عیلامیان ۲ پایتخت داشتند: شوش خوزستان و تپه مَلیان فارس/انشان باستان زباله دانی شده

کامیار عبدی، باستان‌شناس از تبدیل بخش‌هایی از شهر باستانی انشان، پایتخت عیلامی‌ها به زباله‌دانی خبر داد. به گزارش اول فارس ، این باستان ‌شناس و پژوهشگر که در نشست «میراث جهانی چغازنبیل؛ ناگفته‌های زیگورات» سخن می‌گفت، با اشاره به غفلتی که به تاریخ و آثار عیلامیان (ایلامیان) می‌شود، اظهار کرد: یکی از کارهای واجب آن […]

کامیار عبدی، باستان‌شناس از تبدیل بخش‌هایی از شهر باستانی انشان، پایتخت عیلامی‌ها به زباله‌دانی خبر داد.

به گزارش اول فارس ، این باستان ‌شناس و پژوهشگر که در نشست «میراث جهانی چغازنبیل؛ ناگفته‌های زیگورات» سخن می‌گفت، با اشاره به غفلتی که به تاریخ و آثار عیلامیان (ایلامیان) می‌شود، اظهار کرد: یکی از کارهای واجب آن است که عیلام را در تاریخ ایران بیاوریم و از این حالت «پسر عموی ناتنی» تاریخ ایران خارج کنیم. حتی افراد تحصیل‌کرده اطلاعی درباره عیلام ندارند، چه برسد به مردم عادی.

تصویر یک زن عیلامی/عیلامیان 2 پایتخت داشتند: شوش خوزستان و تپه مَلیان فارس

تصویر یک زن ایلامی

عبدی افزود: کتاب‌هایی که در داخل کشور چاپ می‌شود و یا خارجی‌ها برای ایران باستان می‌نویسند نیز محدود شده است به سه دوره هخامنشیان، ‌اشکانیان و ساسانیان. بنابراین با تألیف کتاب «کتاب بارقه کائنات: نگاهی بر میراث جهانی چغازنبیل» یک جهاد تک نفره راه انداختم تا جایگاه عیلام را به عنوان نخستین مرحله در تاریخ ایران باستان مشخص کنیم.

کتاب بارقه کائنات نگاهی بر میراث چغازنبیل اثر کامیار عابدی e1702574913304

کتاب بارقه کائنات نگاهی بر میراث چغازنبیل اثر کامیار عابدی

حالا درست است که آن‌ها آریایی نبودند، ولی الان دیدگاه در باستان شناسی عوض شده است و دیگر قومیت و نژادی برخورد نمی‌شود. به هر حال آن‌ها (عیلامیان) در جغرافیای ایران زندگی می‌کردند پس ایرانی محسوب می‌شوند، همانطور که سومری‌ها با عراقی‌های امروزی نسبتی ندارند، ولی در آن جغرافیا زندگی می‌کردند پس بخشی از میراث فرهنگی عراق محسوب می‌شوند.

این پژوهشگر دوره عیلامیان (ایلامیان) گفت: این مساله حتی در بدنه تشکیلاتی باستان‌شناسی حوزه ایران باستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی هم وجود دارد؛ آن‌ها هم نمی‌دانند با اشیاء عیلامی چه کنند. یکسری از اشیاء عیلامی که در موزه ملی به عنوان موزه مادر ایران نگهداری می‌شود، در بخش پیش از تاریخ است و یکسری دیگر در بخش دوران تاریخی. البته تلاشی کردند که یک گالری ایران درست کنند، ولی چون ساختمان موزه ملی ایران جوابگو نبود،‌ به سرانجام نرسید. از همین رو تولید محتوا در این‌باره اهمیت دارد و کتابی برای تاریخ عیلام درحال تهیه است و صحبت‌هایی شد که مشابه کتاب چغازنبیل درباره شوش هم نوشته شود.

عیلامیان 2 پایتخت داشتند: شوش خوزستان و تپه مَلیان فارس

نقشه‌ای از سرزمین تمدن ایلام (قرمز) و حکومت‌های همسایه آن. خلیج فارس در عصر برنز گسترش بیشتری رو به شمال غربی داشت.

این باستان‌شناس با بیان این‌که عیلامیان دو پایتخت مهم داشتند؛ شوش و تپه مَلیان در استان فارس یا همان انشان باستان (انزان)‌ که دومی را بیشترِ مردم نمی‌شناسند، افزود: انشان پنج سال پیش از انقلاب توسط هیأت آمریکایی کاوش شد و پس از آن، مدتی کاوش‌ها متوقف ماند. دو فصل هم من روی انشان کار کردم و الان بخشی از آن زباله‌دانی شده است. درباره وضعیت آن نامه‌هایی به مقامات نوشته‌ام، آن‌ها هم وعده‌هایی داده‌اند. البته ما نمی‌خواهیم این محوطه باستانی را ثبت جهانی کنیم، چون الان این گرایش در وزاتخانه میراث فرهنگی شکل گرفته است. به هر حال محوطه‌ای که قرار است ثبت جهانی شود باید یک شکل و شمایلی داشته باشد. اگر همین حالا نماینده یونسکو برای بازرسی به انشان بیاید با یک مخروبه مواجه می‌شود، که گوشه‌ای از آن هم زباله‌دانی شده و یک سمت دیگر آن را هم روستا گرفته است. انشان به کاوش و حفاظت نیاز دارد.

او ادامه داد: آثار شوش چون توسط فرانسوی‌ها حفاری می‌شد، بیشتر از ایران خارج شده است و بیشتر آن‌ها هم در موزه لوور نگهداری می‌شود، اما آثار انشان اغلب در ایران بوده و خارج نشده است، ولی این محوطه فقط ۵ فصل کاوش شده است.

عبدی، چغازنبیل را باشکوه‌ترین اثر عیلامی‌ها دانست که به عنوان نخستین اثر تاریخی ایران در یونسکو ثبت جهانی شده است و در ادامه گفت:‌ چغازنبیل تنها نیایشگاه عیلامی و تنها پنجره‌ای است که می‌توان به مذهب عیلامی‌ها و ارتباط مذهبی آنها با جهان پی برد. در عین حال که این بنا از آنجا که لقب عیلامیان، «شاهان انشان و شوش بوده» است، جایگاه سیاسی و فرهنگی عیلامی‌ها و ارتباط‌های مذهبی آنها را به نمایش می‌گذارد.

این باستان‌شناس گفت:‌ هرچند چغازنبیل کاوش شده است، ولی مستمر باید درباره آن پژوهش شود و پرونده آن هنوز بسته نشده است. استانداردهای باستان‌شناسی هم پیشرفت کرده است و اگر با علم نوین سراغ چغازنبیل بروند، شاید اطلاعات جدیدی به دست آورند که در مخیله ما نگنجد.

نظر بدهید

عکس| این گل های زیبا را ببینید و توی زندگی پرواز کنید

کلیک کنید و عضو کانال اخبار فوری اول فارس شوید

مطالب مرتبط

نمایش گنجینه شگفت انگیز و دیده نشده عیلامیان در تخت جمشید+عکس

جزئیات تازه از غارت یک مقبره باستانی در بیضای فارس :تلاش برای «فروش کیلویی» اشیای زرین انشان

فیلم غارت گنج بزرگ از مقبره شاهان انشان در بیضای فارس !

نظرات

  • ناشناس

    تاریخ : ۲ - دی - ۱۴۰۲

    این آقای عبدی ناآگاهانه مطالبی اظهار نظر کرده ولی بدون پایه و اساس
    پایتخت دوم عیلامیان بعد از شوش شهر ماداکتو در شهرستان دره شهر آستان ایلام است‌


  • ارسلان رزمجویی، پژوهشگر تاریخ

    تاریخ : ۱ - دی - ۱۴۰۲

    درود
    ملیان یا انشان یا انزان هیچ ارتباطی به کوروش کبیر ندارد دوست عزیز بلکه شاید به هزار سال قبل تر از کوروش ارتباط داشته است. آنچه مسلم است ارتباط بین مردم انشان و نوادگان آنان یعنی هخامنشیان با سومریان هیچگاه بررسی نشده است و فقط به ارتباط آنها با ایلامیان فکر شده، شباهت مجسمه ها و قیافه شاهان هخامنشی با شاهان سومری و کتیبه های سومری و وجود طایفه قدیمی شول در انشان و رابطه آنها با کتیبه شاه شول جی شاه سومریان چرا بررسی نشده است. چرا این همه کلمات شبیه به لری امروزی در کتیبه های ۵ هزار ساله سومریان در عراق بررسی نشده است. آیا سومریان فقط در بین النهرین بودند یا در کوهستانهای جنوبی زاگرس و سواحل شمالی خلیج فارس هم ساکن بودند. این مطالب باید بررسی شود چرا سومریان به آب او می‌گفتند به گاو گو، به پهلوان گرد، به دوست، دوسا به مو ،موگا، به گوش، گشتوگ، به پلنگ، پرینگ، به تیر، تی، به راه، آرا به کوه، کور، به ایالت کوره همانند کوره شاهپور قدیم…. و هزاران لغت دیگر
    زبان‌شناسان ما باید رابطه اولین تمدن بشری یعنی سومریان را با مردم ۵۰۰۰ ساله جنوب ایران پیدا کنند و مکتوب نمایند.


  • علی

    تاریخ : ۲۴ - آذر - ۱۴۰۲

    سلام درود من خودم بچه بیضای فارس هستم تا حالا نشنیده ام که روزگاری ایلامیان در این منطقه حکمرانی کرده باشند .درسته تپه ملیان همان زادگاه کورش کبیر است چه کارش به ایلامیان .و نگارنده درست میگوید قبل از انقلاب تمام مجسمه ها دست نوشته ها و زیورآلات راز زیر خاک درآوردن وبا هواپیما بردن .اکنون کجا هست من نمی دانم .زباله دان هم نشده از بیعرضه کی میراث فرهنگی مردم رفتن قسمتی از تپه را خانه ساخته تند و زندگی می کنند .