فونیکس آریزو ۸ مدل ۲۰۲۳، سدان جدید مدیران خودرو و شرکت چری در ایران است که به تازگی، مراحل تست خود را در خیابانهای تهران پشت سر میگذارد.
از همان لحظهای که خبر معرفی چری آریزو ۸ منتشر شد، حدس میزدیم که این خودرو به زودی راهی ایران شود. حالا در جدیدترین تصاویر شکار شده از کف خیابانهای تهران، اکنون میدانیم که این خودرو پلاک موقت خود را دریافت کرده و آماده تستهای خیابانی است. در ادامه با مشخصات فنی، امکانات و آپشنهای فونیکس آریزو ۸ مدیران خودرو در ایران آشنا میشویم و در نهایت قیمت آن در بازار ایران را بررسی میکنیم.
مزایا و معایب فونیکس آریزو ۸ مدیران خودرو
مزایا
۳ پیشرانه مختلف توربو شارژ برای تمامی سلیقهها با گیربکس اتوماتیک CVT یا دوکلاچه
طراحی مدرن و شبیه به محصولات ۲۰۲۳ ژاپن
کابین لاکچری با ارزش خرید بالا
سیستم صوتی سونی با ۸ اسپیکر (مدل فول آپشن)
دستیار رانندگی خودکار سطح ۲.۵ با دریایی از تجهیزات ایمنی
شتاب ۶ ثانیهای در مدل ۲ لیتری توربو شارژ
مصرف پایین در مدل ۱.۵ لیتری توربو شارژ با صدی ۶.۵ لیتر
کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ
سیستم اگزوز ۴ کاناله (مدل ۲ لیتری توربو شارژ)
معایب
آپشن کم در نسخه استاندارد و عدم حضور دستیار رانندگی خودکار
قیمت بالا در مدل ۲ لیتری توربو شارژ (احتمالا بالای ۲.۵ میلیارد تومان)
حساسیت پیشرانههای TGDI به بنزین ایران
طراحی ظاهری و ابعاد
اندازه و ابعاد فونیکس آریزو ۸ شامل ۴۷۸۰ میلی متر طول، ۱۸۴۳ میلی متر عرض و ۱۴۶۹ میلی متر ارتفاع میشود و فاصله محورها هم به ۲۷۹۰ میلی متر میرسد. طول هیوندای سوناتا و تویوتا کمری، به ترتیب ۴ و ۱۰ سانتی متر بیشتر از فونیکس آریزو ۸ است و در سایر فاکتورها، آن چنان تفاوتی ندارد.
چهره و طراحی این خودرو از آخرین امضای چری بهره میبرد و به سیستم چراغهای تمام ال ای دی مجهز شده است. همچنین جلو پنجره با طرح X شکل طراحی شده و هواکشهای گلگیر هم به کنارهترین قسمت رفتهاند تا سپر را حسابی درشتتر کنند. نمای کناری هم به ستونهای ۲ رنگ، رینگهای ۱۸ اینچی (۱۹ اینچی آپشنال) با طرح مولتی اسپاک محدود میشود و لاستیکهای ۲۲۵/۴۵ هم اینجا هستند تا در کنار سیستم ترمز تمام دیسک، خیال شما را از نرمی و ایمنی راحت کنند.
در نمای عقبی، به دو طراحی متفاوت برمیخوریم. نسخه ۱.۵ و ۱.۶ لیتری با سیستم اگزوز ۲ کاناله به بازار آمدهاند که این طراحی در نسخه ۲ لیتری به اگزوزهای ۴ کاناله ارتقا پیدا میکند. فرم چراغهای عقب هم چیز جدیدی را نشان نمیدهد و نمونههای مشابه آن را در آریزو ۵ جی تی و آریزو ۶ پرو دیده بودیم. البته اسپویلر «داک تیل» یا همان «دم اردکی» و آنتن کوسهای، از جذابیتهای جدید در نمای عقبی هستند.
کابین و داشبورد
طراحی اتاق و داشبورد در فونیکس آریزو ۸ ، چند پله بالاتر از تمام سدانهای چری قرار دارد. این طراحی در عین سادگی، حس اسپرت و لاکچری بودن را به مخاطب القا میکند. برای مثال، نمایشگر مولتی مدیا و کلاستر دیجیتال (هر دو ۱۲.۳ اینچی)، داخل یک قاب جذاب و مشکی قرار گرفتهاند که با تریم پیانویی داشبورد، هماهنگی فوق العادهای دارد.
حتی قسمت سوم داشبورد، با رنگ نقرهای طراحی شده که با قسمت بالای رودریها، کاملا هماهنگ است. فرم دی کات فرمان و نمای کلاستر از داخل غربیلک هم به این جذابیت اضافه میکند.
روی کنسول میانی هم تا جای ممکن، از آرایش ساده استفاده شده و دکمههای اضافی، به مولتی مدیا رفتهاند. در این قسمت به جز اهرم دنده الکترونیکی، فقط دو جالیوانی، دکمه انتخاب حالت حرکت و ترمز پارک برقی و اتوهلد دیده میشود و بس. صندلیها هم به تنظیم برقی ۶ نقطهای مجهز شدهاند و در تریمهای فول آپشن، تودوزی تمام چرم به همراه گرمکن و سردکن، به آنها اضافه شدهاند.
مشخصات فنی و امکانات و آپشنهای فونیکس آریزو ۸ مدیران خودرو
مدل ۱.۶ لیتری با اگزوز دو کاناله
فونیکس آریزو ۸ یکی از پر آپشنترین سدانهای مدیران خودرو در ایران است که نسبت به رقبای کرهای و ژاپنی خود، قیمت فوق العاده کمتری دارد. در زیر کاپوت این خودرو، سه مدل پیشرانه مختلف را پیدا میکنید که هر سه آنها، شانس واردات به ایران را دارند. نسخه استاندارد، به یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ ۱.۶ لیتری TGDI (با کد SQRF4J16B) مجهز شده که دقیقا همان موتور شاسی بلند چری تیگو ۸ پرو است. این پیشرانه در بهترین روز خود میتواند ۲۱۸ اسب بخار قدرت (در دور موتور ۶۰۰۰ RPM) و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را (دور موتور ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ RPM) تولید کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این نسخه در بهترین حالت، تقریبا ۸ ثانیه است.
مدل ۲ لیتری با اگزوز چهار کاناله
مدل پرچمدار این خودرو که فونیکس آریزو ۸ جی تی نام دارد، به موتور تیگو ۸ پرو مکس مجهز شده؛ یعنی زیر کاپوت این نسخه، یک موتور چهار سیلندر توربو شارژ ۲ لیتری با کد SQRF4J20 قرار دارد که میتواند ۲۵۴ اسب بخار قدرت (در دور موتور ۵۵۰۰ RPM) و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور (۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ RPM) را به چرخهای جلویی بفرستد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این نسخه طبق گفتههای چری، فقط ۶ ثانیه است!
مدل ۱.۵ لیتری با اگزوز دو کاناله
در آخرین و ضعیفترین تریم فونیکس آریزو ۸ ، موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ با کد SQRE4T15C قرار دارد که قبلا آن را در فونیکس اف ایکس هم دیده بودیم و توان آن به ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور محدود شده است. اختلاف قیمت این تریم با مدل ۱.۶ لیتری، کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود. فونیکس آریزو ۸ مدیران خودرو در تریم ۱.۵ لیتری توربو شارژ، زیاد تند و تیز نیست اما مصرف سوخت آن حسابی وسوسه کننده است و در هر ۱۰۰ کیلومتر و در حالت ترکیبی به کمتر از ۶.۵ لیتر میرسد.
حالتهای مختلف رانندگی
سنسور فشار و دمای لاستیک
تمام این پیشرانهها به استاندارد آلایندگی یورو ۶ مجهز شدهاند و تمام قدرت خود را از طریق گیربکس اتوماتیک CVT (با ۹ دنده مصنوعی) یا گیربکس اتوماتیک دو کلاچه ۷ سرعته (با گیربکس خیس) در اختیار چرخهای جلویی قرار میدهند. در ادامه به لیست امکانات متنوع و آپشنهای جذاب فونیکس آریزو ۸ میرسیم که اکثر آنها در نسخه وارداتی هم حضور خواهند داشت:
۵ ستاره ایمنی از موسسه ایمنی یورو انکپ
دستیار رانندگی خودکار سطح ۲.۵ با پشتیبانی از ۲۶ مدل رانندگی
رادار هشدار خروج از خط و دستیار باقی ماندن بین خطوط
سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و مولتی لینک مستقل در محور عقب
دیسکهای خنک شونده در محور جلو و ترمز تمام دیسک برای تمام چرخها
ترمز پارک برقی و اتوهلد
۴ حالت رانندگی مختلف شامل اسپرت، اکو، نرمال و حالت کاستوم
کالیپر ترمز رنگی قرمز یا نارنجی (آپشنال)
سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دریچههای ردیف عقب
قفل مرکزی و ایموبلایزر
استارت کی لس و قابلیت ورود بدون کلید به کابین
کروز کنترل معمولی (اتوماتیک در تریمهای فول آپشن)
صندوق پران برقی
سنسور پارک در سپر جلو و عقب
دوربین دنده عقب
دوربین ۳۶۰ درجه
سنسور فشار و دمای لحظهای باد لاستیک
سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
دستیار حرکت در سربالایی
رادار نقطه کور (آپشنال)
سیستم چراغهای تمام ال ای دی
اتولایت و دی لایت
تنظیم نور چراغها از داخل کابین
نوربالای اتوماتیک (آپشنال)
سیستم نورپردازی پویای کابین با ۶۴ رنگ
مولتی مدیای لمسی ۱۲.۳ اینچی با سیستم ناوبری
کلاستر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی
اتصال بلوتوث، USB و AUX
۴ ایربگ در نسخه استاندارد و ۶ ایربگ در مدل فول آپشن
ایزوفیکس
صندلی برقی راننده با گرمکن و تنظیم ۶ نقطهای در نسخه استاندارد و مجهز به مموری
صندلی شاگرد با تنظیم دستی (برقی در نسخه فول آپشن)
فرمان دی کات و مولتی فانکشن
استراحتگاه دست برای سرنشینهای ردیف جلو
پاور ویندوز
رینگ ۱۹ اینچی با لاستیکهای سایز ۲۲۵/۴۵ کانتیننتال
آینههای جانبی تاشو برقی با قابلیت گرمکن
قیمت فونیکس آریزو ۸ در ایران
قیمت چری آریزو ۸ در مدل ۱.۶ لیتری، بین ۱۵ تا ۱۸.۳ هزار دلار متغیر است و پیش بینی میکنیم که قیمت فونیکس آریزو ۸ مدیران خودرو در ایران، از ۱.۷ میلیارد تومان شروع شود و نهایتا به ۲.۳ میلیارد تومان برسد.
هرچند که قیمت نسخه GT هنوز مشخص نشده اما در صورتی که واردات فونیکس آریزو ۸ جی تی به ایران قطعی شود، قیمت این نسخه احتمالا از ۲۰ هزار دلار هم بالاتر میرود؛ یعنی قیمت فونیکس آریزو ۸ GT در ایران، حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان یا حتی بیشتر باشد. قیمت آریزو ۸ در نسخه ۱.۵ لیتری هم احتمالا ۱.۴ میلیارد تومان خواهد بود که ارزانترین عضو این خانواده محسوب میشود.
نظرات