آشنایی با ۴ نوع از گونه های گیاه زاموفیلیا؛از زیباترین گیاهان آپارتمانی

آشنایی با ۴ نوع از گونه های گیاه زاموفیلیا؛از زیباترین گیاهان آپارتمانی

گیاه زیبای زاموفیلیا می تواند یک گزینه ی عالی برای نگهداری در آپارتمان باشد.زاموفیلیا همانند دیگر گیاهان دارای اسامی و گونه های مختلفی است.این گیاه زیبا دارای ویژگی های بسیاری است که اولین ویژگی زاموفیلیا نیازمندی به نور کم است. زاموفیلیا به نور زیادی احتیاجی ندارد و با نور کم نیز می‌توانند رشد کنند و […]

گیاه زیبای زاموفیلیا می تواند یک گزینه ی عالی برای نگهداری در آپارتمان باشد.زاموفیلیا همانند دیگر گیاهان دارای اسامی و گونه های مختلفی است.این گیاه زیبا دارای ویژگی های بسیاری است که اولین ویژگی زاموفیلیا نیازمندی به نور کم است. زاموفیلیا به نور زیادی احتیاجی ندارد و با نور کم نیز می‌توانند رشد کنند و بالانده به‌نظر برسند. نیاز به نور کم یکی از ویژگی‌هایی است که افراد زیادی به آن توجه می‌کنند.در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با چهار گونه ی زیبا از این گیاه آشنا کنیم.

آشنایی با انواع زاموفیلیا

انواع گونه‌های زاموفیلیا

زاموفیلیا باتوجه به گستره جغرافیایی بالا، تنوع بسیاری دارد. به همین دلیل، این بخش را به معرفی چند گونه بسیار پرطرفدار و زیبا از گیاه زاموفیلیا که در ایران هم یافت می‌شوند، اختصاص داده‌ایم. انواع این گیاه زیبا عبارتند از:

۱-زاموفیلیا بلک

یکی از جالب‌ترین انواع گیاه زاموفیلیا، زاموفیلیا بلک است که با نام کلاغ سیاه هم شناخته می‌شود. شهرت این گونه از گیاه زاموفیلیا به دلیل برگ‌های تیره رنگ آن است. برگ‌های زاموفیلیا بلک، بنفش تیره و سبز بسیار تیره هستند. این گونه از زاموفیلیا نسبتا جدید و یکی از کمیاب‌ترین گونه‌ای این گیاه است. البته برگ‌های این گیاه در ابتدا سبز هستند و به مرور زمان و طی رشد، تغییر رنگ داده و رفته رفته، تیره‌تر می‌شوند. این گیاه برای رشد به نور مناسب نیاز دارد اما آبیاری چندان برای آن مهم نیست و تنها در حد خشک نبودن خاک به آن نیاز دارد.

آشنایی با انواع زاموفیلیا

۲-زاموفیلیا سفید خوش شانس ZZ Lucky White

یک گونه متنوع از گیاهان زاموفیلیا است. ارتفاع این گیاه آپارتمانی به ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتی متر می‌رسد. این گونه سفید خوش شانس دارای رنگ‌های سبز ملایم با ساختاری سفید است. همچنین دارای برگ‌های گردی می‌باشد که نوک آن‌ها تیزی کمتری دارند.

آشنایی با انواع زاموفیلیا

۳-زاموفیلیا کوتوله

زاموفیلیا کوتوله یا زامیکرو یکی دیگر از گونه‌های زاموفیلیا است که به دلیل ظاهر و اندازه کوچک‌تر نسبت به دیگر انواع این گیاه، با این نام شناخته می‌شود. ارتفاع این گیاه در صورت رشد کافی و مساعد بودن تمام شرایط نگهداری، نهایت به ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد که نسبت به دیگر انواع زاموفیلیا، چندان زیاد نیست. زامیکرو بیشتر به دلیل ابعاد و اندازه کوچک‌تر شناخته می‌شود اما این تنها تفاوت آن با دیگر گونه‌های زاموفیلیا نیست. ضخامت برگ‌ها در زامیکرو نسبت به برگ‌های زاموفیلیا سبز و… کمتر است و در صورتی که شرایط نگهداری کاملا مساعد باشد، گیاه خیلی زود پر شده و گلدانی زیبا برای شما به وجود می‌آورد.

آشنایی با انواع زاموفیلیا

۴-زاموفیلیا ابلق Variegated

از دیگر انواع زاموفیلیا می‌توان به زاموفیلیا ابلق یا طلایی اشاره کرد. این گونه یکی از جذاب‌ترین انواع گونه‌های گیاه زاموفیلیا است که به دلیل وجود رگه‌های طلایی و برگ‌های بسیار روشن در کنار برگ‌های سبز به این نام شهرت دارد. زاموفیلیا ابلق یکی از زیباترین انواع گیاه زاموفیلیا است، به همین دلیل قیمت بالایی دارد و خاص‌تر است.

خوشبختانه این گونه را نیز می‌توان در خانه نگهداری کرد. زاموفیلیا ابلق مانند دیگر گیاهانی که برگ روشن دارند، بیشتر از دیگر انواع خانواده خود به نور خورشید نیاز دارد اما نباید آن را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارد. آبیاری در این گونه هم به اندازه خشک نماندن خاک نیاز است و آبیاری بیش از اندازه باعث بیماری و آسیب آن می‌شود.

آشنایی با انواع زاموفیلیا

نکات نهایی:

  • مواجهه با نور غیرمستقیم خورشید، شرایط ایده‌آلی برای گیاه زاموفیلیا است.
  • هر خاکی که به‌خوبی زهکشی‌شده باشد، خاک مناسبی برای زاموفیلیاست. در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که باید از وجود منفذ زیر گلدان زاموفیلیا مطمئن شد.
  • وجود این منفذ مانع از تراکم آب و ماندن لابه‌لای ذرات خاک می‌شود و از گندیدگی ریشه جلوگیری می‌کند.
  • خاک زاموفیلیا رطوبت را ترجیح می‌دهد، اما آبیاری زیاد نیز باعث پوسیدگی ریشه و برگ‌های آن می‌شود.
  • بهترین زمان برای آبیاری گیاه زاموفیلیا وقتی است که در بین زمان دو آبیاری، سطح خاک کاملا خشک شده باشد.
مطالب مرتبط

نظرات