زدن بنزین سرد در اول صبح چه فایده ای دارد؟

اول فارس: این واقعیت دارد که بنزین در هنگام سرد بودن دارای تراکم بیشتری است. به عبارت دیگر، در ساعات اولیه صبح که دمای هوای بیرون خنک‌تر است، بنزین درون باک نیز متراکم‌تر خواهد بود. بنابراین یک دلیل محکم و منطقی در پشت این فرضیه (یا کشف جنجالی رانندگان شهر‌) وجود دارد که بنزین زدن […]

اول فارس: این واقعیت دارد که بنزین در هنگام سرد بودن دارای تراکم بیشتری است. به عبارت دیگر، در ساعات اولیه صبح که دمای هوای بیرون خنک‌تر است، بنزین درون باک نیز متراکم‌تر خواهد بود. بنابراین یک دلیل محکم و منطقی در پشت این فرضیه (یا کشف جنجالی رانندگان شهر‌) وجود دارد که بنزین زدن در اوایل صبح به دلیل متراکم بودن حجم آن بهتر است، زیرا حجم بیشتری از بنزین وارد باک خودرو خواهد شد و با این حساب صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها خواهید داشت! ولی متاسفانه در عمل اینطور نیست.

در ابتدا بیایید بررسی کنیم مقدار بنزین خریداری شده در عمل چه فرقی می‌کند. در ایالات متحده آمریکا که بنزین به صورت گالنی فروخته می‌شود، پس عملا فرق ندارد که تراکم آن چگونه باشد. در دیگر نقاط دنیا نیز میزان بنزین فروخته شده بر اساس واحد‌های استاندارد حجمی محاسبه می‌گردد و همان‌طور که می‌دانید در ایران نیز لیتری محاسبه می‌شود، پس اصول اندازه‌گیری بنزین فروخته شده در همه جای دنیا یکسان است. با این حال از آنجایی که با تغییر دما، تراکم بنزین نیز تغییر می‌کند بیاید مسئله را از این به بعد بررسی کنیم.

بنزین

بنزین سرد‌تر نسبت به بنزین گرم‌تر دارای تراکم بالا‌تری است؛ بنابراین یک گالن بنزین سرد دارای انرژی بالقوه بیشتری در مقایسه با یک گالن بنزین گرم‌تر است. با این اوصاف به نظر می‌رسد که همین نکته باید برای اندکی صرفه‌جویی در هزینه‌ها کافی باشد. ولی با این وجود باز هم طبق بررسی‌های علمی انجام گرفته، این تفاوت انرژی به حدی کم است که عملا هیچ نفع خاصی به راننده نخواهد رساند و بیدار شدن در سرما و صبح زود برای رفتن به پمپ‌بنزین با خیال ذخیره چند تومان پول، جز سختی دادن به خودمان هیچ فایده دیگری ندارد!

به علاوه بد نیست به یک نکته دیگر نیز توجه کنید. اغلب مخازن سوخت در جایگاه‌های سوخت‌گیری، در عمق زمین قرار دارند که با عایق‌های چند لایه‌ای که به منظور جلوگیری از نشت احتمالی در نظر گرفته شده‌اند، پوشیده شده‌اند. بنابراین ممکن است تنها در بخش کوچکی از بنزینی که در لوله انتقال از مخزن تا پمپ وجود دارد، دما کمی پایین‌تر‌ باشد و در عمل بنزین موجود در مخزن تحت تاثیر دمای بیرون قرار ندارد. علاوه‌بر این در جایگاه‌های شلوغ سطح شهر به دلیل سوخت‌گیری مداوم، همواره بنزین گرم از مخزن وارد پمپ می‌شود و هیچ راننده‌ای از مزایای احتمالی بنزین سرد متراکم برخوردار نخواهد شد!

بررسی‌های مجله Consumer Reports نشان می‌دهد که بنزین در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد تنها یک درصد افزایش حجم دارد یعنی عملا اگر شما در این دما ده لیتر بنزین زده باشید تنها ۱۰۰ سی‌سی (حدودا یک استکان) به حجم بنزین افزوده شده است! پس با این اوصاف و در مقایسه با قیمت بنزین شما حتی اگر یک باک ۵۰ لیتری را هم پر کنید فقط به اندازه یک اسکناس نهایتا ۵۰۰۰ تومانی تفاوت قیمت را شاهد بوده‌اید!

همچنین در نظر بگیرید اگر شما صبح زود از خواب بیدار شوید و تنها به منظور زدن بنزین سرد خود را به جایگاه سوخت برسانید، مقدار بنزین مصرفی خودرو چند برابر بیشتر از مقدار بنزین صرفه‌جویی شده خواهد بود. پس اصلا عقلانی نیست که با این استراتژی شکست خورده اقتصادی، در سرمای زمستان هوس رفتن به پمپ‌بنزین نمایید! یعنی لازم نیست که قید جای گرم و نرم خودتان را بزنید و برای زدن بنزین در سردترین زمان ممکن، راهی پمپ بنزین شوید. در کل بهتر است که به فکر کاهش مصرف سوخت خودرو باشید و از خیر کارهای این‌چنینی بگذرید.

مطالب مرتبط

افزایش قیمت خودرو شامل قرارداد‌های فروش فوری و فوق العاده نمی‌شود

چه موقع باید فیلتر بنزین خودرو را تعویض کرد؟ + ۵ علامت خرابی آن

علائم پارگی یا خرابی تسمه تایم خودرو

نظرات

  • محمود

    تاریخ : ۵ - مرداد - ۱۴۰۲

    سلام.اگر صرفه اقتصادی دارد باید یک گلان را خرید و در محیطی امن نگه داشت و اول صبح که هوا تقریبا خنک و یا سرد است به باک خودرو زد چون این روش بهترین بنزین متراکم است