یک راننده ماهر می داند ماشین ها در طول زمان، به دلیل استهلاک خودرو خراب می شوند. استارت نخوردن ماشین یکی از مسائلی است که هر راننده حتما در طول کار با خودرو تجربه است.
دلایل استارت نخوردن ماشین چیست؟ در اینگونه مواقع باید چکار کرد؟
در نظر داشتن این نکته ضروری است استارت نخوردن خودرو با استارت خوردن ولی روشن نشدن خودرو تفاوت دارد. پس روشن نشدن خودرو را با استارت نخوردن اشتباه نگیرید. ممکن است روشن نشدن خودرو دلایلی داشته باشد که هیچ ربطی به استارت نخوردن آن نداشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه این مقاله را مطالعه کنید، این نکته را مدنظر قرار دهید.
دلایل اصلی استارت نخوردن ماشین
علت استارت نخوردن ماشین همواره به دلیل فرسودگی یا خوابیدن باتری ماشین نیست. حتی وقتی برای موتورشویی به کارواش مراجعه میکنید نیز ممکن است بهدلیل عدم رعایت اصول فنی در شستشوی موتور خودرو، مشکل استارت خوردن بهوجود بیاید. بطور کلی اصلیترین دلایل روشن نشدن ماشین هنگام استارت زدن را میتوان بهصورت زیر خلاصه کرد:
- خوابیدن باتری ماشین
- خراب شدن باتری، دینام و سیم کشی بین آنها
- قفل بودن فرمان
- خرابی باتری کلید فوب
- خالی بودن باک سوخت
- خرابی استارتر
- آسیب دیدن فیوز
- خرابی سوئیچ احتراق
- گرفتگی فیلتر سوخت
- خرابی رله پمپ بنزین
- تنظیم نبودن تسمه تایم
دلیل استارت نخوردن ماشین در سرما
اصلیترین علت استارت نخوردن ماشین در روزهای سرد زمستان، خوابیدن باتری است. این مشکل معمولا وقتی رخ میدهد که چند روز پیاپی ماشین را روشن نکنید. باتری را میتوان مهمترین قطعه در سیستم برق ماشین نامید. اگر باتری انرژی لازم را ذخیره نکرده باشد، حین استارت زدن، توان الکتریکی مورد نیاز برای روشن شدن خودرو تامین نمیشود. خرابی دینام، مشکل در اتصالات سیم کشی بین دینام و باتری و همچنین تجمع گرد و غبار روی محل اتصالات باتری نیز احتمال خوابیدن باتری خودرو را افزایش میدهند.
اگر خودروی شما گیربکس دستی دارد، میتوانید با هل دادن آن را روشن کنید. پیشنهاد میکنیم برای خودرو اتوماتیک هیچگاه از هل دادن برای روشن کردن استفاده نکنید.
راه حل دیگر پیش روی شما شارژ کردن باتری است. این راه در صورتی که باتری و دینام خودرو و اتصالات آنها مشکلی نداشته باشند، مفید است.برای این منظور نیاز به کابلهای استاندارد دارید که قطبهای هم نام یک باتری شارژ را به باتری ماشین خود متصل کنید. معمولا ظرف ۱۵ دقیقه باتری شارژ میشود. این روش را با نام باتری به باتری نیز مینامند. بهخاطر داشته باشید که در صورت آسیب دیدن باتری و اتصالات آن، باید برای تعمیر یا تعویض به تعمیرگاه مراجعه کنید.
امروز استفاده از جامپ استارتر ها یا پاورهای سبک ویژه روشن کردن خودرو که باعث راه افتادن مجدد باتری میشوند نیز میتواند راه حل مفیدی باشد. جامپ استارترها در مارک های مختلف در بازار وجدو دارند و میتواند ضمن راه اندازی خودرو در مواقع بحرانی برای شارژموبایل ، لپ تاپ وغیزه نیز استفاده شود.
چرا ماشین ضعیف استارت می خورد؟
گاهی اوقات باتری تا حدی ضعیف است که با چرخاندن سوئیچ، صدایی آرام به گوش می رسد. این صدا یعنی باتری ضعیف بوده اما کاملا خراب نشده است. هر چقدر میزان افت ولتاژ بیشتر باشد، صدا هم بیشتر خواهد بود و هر چقدر ولتاژ باتری کاهش پیدا کند، صداها کم شده تا جایی که دیگر با روشن کردن کلید صدایی نمی شنوید. علت اغلب این اتفاق ها، دینام است.
استارت نخوردن ماشین بهدلیل خراب شدن دینام
در تمام مدت زمانی که خودروی شما روشن است، دینام وظیفه تامین برق مورد نیاز باتری و شارژ کردن آن را بر عهده دارد. دینام انرژی مکانیکی را از حرکت خودرو دریافت کرده و به توان الکتریکی تبدیل میکند. اگر بههر دلیل دینام نتواند وظیفه خود را بهدرستی انجام دهد، شارژ باتری خیلی زود خالی میشود.
خیلی از رانندهها نمیتوانند متوجه شوند که دلیل استارت نخوردن ماشین بعد از گرم شدن، خرابی دینام است یا باتری. در این شرایط بهترین کار آن است که ماشین را با هل دادن یا روش باتری به باتری روشن کنید. چند دقیقه صبر کنید تا در حالت درجا روشن باقی بماند. اگر دینام خودرو خراب باشد، ماشین شما خاموش میشود. برای تعمیر یا تعویض دینام نیز پیشنهاد میکنیم که حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید
یاتاقان های میل لنگ یا شاتون ها: به چنین چیزی در اصطلاح «قفل شدن موتور» می گویند. برای اطمینان از قفل نشدن موتور، ماشین را روی دنده ۵ بگذارید و هل بدهید. اگر خودرو حرکت کرد، موتور قفل نکرده است.
در صورتی که حدس می زنید موتور ماشین قفل کرده، همین می تواند یکی از دلایل استارت نخوردن ماشین باشد. این علت ها شامل موارد زیر هستند:
- سوختن واشر سر سیلندر و تجمع آب زیاد، سر پیستون ها و محفظه احتراقی.
- شکستن استارت و افتادن قطعه های شکسته شده در لا به لای دنده فلایویل.
- شکستگی و در عین حال چسبیدگی یاتاقان های شاطون ها و خود یاتاقان ها.
اما برای بر طرف کردن هر یک از موارد بالا، راه حلی وجود دارد که به ترتیب عبارتند از:
- باز کردن شمع ها و استارت زدن آن، باعث خروج آب از سر پیستون و آزاد شدن موتور می شود.
- با باز کردن استارتر از روی موتور و گذاشتن ماشین روی دنده ۵ و هل دادن آن، می تونید حرکت کنید.
- برای تعمیر یاتاقان ها، باید به فرد خبره ای که در این زمینه فعالیت می کند مراجعه کنید.
علت استارت نخوردن ماشین اتومات
ماشینهای با گیربکس دستی تا زمانی که در دنده باشند، استارت نمیخورند. همین موضوع برای ماشینهای اتومات نیز صدق میکند. برای اینکه ماشین اتومات پس از استارت زدن روشن شود، باید دسته دنده را روی یکی از حالتهای پارک (P) یا خلاص (N) قرار دهید. در غیر این صورت ماشین شما در دنده است و روشن نمیشود. برای تعویض دنده به حالت پارک یا خلاص، حتما پدال ترمز را فشار دهید. به این ترتیب با استارت زدن، خودرو شما روشن میشود.
استارت نخوردن ماشین به دلیل قفل بودن فرمان
بعد از خاموش کردن ماشین و خارج کردن سوییچ، فرمان خودرو در حالت قفل قرار میگیرد. تا زمانی که فرمان شما در این حالت قرار داشته باشد، خودرو استارت نمیخورد. این ویژگی برای جلوگیری از سرقت به خودروها اضافه میشود و اصطلاحا به آن قفل فرمان میگویند. برای خارج شدن فرمان از حالت قفل، سوییچ ماشین را در جای خود قرار دهید. سپس فرمان را بهآرامی تکان دهید. همزمان استارت بزنید. به این ترتیب اگر سیستم خودرو مشکل نداشته باشد، بهراحتی استارت میخورد.
خراب شدن باتری کلید فوب ماشین
یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن ماشین، خراب شدن باتری کلید فوب آن است. کلید فوب در واقع تجهیزی است که برای باز و بسته کردن و گاهی اوقات استارت زدن ماشین استفاده میکنید. در صورت خرابی باتری کلید فوب، باید آن را تعویض کنید.
همچنین وقتی این باتری ضعیف میشود، ممکن است سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر خودرو نیز دچار اشتباه شود. در نتیجه بهتصور اینکه خودرو در حال سرقت است، اجازه استارت زدن را به ماشین نمیدهد. معمولا در حالت عادی هر ۳ سال یکبار باید باتری کلید فوب ماشین را تعویض کنید.
استارت نخوردن خودرو بهدلیل خالی بودن باک سوخت
گاهی اوقات علت استارت نخوردن ماشین پژو ۴۰۵، ۲۰۶ و سایر خودروها خیلی سادهتر از آن چیزی است که تصور میکنید. اگر بههر دلیل سوخت موجود در باک خودرو شما تمام شده باشد، طبیعی است که ماشین استارت نخورد. در این حالت باید مقداری سوخت تهیه کرده و درون باک خودرو بریزید تا روشن شود.
تست کردن سوئیچ و استارت ماشین
سوئیچ خراب نیز از دیگر دلایلی است که باعث استارت نخوردن خودرو می شود.
برای استارت زدن نیاز به سوئیچ است. مجموعه سوئیچ از یک مغزی سوئیچ و چند رشته سیم تشکیل شدهاست. مغزی سوئیچ سه حالت بسته یا خاموش، سوئیچ باز و استارت زدن را شامل میشود. عملکرد سوئیچ در حالت بسته مشخص است و هیچ عمل خاصی صورت نمیگیرد. در حالت سوئیچ باز برق به پشت صفحه کیلومتر و برخی از قطعات و اجزا موتور میرسد. آخرین مرحله استارت زدن است که مثبت ۱۲ ولت از سوئیچ، تنها به اتوماتیک استارت میرسد و خودرو استارت میخورد. اگر سوئیچ، مغزی سوئیچ یا سیمکشی ایراد داشته باشد خودرو روشن نمیشود.
برای تشخیص معیوب بودن سوئیچ:
- سوئیچ را در حالت باز قرار دهید.
- اگر چراغ های هشدار دهنده روشن نشدند،
- سوئیچ ماشین شما خراب شده و فورا برای تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید.
استارت نخوردن ماشین بهدلیل خرابی استارتر
استارت یکی از قطعات بهکاررفته و مهمترین قطعه در خودرو برای روشن شدن ماشین است. استارت از اجزای مختلفی تشکیلشده است که با هماهنگی یکدیگر، دنده فلایویل (FlyWheel) خودرو را درگیر کرده و آوانس جرقه را از طریق سنسور میللنگ به کامپیوتر گزارش میدهد. زغال استارت، اتوماتیک، آرمیچر، چرخدنده، دوشاخه، بوش و یک پوسته بیرونی اجزای تشکیلدهنده استارت هستند. زمانی که راننده اقدام به استارت زدن میکند، برق از طریق باطری به سر استارت میرسد. زغال برق را به آرمیچر رسانده، آرمیچر چرخدنده را میچرخاند و خودرو روشن میشود. اگر استارت شما خراب باشد، این فرآیند برقرسانی مختل میشود. بنابراین همین مشکل علت استارت نخوردن ماشین شما است.
خرابی فیوز خودرو
فیوزها نیز یکی از بخشهای مهم در سیستم برق رسانی خودرو هستند. این قطعات درون جعبه فیوز قرار میگیرند. ممکن است که بهمرور زمان یک یا چند فیوز خودرو شما خراب شوند. در این حالت خودرو شما استارت نمیخورد. برای دسترسی به فیوزها میتوانید از زیر کاپوت یا فرمان خودرو اقدام کنید.
با تعویض فیوز سوخته میتوانید مشکل را برطرف کنید. البته گاهی اوقات سوختگی فیوز شدید است و به سایر اتصالات و سیم کشی درون جعبه فیوز نیز آسیب وارد میشود. در این حالت باید اتصالات و سیم کشی را نیز تعمیر کنید.
استارت نخوردن ماشین بهدلیل خرابی سوئیچ احتراق خودرو
برای استارت زدن، کلید را درون بخش مکانیکی سوئیچ احتراق خودرو قرار میدهید. در انتهای بخش مکانیکی سوئیچ تعدادی پین قرار دارند که آن را به قسمت الکتریکی متصل میکنند. وقتی کلید را میچرخانید، پینها بخش مکانیکی و الکتریکی سوئیچ احتراق را بههم میچسبانند. به این ترتیب با برقرار شدن جریان برق، امکان روشن شدن خودرو فراهم میشود. علت استارت نخوردن ماشین ۲۰۶، پراید و سایر خودروها میتواند خرابی سوئیچ احتراق باشد.
چشمک زدن چراغ داشبورد یکی از مهمترین نشانههای خرابی این سوئیچ است. حتی ممکن است به مرور زمان پینها دچار مشکل شوند و در نتیجه با چرخاندن کلید، بخش مکانیکی و الکتریکی سوئیچ به هم وصل نشوند. در صورت خرابی سوئیچ احتراق نیز راهی بهجز تعویض آن پیش روی شما قرار ندارد.
خرابی شمع خودرو
رایجترین دلیل استارت نخوردن ماشین پراید، خرابی شمعها است. شمعها در سیستم سوخت رسانی وظیفه جرقهزنی درون محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر به هر دلیل آنها خراب شوند، عملیات جرقهزنی انجام نمیشود و در نتیجه خودرو شما روشن نخواهد شد.
معمولا قبل از اینکه شمعها کاملا خراب شوند، نشانههای آنها مشخص میشود. در این حالت شتابگیری خودرو افت پیدا میکند و مصرف سوخت آن بالا میرود. برای رفع این مشکل نیز باید شمعهای آسیب دیده را تعویض کنید.
خراب شدن رله پمپ بنزین
رله پمپ بنزین یک قطعه الکترونیکی است که در خودروهای انژکتوری نصب میشود. وظیفه این قطعه کنترل برق ورودی به قطعات مختلف سیسم سوخترسانی خودرو است. اگر رله پمپ بنزین خراب شود، پمپ بنزین نمیتواند سوخت را از باک به سمت محفظه احتراق موتور ارسال کند. در نتیجه با استارت زدن خودرو روشن نمیشود. رله پمپ بنزین معمولا درون جعبه فیوز قرار میگیرد. در صورت خراب شدن باید آن را تعویض کنید.
تنظیم نبودن یا خرابی تسمه تایم
وقتی استارت میزنید، میل لنگ تسمه تایم خودرو را بهچرخش در میآورد. چرخش تسمه تایم نیز میل سوپاپ را میچرخاند. به این ترتیب سوپاپ شروع به حرکت میکند. مجموعه این فعل و انفعالات در برای روشن شدن خودرو لازم است. برهم خوردن تنظیم تسمه تایم یا خرابی این قطعه، یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن ماشین است. در این حالت باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا در صورت امکان تسمه تایم مجددا تنظیم شود یا در غیر این صورت بهکلی جایگزین گردد.
گرفتگی فیلتر سوخت
در مسیر ارسال سوخت از باک بنزین به سمت محفظه احتراق موتور، فیلتر سوخت قرار میگیرد. این فیلتر وظیفه دارد تا ذرات آلاینده موجود در سوخت را جدا کند. به مرور زمان ممکن است که فیلتر دچار گرفتگی شود. در این شرایط طبیعی است که ارسال سوخت به سمت محفظه احتراق با مشکل روبهرو شود. در نتیجه احتمال روشن نشدن خودرو وجود دارد. برای رفع مشکل نیز باید فیلتر را تعویض کنید. در حالت کلی پیشنهاد میکنیم که هر ۳۰ هزار کیلومتر یکبار فیلتر را جایگزین کنید تا مشکلاتی از این دست بهوجود نیایند.
علت استارت نخوردن ماشین بعد از شستن موتور
استارت نخوردن ماشین بعد از موتورشویی در کارواش یکی از مشکلات رایج است. تماس آب با سیستم الکتریکی خودرو مانند باتری، سیمها، شمعها و … اصلیترین دلیل بروز مشکل در روشن شدن ماشین است. ضمن اینکه پیشنهاد میکنیم به هیچ عنوان بعد از رانندگی به مدت طولانی به کارواش مراجعه نکنید.
تماس آب سرد با موتور داغ باعث میشود که قطعات الکتریکی آن بهشدت در معرض آسیب قرار بگیرند. پیشنهاد میکنیم برای موتورشویی حتما به کارواشهایی مراجعه کنید که اصول شستشوی موتور را بهخوبی رعایت میکنند.
اگر بعد از باز کردن سوئیچ هیچ علامتی مشاهده نمیشود
اگر سوئیچ خودرو را باز کردید و هیچ علائمی پشت صفحه کیلومتر نبود، قبل از هر چیز فیوزها را چک کنید. اگر از سالم بودن فیوزها مطمئن شدید به سراغ سوئیچ و مغزی سوئیچ بروید. سیمکشی سوئیچ و سوکتها را بررسی کنید. در شرایط سالم بودن مسیر سیمکشی و مغزی سوئیچ، تنها گزینه باطری باقی میماند. آخرین کاری که در این مرحله باید انجام شود تست باطری است. بهاحتمال فراوان در این حالت مدار باطری قطعشده است. اگر برای تست باطری به هیچ ابزاری دسترسی ندارید، با یک تکه سیم میتوانید قطبهای باطری را بهصورت لحظهای به یکدیگر متصل کنید. یکی از قطبها باید جرقه قوی داشته باشد، در غیر این صورت باطری خراب بوده و باید تعویض گردد.
اگر سوئیچ برق متصل باشد اما ماشین استارت نخورد
اگر در شرایط سوئیچ باز، برق پشت صفحه کیلومتر باشد و هنگام استارت زدن برق قطع شود و خودرو استارت نخورد این یعنی به احتمال خیلی زیاد باطری ضعیف شده است. در این صورت باطری باید شارژ شده و یا در صورت نیاز تعویض گردد. اما اگر صرفاً باتری خودروی شما ضعیف شده باشد یا به اصطلاح خوابیده باشد، معمولاً در چنین شرایطی با هل دادن یا باطری به باطری کردن با یک خودروی دیگر، میتوانید ماشینتان را روشن کنید. در نظر داشته باشید که حتیالامکان خودروهای خانواده ایرانخودرو را هل ندهید. این خودروها دارای تسمه تایم بوده و در صورت پاره شدن تسمه تایم به موتور خودرو آسیب میرسد که هزینه زیادی را در برمیگیرد.
باطری
زمانی که خودرو استارت نمیخورد، اولین چیزی که در خودرو به ذهن راننده میرسد باطری است. باطری جزء قطعات مصرفی خودرو است و مثل خیلی دیگر از قطعات تاریخ مصرف دارد. معمولاً طول عمر باطری دو سال است. البته موارد متعددی ازجمله نحوه عملکرد دینام در طول عمر باطری تأثیرگذار هستند.
دقت کنید درصورتیکه باطری خراب باشد خودرو روشن نمیشود. اما بههیچعنوان خودسرانه اقدام به تعویض باطری نکنید. ابتدا به تعمیرگاه مراجعه کنید تا تعمیرکار عیب موردنظر را بررسی کند و اگر از باطری بود، سپس آن را عوض کنید.
دینام
شاید برای شما این سؤال بهوجود بیاید که دینام خودرو چه ارتباطی با استارت خوردن ماشین دارد؟ دینام عملیات شارژ باطری را انجام میدهد. اگر دینام باطری را شارژ نکند یا اختلالی در روند شارژ آن پیش بیاید، باطری دشارژ یا بهاصطلاح خالی میشود. خالی شدن باطری علت استارت نخوردن ماشین است و از قضا یکی از رایجترین دلایل این مورد به حساب میرود.
اجزاء دینام را زغال، آفتامات، آرمیچر، بالشتک، دیود، بلبرینگ و پوسته تشکیل میدهند. این اجزاء کنار یکدیگر عملیات شارژ باطری را انجام میدهند. اگر یکی از این قطعات بهخوبی عمل نکند در شارژ شدن باطری اختلال ایجاد میشود.
دلایل استارت نخوردن ماشین
همانطور که گفته شد، چهار عامل اصلی استارت نخوردن خودرو باطری، استارت، دینام و سوئیچ هستند. این قطعات مکمل یکدیگر بوده و در صورت خرابی یکی از آنها به سایر قطعات آسیب میرسد. اما شاید تشخیص مشکل و فهمیدن اینکه علت استارت نخوردن ماشین بهخاطر کدام یک از این قطعات است کار چالشبرانگیزی بهنظر برسد. به همین خاطر ما در ادامه نکات مهمی را در این مورد برای شما بازگو میکنیم که با مطالعه آنها اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب خواهید کرد.
بعد از روشن کردن ماشین، حداقل باید یک ساعت ماشین روشن باشد تا دینام با شارژ کردن، باطری را شارژ کند.
اگر بعد از استارت زدن هیچ اتفاقی نیفتاده و خودرو روشن نمیشود
اگر بعد از استارت زدن هیچ اتفاقی نمیافتد و خودرو استارت نمیخورد، برای پیدا کردن علت استارت نخوردن ماشین باید ابتدا به سراغ مغزی سوئیچ، سپس مسیر سیمکشی سوئیچ تا استارت بروید و درنهایت خود استارت را بررسی کنید. اگر سوئیچ و سیمکشی سالم بود، زغال استارت تمامشده یا آرمیچر سوخته است. در این شرایط نیز میتوانید به کمک هل دادن اقدام به روشن کردن ماشین کنید.
اگر خودرو با تأخیر استارت بخورد و دیرتر از حد معمول روشن شود
در بسیاری از موارد، زمانی که خودرو ضعیف استارت میخورد و دیر روشن میشود، عموم مردم فکر میکنند که باطری معیوب شده و اقدام به تعویض باطری میکنند اما بازهم مشکل برطرف نمیشود. یکی از رایجترین مشکلاتی که در چنین حالتی پیش میآید ایجاد خرابی در قسمت بوش استارت است. در همچین حالتی باید استارت خودرو تعمیر شده و بوشهای آن تعویض گردد.
اگر در حین استارت زدن صدای غیرمعمولی شنیده شود
هنگام استارت زدن اگر صدای تقتق شنیدید مستقیماً سراغ استارت بروید. چراکه در چنین مواردی اغلب اتوماتیک استارت ضعیف یا خرابشده است. برای تست کردن ضعیف بودن اتوماتیک میتوانید از یک تکه سیم استفاده کنید. یک سر سیم را به قطب مثبت باطری و سر دیگر سیم را به سوکت اتوماتیک وصل کنید. اگر استارت بهخوبی عمل کند و خودرو روشن شود یعنی اتوماتیک ضعیف شده است. اگر مشکل خیلی جدی نباشد، این مورد با نصب یک رله برای اتوماتیک استارت برطرف میشود. رله قطعهای ساده است که برق اتوماتیک را تقویت کرده و به نوعی ضعف و اختلال عملکرد آن را از این طریق پوشش میدهد. توجه داشته باشید که اگر با استفاده از سیم هم استارت عمل نکند، باید اتوماتیک تعویض گردد تا ایراد رفع شود.
اگر هنگام استارت زدن صدای قیژ به گوش برسد
استارت نخوردن خودرو میتواند از خراب شدن چرخدنده استارت باشد. آسانترین مشکلی که راننده به آن پی میبرد خرابی چرخدنده است. هنگام استارت زدن اگر صدای قیژ به گوش برسد چرخدنده استارتتان خراب شده است، که معمولاً برای همه بهراحتی قابلتشخیص است. شکسته شدن دوشاخه نیز مشکلی مشابه خراب شدن چرخدنده به وجود میآورد. بنابراین در هنگام تعمیر حتماً باید به دوشاخه نیز توجه شود تا در صورت شکسته شدن تعویض شود.
اگر خودرو مدتی بعد از روشن شدن ناگهان خاموش میشود
همانطور که اشاره شد، دینام باطری را شارژ میکند. اگر دینام خراب باشد و باطری را شارژ نکند، باطری دشارژ میشود. معمولاً خودرویی که دینام آن معیوب باشد نهایتاً تا یک ساعت روشن میماند. اگر خودرو را خاموش کنید، به دلیل خالی شدن شارژ باطری خودرو مجدداً روشن نمیشود. برای رفع این مشکل ابتدا دینام را تعمیر کنید سپس باطری را شارژ کنید.
نکته: در خودروهای خانواده ایرانخودرو (پژو۴۰۵، پارس و سمند) یک عدد رله زیر پای راننده وجود دارد که در صورت خرابی، خودرو استارت نمیخورد.
جمعبندی
استارت نخوردن خودرو در فصل سرما بیشتر اتفاق میافتد. در صورتی که دیدید ماشینتان استارت نمیخورد، هیچ قطعهای را خودسرانه تعویض نکنید، چون ممکن است علت استارت نخوردن ماشین بهخاطر آن قطعه نباشد. با توجه به نکاتی که برای شما بازگو کردیم میتوانید مشکل آن را پیدا کنید و توسط تعمیرکار آن را برطرف کنید. مجدداً تأکید میکنیم که استارت نخوردن ماشین را با روشن نشدن ماشین اشتباه نگیرید، زیرا این دو مشکل جدا از هم هستند و هرکدام ایرادات خاص خود را دارند. اکثر قطعات در خودرو عاملی بر روشن نشدن ماشین هستند، اما چهار قطعه باطری، استارت، دینام و سوئیچ در استارت نخوردن ماشین تأثیرگذار هستند.
چنانچه شما هم در این زمینه تجربهای دارید که دانستن آن میتواند به خوانندگان اول فارس کمک کند آن را بنویسید
نظرات