به میل خود از هر یک از اپراتورهای موبایل، خدمات بگیرد. در ادامه همراه سرویس تکنولوژی اول فارس باشید تا با چندوچون طرح ترابردپذیری آشنا شوید.
«ترابردپذیری شمارهی همراه» (Mobile Number Portability) به مشترکان تلفن همراه امکان میدهد بینیاز به تغییر شمارهی خود، بین خدماتدهندگان تلفن همراه (اپراتورهای موبایل) جابهجا شوند. به عنوان مثال فردی با شماره۰۹۱۷۴۱۰۳۰۹۸ که قبل از این به خاطر پیششمارهی ۰۹۱ لزوما مشترک همراه اول بود حالا میتواند با حفظ این شماره، بهدلخواه خود از هر یک از دو اپراتور دیگر (ایرانسل و رایتل) خدمات بگیرد و مشترک آنها شود. البته این فناوری چیز جدیدی نیست و بیش از ۱۵ سال پیش اولین بار در بریتانیا عملی شده و در حال حاضر در بسیاری از کشورها اجرا میشود.
هدف اصلی این طرح بهبود کیفیت تجربهی مشتریان است.
توصیه میکنیم برای دوری از مشکلات احتمالی ابتدا مسائل مالی را با اپراتور فعلی خود تسویه کرده و سپس اقدام به ترابرد شماره کنید.
سازمان تنظیم مقررات مواردی را مشمول رد تقاضای ترابرد دانسته که از قرار زیرند:
۱- عدم احراز هویت مشترک به دلایل زیر:
- عدم تطبیق کد ملی یا شماره
- عدم تطبیق ماهیت حقوقی و حقیقی
- عدم وجود شماره در شبکه اپراتور
- شماره مجوز دار و گروهدار (شمارهای که قرارداد خاص با اپراتور داشته یا در گروه خاصی است که نیاز به تایید ترابرد از آن گروه را دارد.)
۲- عدم رعایت شرایط ترابرد نظیر به نظیر (اعتباری به اعتباری و دائمی به دائمی)
۳- فعال نبودن سیمکارت مشترک
۴- دستور مراجع ذیصلاح برای مسدود شدن
۵- فعال نبود سیمکارت مشترک بیش از ۳ ماه برای اولین درخواست
۶- عدم پرداخت بهموقع صورتحساب اولیه (برای مشترکان دائمی)
۷- درخواست ترابرد بیش از ۲ بار در سال
بدین ترتیب مشترکانی که با این مشکل مواجه شدهاند، باید این مشکلات را رفع کرده یا منتظر گذشت مدتزمان مورد نیاز باشند.
اگر یک طرح مکالمهی یکماهه فعال کردهاید تا پایان آن صبر کنید، قبض دوره را بپردازید بعد درخواست ترابرد به اپراتور دیگر بدهید.
علاوه بر اینها توصیه میکنیم برای دوری از مشکلات احتمالی ابتدا مسائل مالی را با اپراتور فعلی خود تسویه کرده و سپس اقدام به ترابرد شماره کنید؛ مثلا اگر یک طرح مکالمهی یکماهه فعال کردهاید تا پایان آن صبر کنید، قبض دوره را بپردازید بعد درخواست ترابرد به اپراتور دیگر بدهید.
مزایا و معایب ترابردپذیری شماره همراه
به هر حال هدف اصلی این طرح بهبود کیفیت تجربهی مشتریان است. مشترکان از این پس بدون دغدغه میتوانند از اپراتوری که خدمات بهتر و منصفانه عرضه میکند خدمات بگیرند و این باعث افزایش رقابت بین اپراتورها میشود و به نفع مصرفکننده است.
مزایای ترابردپذیری شماره همراه
تغییر اپراتور دو بار در هر سال
با اجرای این طرح هر مشترک میتواند اپراتورش را تغییر دهد. این مزیت برای افرادی که از هزینه، کیفیت و تنوع خدمات یک اپراتور خسته شدهاند، بسیار مناسب است. زیرا میتوانند بدون تغییر شمارهی خود این کار را انجام دهند. تنها محدودیت در این طرح دو بار تغییر اپراتور در سال بوده و محدودیت دیگری برای تغییر اپراتورها ندارد.
ارائهی سرویسهای جذابتر
با اجرای ترابردپذیری، اپراتورهای تلفن همراه ایران به خاطر اینکه مشترکان خود را از دست ندهند، به سمت ارائهی خدمات متنوع و سرویسهای جذاب خواهند رفت. این طرحهای میتواند مانند دیگر کشورهای دنیا بهصورت قراردادهای چند ساله به همراه باندلینگ باشد. البته این رقابت میتواند در زمینهی کاهش تعرفهی برخی سرویسها یا ارائهی بستهها و خدمات نوین به مشترکان ارائه شود. این بازار رقابتی میتواند پیشرفت فنی و مالی اپراتورها را در بر داشته باشد.
کاهش قیمت سیمکارتهای عادی در بازار سیاه
با اجرای طرح ترابردپذیری از ارزش شمارههای تلفن همراه در بازار کاسته میشود و تفاوت شماره تلفن همراه میان همراه اول، ایرانسل و رایتل از بین میرود. با توجه به این موضوع شمارههای عادی کدهای مختلف سه اپراتور موبایل ارزش یکسانی پیدا میکنند؛ چون دیگر مشخص نمیشود که کدام شماره در کدام شبکه فعال است. به همین دلیل قیمت شمارههای عادی در بازار سیاه کاهش مییابد.
مهاجرت راحت کاربران بدون دغدغهی شماره
بسیاری از کاربران بهخصوص مدیران و مسوولان شرکتهای خصوصی و دولتی و صاحبان کسبوکار نمیتوانند راحت اپراتورهای خود را تغییر بدهند؛ زیرا شمارهی آنها در اختیار سازمانها و افراد بسیاری است و باید با تغییر اپراتور شمارهشان را تغییر داده و آن را به سازمانها و افراد زیادی اطلاع دهند تا به کسبوکار و اعتبارشان ضربه نخورد. اما با اجرای طرح ترابردپذیری، دیگر مشترکان هیچ نگرانی بابت تغییر شماره در هنگام مهاجرت از اپراتور مبدا به اپراتور موردنظرشان نخواهند داشت.
کاهش مشکلات ارتباطی اجارهنشینها
آنتندهی نامناسب شبکهی تلفن همراه در منزل جدید از دغدغههای اجارهنشینها است. برخی از مستأجرها سالانه مجبور به تغییر منزلشان هستند. مشکل آنتندهی موبایل در خانهی جدید در بیشتر مواقع مستأجران را کلافه میکند. اما با اجرای ترابردپذیری شماره تلفن همراه، اجارهنشینها میتوانند با اطلاع از آنتندهی اپراتورها در محلهی جدیدشان، بهراحتی اپراتور مورد نظر را انتخاب کرده و به شبکهی مورد نظر کوچ کنند.
معایب ترابردپذیری شماره همراه
گران شدن شمارهی رند همهی اپراتورها
پیش از این شمارههای رند همراه اول گرانتر از دیگر اپراتورها بود و قیمت شمارههای رند ایرانسل و رایتل ارزانتر بود. پس از ترابردپذیری شمارهها، تفاوت میان شمارههای اپراتورها از بین میرود و در این میان با حذف بازار سیاه کدهای مختلف، ارزش شمارههای رند افزایش مییابد. این افزایش قیمت شامل هر سه اپراتور میشود؛ اما شمارههای رند ایرانسل و رایتل افزایش بیشتری پیدا میکنند و ارزش شمارههایشان به نزدیکی شمارههای رند همراه اول میرسد.
مشکل تشخیص تماسهای درون و برون شبکه
اجرای ترابردپذیری باعث میشود، اپراتور انتخابی کاربران از شمارهشان قابل تشخیص نباشد. به همین دلیل، تشخیص تماسهای درون و برون شبکه قبل از برقراری تماس با مخاطبان سخت میشود. یعنی شما اگر شمارهی شما کد ۰۹۱۲ باشد و با شمارهای دارای همین کد تماس بگیرید شاید تماس برون شبکه حساب شود.
ناآشنایی با شمارهها و کدهای کاربردی اپراتور جدید
هر اپراتور تلفن همراه کدها و شمارههای کاربردی دارد که کاربران در صورت تماس یا ارسال پیام میتوانند عملیات خاصی انجام دهند. این شمارهها و کدها در اپراتورها متفاوت است. در صورت جابهجایی شماره در اپراتورها، کاربران با این شمارهها و کدها ناآشنا هستند و مدتی طول میکشد که آنها را به ذهن بسپارند.
پیش از اقدام به ترابرد شماره، چه مواردی را باید دانست
برای تغییر اپراتور باید مواردی را مدنظر قرار داد و با توجه به محدودیت تعداد جابهجایی در سال با دقت بیشتری نسبت به این کار اقدام کرد.
چهار دلیل عمدهی تغییر اپراتور در ترابردپذیری عبارتاند از: تعرفهها، آنتندهی، سرعت اینترنت و کیفیت خدمات.
انتخاب اپراتور بعدی و هدف از جابهجایی
در حقیقت کل قابلیت ترابردپذیری شمارهی همراه در پاسخ به این سوال خلاصه میشود که چرا و به کدام اپراتور؟ باید هدف از ترابرد شماره خود به اپراتور را مشخص کنید. اینکه دنبال چه ویژگیای هستید؛ چهار دلیل عمدهی تعرفهها، آنتندهی، سرعت اینترنت و کیفیت خدمات باید ارزیابی شود و با توجه به نیاز و هدف مورد نظر، اپراتوری که به بهترین شکل آن نیاز را بر میآورد انتخاب میشود. مثلا اگر به دنبال دسترسی به بالاترین سرعت اینترنت موبایل هستید و در حال حاضر از همراه اول خدمات اینترنت دریافت میکنید ابتدا برآوردی از میزان رضایت خود از وضعیت این خدمت داشته باشید؛ بعد باید بررسی کنید عمدتا در چه مناطقی به پوششدهی اینترنت نیاز دارید؛ برای این مورد میتوانید بهجز نقشههایی که هر یک از اپراتورها از مناطق تحت پوشش خود دارند از دوستان و آشنایی که احیانا مشترک اپراتورهای دیگر و ساکن آن مناطق هستند پرسوجو کنید. در نهایت لازم است مقایسهی تعرفهها صورت بگیرد تا بتوان صرفهی انتقال را حساب کرد؛ مثلا اینکه هزینهی تماسهای برون و درون شبکه چقدر فرق میکند و اگر متفاوت است بیشتر افرادی که شما با آنها ارتباط دارید مشترک کدام اپراتور هستند و آیا اصلا مسئله هزینهی تماس دغدغهای برای شما محسوب میشود یا نه. یادتان باشد صِرف نارضایتی از اپراتور فعلی دلیل بر جابهجایی به اپراتور دیگر نمیشود چراکه ممکن است اپراتورهای دیگر هم در جلب رضایت شما موفق نباشند؛ پس پیش از اقدام همه جوانب را بسنجید.
تعداد ترابردپذیری
مشترکان تلفن همراه هر شماره را تنها دو بار در سال میتوانند جابجا کنند. یعنی محدودیت تعداد ترابردپذیری برای هر شماره در سال ۲ بار است. با توجه به این محدودیت هر سال میتوانید مشترک هر ۳ اپراتور تلفن همراه باشید.
زمان میان دو ترابرد
بین دو ترابرد باید ۳ ماه فاصله باشد. بدین ترتیب شما پس از هر ترابرد حداقل باید ۹۰ روز در شبکهی اپراتور میزبان حضور داشته باشید.
هزینهی ترابردپذیری
هزینه ترابردپذیری برای هر شماره تنها ۵ هزار تومان است. البته هزینهی سیمکارت جداگانه است و هر اپراتور میزبان میتواند هزینهی سیمکارت را هم دریافت کند.
برای ترابرد مهم نیست شمارهی شما دائمی یا اعتباری است. درخواست ترابرد توسط هر مشترک باید در اپراتور مقصد انجام شود و لازم نیست هیچ کاری در اپراتور فعلی انجام شود.
شمارههای مجاز
تمام شمارههایی که فعال بوده و ۹۰ روز از فعال بودنشان در هر اپراتور بگذرد میتوانند به مقصد اپراتور دیگر مهاجرت کنند. برای ترابرد مهم نیست شمارهی شما دائمی یا اعتباری است.
عدم تغییر ماهیت سیمکارت
ماهیت سیمکارتهای دائمی پس از ترابرد همان دائمی مانده و اعتباریها نیز پس از ورود به اپراتور میزبان همان اعتباری خواهند ماند. پس در این جابهجایی هیچ تغییر ماهیتی در نظر گرفته نشده است.
فاصله بین درخواست تا ترابرد
فاصلهی میان درخواست تا انجام کامل ترابرد برای سیمکارتهای دائمی حداکثر ۵ روز و ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه و برای سیمکارتهای اعتباری حداکثر ۳ روز و ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه است. تا زمان شروع ترابردپذیری نباید ارتباط شما با اپراتور قبلی از بین برود و سیمکارت شما بسوزد.
ثبت درخواست در اپراتور مقصد
درخواست ترابرد توسط هر مشترک باید در اپراتور مقصد انجام شود و لازم نیست هیچ کاری در اپراتور فعلی انجام شود.
تکمیل فرمهای ترابرد
همراه اول، ایرانسل و رایتل هر کدام فرمهای اینترنتی جداگانهای را برای ترابردپذیری آماده کردهاند:
حالا که از محدودیتها و مواردی که باید پیش از اقدام مدنظر قرار داد مطلع شدید، به توضیح نحوهی انجام دادن کار جابهجایی به هر یک از اپراتورها میپردازیم.
ابتدا دقت داشته باشید که بعد از تصمیمگیری دربارهی اپراتور بعدی، تمام مراحل را باید از طریق آن اپراتور انجام داده و فرمها و پیگیریها از آن طریق صورت بگیرد.آنچه باید پیش از ترابرد بدانید:
۱. تعاریف مرتبط با ترابرد
اپراتور پایه
اولین اپراتوری که مشترک جهت دریافت خدمات تلفن همراه در آن ثبتنام کرده، اسناد و مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و ثبتنام را به اپراتور مذکور تحویل داده و سند اشتراک دریافت کرده است.
اپراتور پذیرا (مقصد، جدید)
اپراتوری که مشترک یک اپراتور دیگر قصد دارد بدون تغییر شماره خود از خدمات آن استفاده کند.
اپراتور فرستنده (مبدا، فعلی)
اپراتوری که مشترک در هنگام درخواست ترابرد شماره، ازخدمات آن استفاده می کند.
شناسه ترابرد
شماره اختصاص دادهشده به هر مشترک در هنگام یک ترابرد که برای سهولت شناسایی و پیگیری فرآیند ترابرد است.
۲. انجام فرآیند ترابرد فقط در ساعات اداری سیستم ترابردپذیری شماره تلفن همراه یعنی شنبه تا چهارشنبه ساعات ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر و پنجشنبهها از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعدازظهر (بجز تعطیلات رسمی) امکانپذیر است. البته مشترک میتواند درخواست خود را در ساعتها و روزهای غیر اداری و ایام تعطیل نیز در پورتال اپراتور پذیرا ثبت کند.
درخواستهایی که در روزهای تعطیل یا خارج از ساعت اداری ثبت شوند، در ساعتهای اداری (شنبه تا چهارشنبه) بررسی و اجرا خواهند شد.
۳. درخواست ترابرد به دو صورت الکترونیکی یا حضوری (با تکمیل فرم درخواست ترابرد) قابل انجام است.
۴. هر مشترک برای هر شماره تلفن همراه، صرفا دو بار در سال امکان ترابرد دارد (البته بازگشت به اپراتور پایه، ترابرد محسوب نمی شود.)
۵. امکان اولین ترابرد صرفا پس از گذشت ۳ ماه از زمان فعالسازی سیمکارت در اپراتور پایه وجود دارد، اما برای ترابردهای بعدی هیچ محدودیت زمانی وجود نخواهد داشت.
۶. ترابرد شماره مشترکان دائمی مشروط به تسویه صورتحساب اولیه صادرشده از سوی اپراتور فرستنده است. مشترک دائمی باید به محض دریافت پیامک صورتحساب اولیه از اپراتور فرستنده، ظرف مدت زمان یک روز کاری نسبت به پرداخت مبلغ تعیینشده در صورتحساب اقدام کند. تسویهنکردن صورتحساب اولیه ظرف یک روز موجب تاییدنشدن درخواست ترابرد خواهد شد.
۷. امکان غیرفعالشدن شماره مشترکان دائمی که نسبت به تسویه حساب نهایی با اپراتور فرستنده اقدام نکنند، از سوی اپراتور پذیرا وجود دارد (برابر مصوبه شماره ۲۰۷ کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی.)
تبصره: در صورتی که مبلغ بدهی مشترک در صورتحساب قطعی کمتر از مبلغ باقیمانده تضمین پرداخت باشد، در صورت تمایل مشترک مبلغ باقیمانده تضمین پرداخت به او بازگردانده خواهد شد.
۸. شماره مشترک اعتباری پس از ترابرد، کماکان به صورت اعتباری و شماره مشترک دائمی پس از ترابرد شماره، به صورت دائمی در اپراتور پذیرا باقی خواهد ماند (ترابرد به صورت نظیر به نظیر امکان پذیر است).
۹. پس از ترابرد شماره اعتباری، اعتبار مشترک در اپراتور فرستنده صفر خواهد شد؛ بنابراین مشترک باید ملاحظات لازم را تا قبل از نهاییشدن درخواست ترابرد به عمل آورد.
۱۰. پس از مهاجرت به شبکه اپراتور پذیرا، تمام خدمات و بستههای قبلی دریافتی مشترکان دائمی و اعتباری در اپراتور فرستنده (اعم از اینترنتی، پیامکی و غیره)، بجز پیامکهای بانکی و خدمات دولتی، قطع میشود. همچنین مشترک از تمام خدمات اپراتور پذیرا بهرهمند خواهد شد.
۱۱. پس از ترابرد، کلیه تعرفههای مکالمه (اعم از تماس صوتی و پیامکی) مشترک بر اساس تعرفههای اپراتور مقصد محاسبه خواهد شد.
۱۲. درخواست ترابرد از سوی مشترکان حقوقی الزاما باید از سوی صاحبان امضای مجاز یا نمایندگان معرفیشده به صورت کتبی از سوی صاحبان امضا اعلام شود.
۱۳. در صورت درخواست ترابرد شماره توسط مشترکان حقوقی به صورت الکترونیکی، پیامکی از طریق اپراتور پذیرا به مشترک اطلاع میدهد که با مراجعه حضوری به یکی از دفاتر اپراتور پذیرا نسبت به ثبت درخواست ترابرد به صورت حضوری اقدام کند. عدم مراجعه مشترک برای ثبت درخواست به صورت حضوری به معنای انصراف از درخواست ترابرد خواهد بود.
آنچه باید در حین ترابرد بدانید:
۱. پس از ارسال درخواست ترابرد، ممکن است در مراحل مختلف بنا به دلایلی درخواست مشترک رد شود که این دلایل جهت رفع و اقدام مجدد از طریق پورتال اپراتور پذیرا، دفتر خدمات مشترکان یا مراکز تماس اپراتور به اطلاع مشترک خواهد رسید.
۲. پس از تایید درخواست ترابرد مشترک توسط اپراتور فرستنده، اپراتور پذیرا باید سیمکارت جدید را پیش از غیرفعالسازی سیمکارت قدیمی توسط اپراتور فرستنده، به مشترک تحویل دهد.
۳. پس از دریافت شناسه تخصیصیافته ترابرد توسط مشترک، زمان فعالسازی حداکثر تا ۲ روز برای سیمکارتهای اعتباری و حداکثر ۳ روز برای سیمکارتهای دائمی به طول خواهد انجامید. در صورتی که تا این زمان سیمکارت جدید با همان شماره قبلی فعال نشده باشد، مشترک باید با مرکز پشتیبانی اپراتور پذیرا تماس بگیرد.
۴. طی زمان فرآیند و در هر لحظه مشترک میتواند از طریق پورتال اپراتور پذیرا، دفاتر خدمات مشترکان یا مراکز تماس آن اپراتور با ارائه کد رهگیری دریافتشده از وضعیت ترابرد شماره خود مطلع شود.
۵. تا پیش از اعلام آمادگی اپراتور پذیرا برای فعالسازی، امکان انصراف از درخواست ترابرد در پورتال اپراتور پذیرا و با استفاده از کد رهگیری (شناسه ترابرد) وجود دارد. جهت اعلام انصراف، به پورتال اپراتور مربوطه یا دفتر خدمات آن مراجعه کنید.
۶. هرگونه تماس مشترکان دائمی در دوره بررسی درخواست ترابرد، به اضافه هزینههای مربوط به خدمات دیگر (بستههای تخفیف و غیره) در صورتحساب نهایی لحاظ میشود. این صورتحساب ظرف ۱ تا ۲ ماه پس از ترابرد به مشترک ارسال میشود و مشترک ملزم به پرداخت آن است. در غیر اینصورت، خدمات سیمکارت در اپراتور جدید برابر مصوبات کمیسیون قطع خواهد شد.
۷. از مدت زمان حداکثر ۲ روز و ۲۰ دقیقه پایانی انجام فرآیند ترابرد تا فعالسازی سیمکارت مشترک در شبکه اپراتور جدید، رومینگ بینالملل و تماس خارج از کشور برای سیمکارت قبلی مشترکان دائمی مسدود خواهد شد.
ترابرد به ایرانسل
باز هم ابتدا از لینک ایرانسل بالا وارد وبگاه شده و فرم ترابرد را تکمیل میکنیم. بعد باید کمی صبر کنید تا از ایرانسل با شما تماس گرفته شده و برای ارسال سیمکارت جدید هماهنگ شود. پیک ایرانسل هم سیمکارت جدید را به درب محل مورد نظر شما خواهد آورد و بعد از دریافت امضا و اثر انگشت و گرفتن رونوشت کارت ملی، آن را تحویل میدهد.
ترابرد به رایتل
بعد از ورود به لینک رایتل ابتدا شمارهی خود را وارد میکنید و منتظر دریافت پیامک حاوی کد اعتبارسنجی میشوید. بعد از وارد کردن این کد در محل مربوطه، فرم در اختیار شما قرار میگیرد. بعد از تکمیل آن باید منتظر دریافت سیمکارت باشید. توجه کنید که اگر بهصورت آنلاین (یعنی همین شیوهای که توضیح داده شد) اقدام کنید سیمکارت از طریق پست ارسال میشود؛ اما کسانی که فرم را در مراکز رایتل تکمیل کرده باشند همآنجا حضوری سیمکارت را دریافت میکنند. کسانی که اینترنتی کار را انجام دادهاند بعد از دریافت سیمکارت باید قسمت دریافت سیمکارت در وبگاه رایتل تکمیل شود یا یک پیامک محتوی عدد ۱ به شماره ۰۹۲۰۴۰۰۰۰۰ از طریق سیمکارت قبلی خود که فعلا فعال است ارسال شود؛ سپس پیامکی برای تایید ترابرد ارسال میشود و بعد از پاسخ به آن، مشترک یک شناسهی ترابرد دریافت میکند. اگر سیمکارت شما دائمی باشد در این مرحله باید صورتحساب بهروز خود را در مدت تعیین شده بپردازید. در نهایت با پاسخ به پیامک تایید فعالسازی کار تمام میشود و شمارهی شما به اپراتور رایتل منتقل میشود.
ترابرد به همراه اول
برای این کار از طریق لینک بالا وارد سامانه شده و شماره تلفن مورد نظر را وارد میکنیم؛ منتظر دریافت یک رمز میشویم و پس از آن فرم را پر میکنیم. پس از تکمیل فرم، یک پیامک تایید ترابرد ارسال میشود. همراه اول کلیهی خدمات ترابردپذیری را بهصورت غیرحضوری انجام میدهد و نیازی به مراجعه به دفاتر خدماتی ندارید. برای ارسال سیمکارت جدید با شما تماس گرفته شده و هماهنگ میشود و در نهایت پیک همراه اول، سیمکارت یوسیم را که قابلیت تبدیل به سه نوع مینی، میکرو و نانو دارد تحویل میدهد.
آیا تاکنون اپراتور خود را از این طریق تغییر دادهاید یا به فکر تغییر آن هستید؟ به نظر شما اجرای طرح ترابردپذیری شمارهی همراه بیشتر به نفع کدام اپراتور تمام میشود و چرا؟
به نظر شما هر یک از اپراتورها در چه زمینهای بر دیگری برتری دارند؟ آیا هیچیک از اپراتورها در تمام موارد برتری دارد؟ ترجیح میدهید یک گوشی دو سیمکارت داشته باشید و از بهترین خدمات هردو بهرهمند شوید یا فکر میکنید این کار علاوه بر افزایش هزینه، حوصلهی زیادی میخواهد؟
نظرات