مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: در مصوبه جدید، خودروها پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی شده و در صورت عدم موفقیت در اخذ دو دوره متوالی معاینه فنی، فرسوده محسوب میشوند که در این آیین نامه سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی ۱۵ سال اعلام شده و خودروهای با سن ۱۵ تا ۲۰ سال سالانه دو مرتبه و خودروهای با سن بالای ۲۰ سال سالانه سه مرتبه بایستی جهت اخذ معاینه فنی اقدام کنند و در این آیین نامه برای انواع وسایل نقلیه تعداد دفعات معاینه فنی پس از رسیدن به سن مرز فرسودگی، مشخص شده و در مواد ۶ و ۷ و ۸ آن تکالیف وزارت کشور و نیروی انتظامی در بحث پیش بینی ساز و کارهای لازم جهت اجرای آن، تبیین شده است.
وی در مورد محدودیتهایی که برای یک خودروی فرسوده طبق قانون لحاظ میشود نیز با بیان اینکه براساس ماده ۸ قانون هوای پاک حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده، ممنوع است، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیر مجاز در معابر، محدودهها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه میکند.
مالکی در پاسخ به این سوال که آیا این آیین نامه مصوب ۱۴۰۰ هیات وزیران توسط دستگاههای دارای تکلیف در این زمینه که در قانون مشخص است اجرایی شده و تعدد معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری بیش از سن مرز فرسودگی، جهت تشخیص فرسودگی وسایل نقلیه، افزایش یافته است؟ افزود: در حال حاضر متأسفانه هیچ ساز و کاری توسط دستگاههای دارای تکلیف در این حوزه تعریف نشده و وضعیت تشخیص خودروهای فرسوده فعلا نامشخص است.
وی ادامه داد: اولین گام برای افزایش دفعات معاینه فنی، اصلاح و کاهش مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای بیش از سن مرز فرسودگی، منطبق با مفاد آیین نامه، در سامانه ملی معاینه فنی (سیمفا) است که در این خصوص اقدامی انجام نشده است، علاوه بر این در ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو مصوب خرداد ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی مجددا از عبارت سن فرسودگی استفاده شده و به نحوی باعث ایجاد تناقضاتی در قوانین مرتبط شده است.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در پاسخ به این سوال که آیا معاینه فنی ملاک مناسبی برای تشخیص فرسودگی خودرو است؟ گفت: از منظر کارشناسی و فنی به قطع خودروی فرسوده به دلیل خستگی قطعات و پایان عمر کارکرد بعضی از قطعات در هر شرایطی میتواند ناایمن باشد و حتی اگر خودرویی با عمر ۲۰ سال معاینه فنی هم داشته باشد از در معاینه فنی که خارج شود، امکان شکستگی یا خرابی قطعه وجود دارد و ذکر این نکته ضروری است که این مساله در معاینه فنی قابل تشخیص نیست که تمامی آن قطعات که به نحوی تأمین کننده حرکت و ایمنی خودرو است در وضعیت سلامت باشند. ولی با وضعیت کنونی شاید منطقیترین رویکرد پایش بیشتر این خودروها و افزایش دفعات معاینه فنی باشد.
بیشتر بخوانید:
۷ ترفند عالی برای شاداب و باطراوت نگه داشتن گل شاخه بریده در گلدان
۸ نشانه که خبر از خراب شدن یخچال شما می دهند
دستورپخت فیله ماهی با سس سیر ؛ غذایی بسیار مقوی و خوشمزه
وی ادامه داد: در سایر کشورها عمدتا هزینه نگهداری خودرویی که سن بالا دارند را با گرفتن عوارض بیشتر، کاهش دورههای معاینه فنی، بالا بردن هزینه بیمه شخص ثالث و مسائلی از این دست بالا میبرند و رفته رفته استفاده از خودرویی که سن بالا دارد مقرون به صرفه نخواهد بود و سن، پیمایش، برند خودرو و قبولی در معاینه فنی میتواند فاکتورهایی باشد که برای تشخیص فرسودگی خودرو ملاک عمل قرار گیرد و همچنین نحوه خروج این خودروها از ناوگان تردد باید به نحوی باشد که هزینه نگهداری خودروهایی که سن آنها بالا میرود را به صورت پلکانی افزایش دهد. با این اقدام به حدی قیمت نگهداری بالا میرود که ترجیح مالک این میشود که خودروی نو خریداری کند.
مالکی تأکید کرد: بی شک با توجه به فراوانی خودروهای فرسوده در کشور و وضعیت اقتصادی دارندگان این خودروها جهت ساماندهی و خروج این خودروها از چرخه تردد، نیازمند اجرای طرحهای حمایتی از طرف دولت هستیم.
ایرج
تاریخ : ۱۳ - مهر - ۱۴۰۲
باسلام.دولت محترم اگر به فکرمردم هست من وامثال من که یک خودرو فرسوده دارن که خرج زندگیشونو با اون درمیارن هرروز هم یه دستور جدید صادرمیکنن .دولت محترم بیاد شرایطی فراهم کند تا ما هم بتوانیم خودرو فرسوده را تحویل بدیم وبجای ان خودرو جدید بدهند با اقساط بلند مدت باجریمه وتهدید به جایی نخواهید رسید
حسن
تاریخ : ۱۳ - مهر - ۱۴۰۲
برای کسانی نا توان درحرید وسیله بروز هستند هزینه اضافی درست کردن درد دیگری اضافه کردن است
میلاد
تاریخ : ۱۳ - مهر - ۱۴۰۲
راست میگن خودرو فرسوده بخرید ۲۰۰ میلیون بفروشید به اسقاط ۵۰ میلیون که دولت خوشش بیاد
سلمان
تاریخ : ۱۳ - مهر - ۱۴۰۲
با توجه به اینکه دارندگان خودرو های فرسوده توان مالی کمی دارند در نتیجه نیازمند یاری شدید دولت میباشند مثل وام خودرو بلند مدت بدون سود
محمد
تاریخ : ۱۳ - مهر - ۱۴۰۲
بجای ماشینهای فرسوده کارخانجات ماشین سازی را مکلف کنید بصورت قسطی وبدون بهره به اینها ماشین بدهند و زیادی کارخانجات ماشین سازی دنبال پول مفت درآوردن سرکیسه کردن مردم نباشند چون قیمت واقعی این ماشینهای تولید در واقعیت از نصف بهای کنونی باید کمتر باشد که با دلال سازی بازارسیاه درست کردن محصولات بی کیفیت خودشان را به مردم تحمیل میکنند
پویامنش
تاریخ : ۱۲ - مهر - ۱۴۰۲
با این قیمتی که دولت واسه خودروهای فرسوده اعلام کرده ! کسی حاضر به تحویل خودرو فرسوده نیست ! دارندگان خودرو فرسوده از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه هستند و تا پای جان در این خصوص مقاومت می کنند !
آرش
تاریخ : ۱۲ - مهر - ۱۴۰۲
واقعا اگه دولت حمایت کنه خودرو جایگزین کنه خوبه ،
در ضمن کسی خودرو فرسوده سوار میشه وضع اقتصادیش خوب نیست .
محمد
تاریخ : ۱۲ - مهر - ۱۴۰۲
اگر استانداردهای خودرو اروپا را لحاظ میکنندقدرت خرید اروپا راهم در نظر بگیرید.در اروپا هرشاغل با حداقل حقوق میتواند ظرف پنج ماه خودرو صفر بگیرد .خودرو نو هم با اقساط طولانی باقسط معقول رایج است .
ایرانیه خسته
تاریخ : ۱۲ - مهر - ۱۴۰۲
دولت محترم میخواد ناوگان فرسوده رو با هزینه از جیب مردم نوسازی کنه. شما اگر دغدغه ایمنی و آلودگی هوا دارید قیمت خودرو اقساطی رو بالا ببرید تا مالک ترغیب به اسقاط بشه و یک خودروی صفر قسطی تحویل بدید
حسن
تاریخ : ۱۲ - مهر - ۱۴۰۲
به جای زر زدن خودروهای نو تحویل بدید
علی
تاریخ : ۱۲ - مهر - ۱۴۰۲
بنام و حمد خدا . به داد نفس کلانشهر ها برسید فاجعه است قیمت خودروهای فرسوده را بیشترکنید تا مردم راغب باشند برای اسقاط و تبدیل خودرو هایشان .
یاس
تاریخ : ۱۱ - مهر - ۱۴۰۲
پراید 85 دارم قراضه خسته شدم چرا تحویل نمیگیرید ی ساینا صفر کیلومتر قسطی بدید؟