پاسخ یک مدیرکل استان فارس درباره وضعیت کمربندی بی صاحب شیراز که وزیر کشور باید خودش را عزل کند

تاریکی و نبود روشنایی در بخش‌هایی از کمربندی شیراز که به نام بلوار امام خمینی(ره) نامگذاری شده است، به مسئله‌ای تبدیل شده است که هیچ ارگانی مسئولیتش را به عهده نمی‌گیرد. ایسنا: بخش بزرگی از جاده کمربندی شیراز که اتفاقا در محدوده شهری و بسیار پرتردد نیز قرار دارد، ماه‌هاست که در تاریکی مطلق فرو […]

تاریکی و نبود روشنایی در بخش‌هایی از کمربندی شیراز که به نام بلوار امام خمینی(ره) نامگذاری شده است، به مسئله‌ای تبدیل شده است که هیچ ارگانی مسئولیتش را به عهده نمی‌گیرد.

ایسنا: بخش بزرگی از جاده کمربندی شیراز که اتفاقا در محدوده شهری و بسیار پرتردد نیز قرار دارد، ماه‌هاست که در تاریکی مطلق فرو رفته است و چیزی نمانده که عدم تامین نور در این محدوده، یکساله شود.

ایجاد ناامنی، سرقت کابل‌ها و از همه مهم‌تر، تصادف‌ها و ایجاد خطر جانی برای مردم منطقه و ماشین‌های عبوری، از جمله عواقب این نقیصه به شمار می‌رود.

در تماس  با روابط عمومی اداره برق منطقه‌ای، عنوان شد که اداره‌کل راهداری استان فارس مسئول روشنایی این کمربندی است.

در این ارتباط با معاون ایمنی و حریم اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس تماس گرفتیم. یزدانی با اشاره به اینکه کمربندی شهر شیراز ۴۵ کیلومتر طول دارد که ۱۸ کیلومتر آن در محدوده شهری واقع شده است، افزود: در تاریخ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۱ جلسه‌ای تحت عنوان “تعیین تکلیف کمربندی شیراز” در شورای شهر برگزار شد که چند ساعت به طول انجامید و همان شب در دفتر شهردار شیراز ادامه یافت.

وی درباره خروجی آن جلسه اظهار کرد: طبق صورت جلسه‌ای که به امضای مسئولان مربوطه رسید، نگهداری کمربندی در محدوده شهر به عهده شهرداری شیراز گذاشته شد. البته ما تا اردیبهشت‌ماه سال جاری قرارداد نگه‌داری آن منطقه را داشتیم و در دو ماه بعدی نیز نگهداری و از جمله روشنایی محدوده شهری را ادامه دادیم.

کمر بندی شیراز 1

یزدانی افزود: در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ طی نامه‌ای درخواست کردیم که با توجه به پایان قرارداد راهداری، شهرداری و شرکت توزیع برق، نگه‌داری و روشنایی این محدوده را به عهده بگیرد. اما متاسفانه از آن تاریخ به بعد، روشنایی این قسمت از کمربندی به طور کامل رها شده است. این در حالی است که سایر نقاط کمربندی(۲۷ کیلومتر) که در اختیار راهداری است، همواره از روشنایی مناسب برخوردار است.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه نقاط تاریک کمربندی شیراز مربوط به محدوده منطقه ۹ شهرداری می‌شود، از شهردار این منطقه خواستیم تا توضیحات خود را ارائه دهد. عبدالصالح رستم‌زاده  گفت: روشنایی آن محدوده‌ از کمربندی که به شهرداری واگذار شده است، مانند سایر نقاط شهر بر عهده اداره برق است و قانون‌گذار این را مشخص کرده است.

وی افزود: بارها هشدار داده‌ایم که چون برق آن منطقه قطع است، دائما مورد سرقت قرار می‌گیرد. تا زمانی که برق در کابل‌ها وجود دارد، دزد نمی‌تواند آن‌ها را جابه‌جا کند. بنابراین ما هم خواستار رسیدگی سریع‌تر به این موضوع هستیم.

رستم‌زاده در پایان تاکید کرد: روا نیست که شهرداری پولی را که می‌تواند در جایی دیگر برای رفاه و آسایش مردم منطقه هزینه کند، در جایی هزینه کند که وظیفه‌اش نیست.

در نهایت نیز روز سه‌شنبه، ‌۱۰ بهمن‌ماه، شهردار شیراز در پاسخ به سوال ایسنا در همین زمینه، پاسخ کوتاهی داد و گفت: تامین روشنایی کمربندی وظیفه شهرداری نیست اما شهرداری در این خصوص کمک می‌کند.


با توجه به مواردی که در ابتدا عنوان شد و با ذکر این نکته که با فرا رسیدن روزهای پایانی سال و ایام نوروز، حجم ترافیک این منطقه نیز رشد قابل توجهی خواهد داشت، ضرورت رسیدگی هر چه سریع‌تر به وضعیت نور ۱۸ کیلومتر از کمربندی کلان‌شهر شیراز، احساس می‌شود.

ایسنا ۱۴/۱۱/۱۴۰۲ : مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس ضمن بیان این مطلب، در خصوص وضعیت مدیریت کمربندی شیراز توضیح داد: کمربندی جنوب شهر شیراز به یک معضل تبدیل شده بود. از طرفی این پروژه از ابتدا توسط اداره راه و شهرسازی احداث شده  و متولی آن هم اداره راهداری بود. اما به مرور زمان که شهر گسترش پیدا کرد و طرح جامع شهر افزایش یافت، ضلع جنوبی کمربندی عملا از حالت یک محور جاده‌ای خارج و به محور شهری تبدیل شد.
امیرحسین جمشیدی افزود: طبق آخرین مصوبه‌ای که در ارتباط با کمربندی انجام شد و مورد توافق همه اعضای شورای ترافیک استان، شهرداری و اداره‌کل راهداری قرار گرفت، قرار شد تولی‌گری آن قسمت از کمربندی شیراز که در محدوده شهر است، به عهده شهرداری باشد و مابقی در اختیار راهداری باقی بماند.

جمشیدی ادامه داد: قرارداد پیمانکار روشنایی آن قسمتی که در اختیار راهداری بوده و هست، تمدید شده و کارها مثل گذشته در حال انجام است و مشکلی از این بابت وجود ندارد. اما در محدوده شهری، مساله‌ای وجود دارد.

وی درباره این مساله توضیح داد: از لحاظ قانونی، تامین روشنایی محدوده شهری به عهده شرکت توزیع نیروی برق شیراز است. این شرکت می‌گوید؛ چون این پروژه از راهداری تحویل ما شده است، پایه‌ها و چراغ‌هایی که خراب شده است باید به صورت سالم به ما تحویل شود تا از این پس، نگه‌داری و تامین روشنایی را به عهده بگیریم.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس افزود: طی آخرین رایزنی که ما انجام دادیم، قرار شد آن قسمت‌هایی که فقط نیاز به تعویض لامپ دارد توسط شرکت توزیع برق انجام شود. آن قسمت‌هایی هم که نیاز به برق رسانی و ترانس دارد، توسط شهرداری تامین اعتبار شده تا مشکل این قسمت برطرف شود.

جمشیدی درباره مساله سرقت کابل‌ها و لامپ در محدوده خاموش کمربندی شیراز نیز گفت: بحث روشنایی نیاز به پیمانکار برای تامین و نگه‌داری دارد. متاسفانه در مدت اخیر، پیمانکاری برای این منظور مشخص نشد و محدوده بدون نظارت باقی‌ ماند که باعث سرقت برخی لامپ‌ها و کابل‌ها شد.

وی در پاسخ به این سوال که با فرارسیدن ماه پایانی سال و افزایش ترافیک در کمربندی شیراز، آیا امیدواری برای حل مساله در آینده نزدیک وجود دارد یا خیر، گفت: امیدواریم حداکثر تا شب عید قسمت عمده‌ای از روشنایی کمربندی شیراز تامین شود.

لازم به ذکر است که استاندار سابق فارس در دولت حسن روحانی در بهمن ۱۳۹۶ طی حکمی «امیرحسین جمشیدی» را به سمت مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس منصوب کرده است.

photo ۲۰۱۸ ۰۲ ۱۴ ۱۷ ۱۰ ۲۱

کانال واتساپ

مطالب مرتبط

۱۱ و نیم کیلومتر از « جاده مرگ » شیراز فاقد روشنایی است

متولیان کمربندی شیراز تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت

ممانعت دادستان شیراز از قطع ۳ درخت بلوط در کمربندی شیراز

نظرات

  • ممد

    تاریخ : ۱۵ - بهمن - ۱۴۰۲

    ترو خدا پولاتون رو خرج نکنید حیفه دست به این پولا بزنید ما چراغ داره ماشینمون روشن میکنیم و جاده رو روشن میکنیم