۸ ماده طبیعی برای درمان خانگی و اثربخش کهیر

۸ ماده طبیعی برای درمان خانگی و اثربخش کهیر

کهیر یک عارضه پوستی  است که ممکن است به دلایل مختلفی بوجود بیاید. توجه به درمان کهیر برای بهبود سریع‌تر و رهایی از عوارض آن ضروری است. از این رو برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می‌شود که برای درمان کهیر چه بخوریم؟با‌توجه‌به نکاتی که در ادامه گفته شده است، به‌راحتی می‌توانید با برخی […]

کهیر یک عارضه پوستی  است که ممکن است به دلایل مختلفی بوجود بیاید. توجه به درمان کهیر برای بهبود سریع‌تر و رهایی از عوارض آن ضروری است. از این رو برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می‌شود که برای درمان کهیر چه بخوریم؟با‌توجه‌به نکاتی که در ادامه گفته شده است، به‌راحتی می‌توانید با برخی مواد غذایی و داروها این عارضه پوستی را درمان کنید.

درمان کهیر

۱- دانه کتان
همه افرادی که به عارضه پوستی کهیر مبتلا می‌شوند از پزشکان می‌پرسند که برای درمان کهیر چه بخوریم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دانه کتان و هم‌چنین روغن کتان، از مواد غذایی سرشار از امگا۳ هستند. امگا۳ موجود در این ماده غذایی موجب بهبود علائم کهیر شده و این عارضه پوستی را درمان می‌کند. البته اگر فردی به کهیر مزمن مبتلا باشد، بهتر است برای درمان قطعی آن به پزشک متخصص مراجعه کند. در‌این‌صورت پزشک مربوطه با تجویز داروهایی هم‌چون قرص نئوتادین، این ضایعات پوستی را در بدن فرد بیمار کاهش می‌دهد.

۲-چای سبز
چای سبز سرشار از پلی فنول­هایی است که دارای خواص ضدالتهابی بوده و می‌تواند به کاهش تورم ناشی از کهیر کمک کند. بنابراین می‌توان از چای سبز به‌عنوان درمان گیاهی کهیر در خانه استفاده کرد. مقداری از برگ چای سبز را در یک لیوان آب داغ بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. پس از اینکه ولرم شد مقداری عسل به آن اضافه کنید و روی زخم‌ها بمالید. می‌توانید این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

۳-زنجبیل
زنجبیل سرشار از ترکیبات فعال بیواکتیوی است که خواص ضد درد و ضدالتهابی را به همراه دارد. به دلیل وجود چنین خاصیتی می‌توان از زنجبیل برای کاهش درد و التهاب زخم‌های ناشی از کهیر کمک گرفت. کافی است ۱ قاشق چای‌خوری آب زنجبیل را با ۱ قاشق چای‌خوری عسل مخلوط و سپس آن را مصرف کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

۴-سیر؛ ماده غذایی غنی از ویتامین سی
سیر به‌دلیل توانایی در مهار فعالیت آنزیم‌های خاصی که مواد التهابی تولید می‌کنند، به تسکین علائم کهیر کمک می‌کند. این ماده غذایی با خاصیت ضد‌التهابی و ویتامین سی موجود در آن، علائم این عارضه پوستی را به‌طرز عجیبی کاهش داده و در درمان کهیر موثر خواهد بود. البته برای افرادی که مبتلا به کهیر هستند، مصرف سیر تازه توصیه می‌شود، زیرا سیر تازه منبع بسیار خوبی از ویتامین C است.

اگرچه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که توانایی ویتامین C برای کاهش علائم کهیر محدود است؛ اما در تئوری‌ها آمده که مقادیر بالای ویتامین C به کاهش آزاد شدن هیستامین در بدن کمک کرده و موجب شکسته شدن سریع هیستامین‌ها می‌شود.

درمان کهیر

۵-بالم سرکه و شکر
۱ قاشق چای‌خوری سرکه را با ۳ قاشق چای‌خوری شکر در کاسه‌ای مخلوط کنید. سپس به‌اندازه ۱ قاشق غذاخوری آب نسبتاً گرم به مخلوط اضافه کنید. درنهایت برای آرام کردن خارش می‌توانید این مخلوط را روی پوست متورم شده ناشی از کهیر بمالید. سرکه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد ازاین‌رو عفونت‌های پوستی را خنثی کرده و سوزش را کاهش می‌دهد. شکر به دلیل دارا بودن اسید گلیکولیک همانند یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند و نه‌تنها سلول‌های مرده، گردوغبار و هرگونه آلودگی را از روی پوست پاک می‌کند بلکه می‌تواند در تسکین برآمدگی‌های قرمز و خارش‌دار کهیر مؤثر باشد و پوستی نرم و بدون لک به شما هدیه دهد.

۶-.زردچوبه
کورکومین موجود در زردچوبه در بهبود شرایطی مانند خارش و پسوریازیس مؤثر است بنابراین ممکن است در تسکین علائم کهیر نیز مؤثر باشد. برای استفاده از این درمان خانگی کهیر کافی است ۱ قاشق چای‌خوری زردچوبه را با مقداری آب مخلوط کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرید. این خمیر را به بثورات کهیر بمالید و بگذارید تا خشک شود. در آخر آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

۷- روغن ماهی
اسیدهای چرب امگا ۳ خاصیت ضد‌التهابی دارند؛ ماهی‌ها نیز سرشار از این نوع چربی‌ سالم هستند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود در‌صورت مشاهده علائم کهیر، از روغن ماهی که منبع غنی از امگا ۳ است، استفاده کنید. روغن ماهی به تسکین التهاب ناشی از کهیر کمک کرده و در بهبود خارش بدن در این دوره موثر است.

علاوه‌بر این، در ادامه پاسخ به سوال «برای درمان کهیر چه بخوریم» باید گفت مصرف کپسول‌های روغن ماهی تحت نظر پزشک نیز برای درمان کهیر بسیار موثر است. روغن درون این کپسول‌ها نیز به‌طور مستقیم تاثیر بسیار خوبی روی کهیرهای صورت و بدن خواهد داشت؛ به‌گونه‌ای که می‌توان روغن کپسول‌های امگا ۳ را خارج کرده و روی نواحی کهیرزده‌ پوست استفاده کرد.

۸-سیب
سیب میوه‌ای سرشار از ویتامین ث بوده و یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی محسوب می‌شود. از این رو میوه‌ای مقوی و مفید برای سلامت پوست و کاهش خارش ناشی از کهیر به‌شمار می‌رود. در این میوه ماده‌ای به‌نام کوئرستین وجود دارد که یک فلاونوئید گیاهی است؛ این ماده خارش پوست را تسکین داده و علائم کهیر را بهبود می‎بخشد. کوئرستین با تثبیت ماست‌سل‌های حاوی هیستامین، جادوی محافظتی خود را انجام می‌دهد. سیب‌های ورقه شده را به بلغور جو دوسر یا سالاد میوه اضافه کنید یا این میوه را در میان وعده خود قرار دهید.

بسیاری از افراد می‌پرسند که برای حساسیت چی خوبه بخوریم و چه میوه‌ای برای رفع حساسیت پوستی مفید است؟ قطعا سیب با انواع آنتی‌اکسیدان و آنتی‌هیستامین‌های موجود در آن یکی از مقوی‌ترین میوه‌ها برای حساسیت به‌شمار می‌رود.

استفاده از بهترین آنتی هیستامین برای درمان کهیر
در این مقاله به سوال «برای درمان کهیر چه بخوریم» به‌طور کامل و دقیق پاسخ دادیم. برای درمان و کاهش علائم بهبود کهیر، مواد غذایی مفیدی هم‌چون دانه کتان، چای سبز، سیب، زردچوبه و خردل سبز را معرفی کردیم. اما در نهایت نکته‌ای که در درمان کهیر مزمن باید در نظر داشته باشید، استفاده صحیح و به‌جا از آنتی‌هیستامین‌های مناسب تحت نظر متخصص است.

این داروها، تولید هیستامین در بدن را متوقف کرده و به کاهش و بهبود علائم کهیرهای پوستی کمک می‌کنند. میزان دوز مصرفی آنتی‌هیستامین‌ها برای هر فرد متفاوت است، به‌همین دلیل برای دریافت نتیجه بهتر، باید با متخصص مربوطه مشورت کنید. فراموش نکنید که قبل از هر چیز، مشاوره با یک متخصص بهترین گزینه پیش روی شما در این شرایط است. امیدواریم که با استفاده از این نکات هرچه زودتر سلامت کامل خود را بازیابی کنید.

مطالب مرتبط

فوران بزرگترین گل‌فشان کشور در سیستان و بلوچستان

کهیر پوستی چیست؟ علت بروز کهیر پوستی و درمان خانگی آن

در باره کهیر مزمن بیشتر بدانید

نظرات