ناتوانی سازمان هواشناسی که هواپیما نمی‌تواند با دید کم فرود بیاید!

پای ناتوانی سازمان هواشناسی در “عدم‌امکان فرود هواپیما با دید کم” در فرودگاه‌های کشور درمیان است! کارشناس هواشناسی با بیان اینکه وظیفه سازمان هواشناسی ارائه پیش‌بینی‌های دقیق دوساعته برای پروازهاست، گفت: در زمان حاضر در فرودگاه مهرآباد با دید زیر ۸۰۰متر و فرودگاه‌های دیگر کشورمان با دید کمتر از ۱۰۰۰متر و ۱۲۰۰ متر هواپیما نمی‌تواند […]

پای ناتوانی سازمان هواشناسی در “عدم‌امکان فرود هواپیما با دید کم” در فرودگاه‌های کشور درمیان است!

ناتوانی سازمان هواشناسی که هواپیما نمی‌تواند با دید کم فرود بیاید!
کارشناس هواشناسی با بیان اینکه وظیفه سازمان هواشناسی ارائه پیش‌بینی‌های دقیق دوساعته برای پروازهاست، گفت: در زمان حاضر در فرودگاه مهرآباد با دید زیر ۸۰۰متر و فرودگاه‌های دیگر کشورمان با دید کمتر از ۱۰۰۰متر و ۱۲۰۰ متر هواپیما نمی‌تواند فرود بیاید!
تسنیم : حسین اردکانی با بیان اینکه برخی پیش‌بینی‌های آب‌وهوا با مدل‌های عددی و برخی با مدل‌های غیرعددی است، اظهار کرد: یکی از پیش‌بینی‌ها، پیش‌بینی ۲ساعته است که به‌خصوص برای بخش “حمل‌ونقل هوایی” مهم است.

وی ادامه داد: الآن در گزارش‌های سازمان هواشناسی، دیده‌بان وضع هوای فرودگاه و ایستگاه را می‌دهد. سازمان هواشناسی موظف است بعد از اطلاعاتی که دیده‌بانی ارائه کرد، یک پیش‌بینی دوساعته برای‌ فرودگاه اعلام کند.

وی افزود: مثلاً برای فرودگاه امام که دستگاه ILS دارد اگر دید افقی به کمتر از ۴۰۰ متر برسد، برف سنگین یا بارندگی سنگین داشته باشد، دید را برای خلبان کم خواهد شد، در این صورت هواپیما امکان فرود در فرودگاه را نخواهد داشت.

این کارشناس هواشناسی اضافه کرد: در زمان حاضر در فرودگاه مهرآباد با دید زیر ۸۰۰ متر و فرودگاه‌های دیگر کشورمان با دید کمتر از ۱۰۰۰ متر و ۱۲۰۰ متر هواپیما نمی‌تواند فرود بیاید!

اردکانی با بیان اینکه “این نقصی است که فرودگاه‌های کشور دارند” متذکر شد:‌ در دنیا دید را در فرودگاه‌ها به ۳۰ و ۵۰ متر کاهش داده‌اند؛ در برخی فرودگاه‌ها دستگاه‌های ILS خلبان را برای فرود هواپیما به‌صورت کور راهنمایی می‌کنند؛ این در حالی است که در فرودگاه امام کشورمان با دید کمتر از ۴۰۰ متر هواپیما نمی‌تواند بنشیند و باید به فرودگاه دیگر جایگزین برود.

وی راهکار موقت برای رفع این مشکل را پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت هواشناسی دانست و اضافه کرد:‌ برای مثال، خلبان پیش‌بینی برای پرواز اهواز می‌گیرد به‌سمت مقصد حرکت می‌کند اما چون اهواز، مه‌آلود است نمی‌تواند فرود بیاید و مجبور است به فرودگاه دیگری برود تا وضعیت آب‌وهوا بهتر شود؛ این مسئله نشان می‌دهد که اهمیت پیش‌بینی‌های دوساعته سازمان هواشناسی چقدر زیاد است و این سازمان باید دقت خیلی زیادی در این رابطه داشته باشند.

اردکانی تصریح کرد:‌ اگر خلبانی در اهواز نمی‌تواند با مه، هواپیما را فرود بیاورد، اشتباه پیش‌بینی‌های هواشناسی است؛ این‌که سازمان هواشناسی نتوانسته است در ساعت فرود پیش‌بینی کند، دید در مه مثلاً ۰ یا ۱۰۰ یا ۲۰۰ متر خواهد شد؛ همین می‌شود که هواپیما پرواز می‌کند و این همه مشکلات برای مسافران پیش می‌آید؛ بنابراین سازمان هواشناسی موظف است برای هر کدام از بازه‌های زمانی پیش‌بینی‌ها را به‌روزرسانی کند.

مطالب مرتبط

جریمه ۲ میلیارد تومانی مسافر عازم خارج از کشور در فرودگاه شیراز

برقراری پروازهای جدید در مسیر شیراز – دبی و بر‌عکس

گفت‌وگو با متهمی که مهندس مخابرات فرودگاه را اشتباهی به قتل رساند

نظرات