رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه تونل مدنظر سازمان قطار شهری در عمقهای حدود ۱۹ تا ۲۰ متر از تراز آسفالت عبور میکند، گفت: هیچ قسمتی از این تونل در زیر بافتهای مسکونی، تجاری و تاریخی منطقه نیست.
به گزارش اول فارس ، امیر یقطین امروز، ۲۰ آذرماه طی جلسهای با حضور کارشناسان فنی سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز و ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در خصوص احداث تونل اتصال خط ۱ به ۴ با بیان اینکه آنکه تونل مدنظر سازمان قطار شهری در عمقهای حدود ۱۹ تا ۲۰ متر از تراز آسفالت عبور میکند، گفت: هیچ قسمتی از این تونل در زیر بافتهای مسکونی و تجاری و تاریخی منطقه تاریخی فرهنگی نیست.
وی تصریح کرد: مسیر این تونل، ریلی نیست و انتقال مسافرین از خطوط ۱ و ۴ به حرم حضرت شاهچراغ (ع) بهوسیله اتوبوس برقی انجام میشود.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: با نظر مساعد کارشناسان ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، مقرر شد تصمیم نهایی در جلسه «کمیته بررسی طرحهای عمرانی سازمان میراث فرهنگی» در هفته آینده اخذ شود.
یقطین بیان کرد: اتصال خطوط ۱ و ۴ به حرم مطهر شاهچراغ(ع) با نوع تونل سازه بتنی زیرزمینی به روش حفاری دستی (NATM) و طول خط ۲ کیلومتر باهدف امکان دسترسی زائران و شهروندان سومین حرم اهلبیت (ع) از طریق شبکه ریلی ایستگاه زندیه در خط ۱ و ایستگاه شاهزاده قاسم(ع) در خط ۴ مترو به حرمهای مطهر احمد بن موسی الکاظم (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) پیشبینیشده است.
وی گفت: در مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی که ترافیک شدیدی در اطراف حرم مطهر حاکم است و رفتوآمد دچار مشکل میشود این خط ارتباطی موجب تسهیل در تردد و دسترسی سریعتر به بافت تاریخی شده و درنهایت ترافیک این بخش مرکزی کلانشهر شیراز را کاهش خواهد داد.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه تونل در عمق زیاد و با روشهای دستی حفاری و اجرا میگردد، گفت: طبیعتاً لرزش چه در حین ساخت و چه در حین بهرهبرداری بافتهای مسکونی ـ تجاری و میراثی منطقه را تهدید نمیکند.
بر اساس این گزارش ، هفته گذشته تجهیز کارگاه عمرانی احداث و توسعه خط چهار مترو از ابتدای خیابان ۹ دی شیراز صورت گرفت. با توجه به اینکه در گذشته بخشی از بافت تاریخی و ثبت شده شیراز تخریب شده است نگرانیهای بسیاری در خصوص این اقدام از سوی دوستداران میراث فرهنگی و حتی شهروندان اعلام شده است.
این در حالی است که سال گذشته موضوع اجرای پروژهای با عنوان دسترسی آسان به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با احداث زیر گذر حضرتی مطرح شد و در آن زمان نگرانیهای بسیاری از سوی کاسبان خیابان حضرتی در اجرای این تونل مبنی بر مسدود شدن مسیرها مطرح شد و پس از شکایتهای بسیاری که کاسبان این محل از اجرای این طرح داشتند، موضوع اجرا و یا عدم اجرای این پروژه در ابهام ماند.
پس از گذشت هشت ماه از طرح این موضوع و نگرانیهای مطرح شده در این خصوص، این بار احداث خط چهار مترو، بافت تاریخی شیراز را با خطر مواجه کرده است. طرحی که تاکنون هیچ مجوزی برای اجرای آن صادر نشده است اما تجهیز و فعالیت کارگاه انجام شده است.
موید محسننژاد مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در خصوص این موضوع به ایمنا گفت: هیچ گونه مجوزی از سوی اداره کل میراث استان برای این اقدام صادر نشده است و از این موضوع بی اطلاع هستیم.
وی افزود: با توجه به اینکه اطلاعی از موضوع اجرای این پروژه نداریم مکاتبات انجام شده است تا طرح پروژه برای اداره کل ارسال شود تا پس از بررسی، تاییدیه اجرا صادر شود.
در بیست و دوم مرداد ماه سال جاری بود که شهردار شیراز از احداث و توسعه خط ۴ مترو به منظور دسترسی به نقاط مرکزی شهر و حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) خبر داد.
به گفته محمدحسن اسدی شهردار شیراز لایحه ساخت خط چهار مترو این شهر با رأی ۱۲ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید که در ماده واحده آن به شهرداری شیراز اجازه داده شد نسبت به عقد قرارداد و اجرای تونل آنتنی جهت اتصال خط یک متروی شیراز به حرم مطهر شاهچراغ (ع) و بافت تاریخی و تجاری برابر ضوابط و مقررات جاری و عمومی و آئیننامه مالی و معاملات شهرداری به مبلغ تقریبی هشت هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اقدام کند.
اسدی در این خصوص با اشاره به سفر ریاست جمهوری به استان فارس و شهر شیراز در مهر ماه گذشته، تأکید استاندار و نماینده ولیفقیه و امامجمعه شیراز و نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز مبنی بر تسریع در موافقت با این طرح پیشنهادی را اعلام کرده بود.
ناشناس
تاریخ : ۲۱ - آذر - ۱۴۰۲
کاش ی فکری برا ملاصدرا ونیازی هم بکنیم و همینطور خیابان نادر یا استقلال