تردد مفت و مجانی از آزادراه اصفهان شیراز که خسارت های سنگینی برای خودروها دارد

حدود ۶ ماه از گشایش اتوبان اصفهان شیراز می گذرد و با این حال عوارض این آزادراه مشخص نیست این درحالی است که تردد رایگان از آزادراه اصفهان شیراز با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست. به گزارش اول فارس، با گذشت ۶ ماه از افتتاح اتوبان اصفهان شیراز یا همان آزادراه شیراز اصفهان هنوز نرخ […]

حدود ۶ ماه از گشایش اتوبان اصفهان شیراز می گذرد و با این حال عوارض این آزادراه مشخص نیست این درحالی است که تردد رایگان از آزادراه اصفهان شیراز با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست.

به گزارش اول فارس، با گذشت ۶ ماه از افتتاح اتوبان اصفهان شیراز یا همان آزادراه شیراز اصفهان هنوز نرخ عوارض این محور مواصلاتی تعیین نشده و تردد از روی آن با وجود مخارج سنگینی که برای احداث آن انجام شده و برای نگهداری آن لازم است، به صورت رایگان انجام می شود.

تردد مفت و مجانی از آزادراه اصفهان شیراز که تهش خوش بحال رانندگان و مسافران نمی شود

مهرماه سال ۱۴۰۲ بود که رئیس جمهور در سفر به استان فارس اتوبان مذکور را افتتاح کرد. پیش از افتتاح رسمی نیز عبور و مرورها از آزادراه شیراز اصفهان آغاز شده بود. بنابراین می توان گفت بیش از ۶ ماه از گشایش این جاده زمان سپری شده بدون آن که رقمی برای عوارض آن تعیین شود.

بررسی ها حکایت از آن دارد که تجهیزات لازم برای اخذ عوارض نیز در اتوبان اصفهان شیراز نصب نشده است.

رایگان بودن عبور از آزادراه شاید در ظاهر برای رانندگان و مسافران خوشایند باشد اما در واقع به شدت به زیان آنهاست. به این معنی که پرداخت نکردن عوارض در طولانی مدت اثر منفی خود را در کیفیت نگهداری آزادراه اصفهان شیراز خواهد گذاشت و عبور از این محور مواصلاتی خسارت های سنگینی به خودروها وارد خواهد کرد.

ضمنا بدون تامین هزینه های نگهداری این آزادراه، علائم و تجهیزات و ملزومات ایمنی این محور به تدریج فرسوده و ناکارآمد شده و آمار تصادفات افزایش خواهد یافت.

هزینه نگهداری کیفیت اتوبان اصفهان شیراز چقدر است؟

پرسش اینجاست که هزینه های حفظ و نگهداری یک سرمایه ملی همچون اتوبان اصفهان شیراز چقدر است و از چه محلی باید تامین شود؟

خدایار خاشع از کارشناسان شناخته شده جاده سازی کشور و دبیر انجمن شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها در این باره می گوید: نگهداری و حفظ آزادراهی که ارزش هر کیلومتر ساخت آن مبلغی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است به طور میانگین سالانه بین ۴ تا ۶ میلیارد تومان هزینه در بردارد.

این هزینه یا باید از بودجه عمومی تامین شود که در حال حاضر با وضعیت انقباضی بودجه چنین امکانی وجود ندارد، و یا باید از محل اخذ عوارض تامین شود. در تمام دنیا آزادراه ها از محل عوارض اداره می شوند.

وی همچنین در گفتگو با خبرنگار ما گفته است: متاسفانه با این که از گشایش آزادراه شیراز به اصفهان حدود شش ماه گذشته هنوز نرخ عوارض این آزادراه مشخص نشده است.

عضو کانال ما در اول فارس شوید

این درحالی است که عوارض آزادراه ها از جمله اتوبان اصفهان شیراز به عنوان منابع اصلی درآمد آنها به شمار می آید که بخشی از آن طبق قانون جهت نگهداشت و بهسازی باید مورد استفاده قرار گیرد.منبع: تین نیوز

کسی می داند علت پایین آمدن کیفیت آسفالت و رتبه آزادراه های ایران چیست؟

مطالب مرتبط

جریمه ۲ میلیارد تومانی مسافر عازم خارج از کشور در فرودگاه شیراز

دفاع جانانه رئیس شورای اسلامی شیراز از شهرداری اسدی: سازمان بازرسی جلوی کار را گرفته است

کشف خودرو بنز قاچاق از انبار خانه‌ای در یکی از محله‌های شیراز

نظرات

  • علی

    تاریخ : ۲۹ - فروردین - ۱۴۰۳

    خب الان رایگان باشه مردم حالشو ببرن
    مثلاً الان اتوبان اصفهان و تهران با اینکه عوارض میگیرن چه گلی به سر مردم زدن تمام اسفالتا خرابه و نابود


  • ناشناس

    تاریخ : ۲۷ - فروردین - ۱۴۰۳

    چیزی که خود شاهد بودم درین آزادراه ورود ناگهانی و خطرناک از روستاهای اطراف به داخل اتوبان هست که تا کنون حوادثی هم ببار آورده واقعا عجولانه این جاده افتتاح شد!


  • رضا

    تاریخ : ۲۵ - فروردین - ۱۴۰۳

    خبرگذاری های مسخره گذارش ندارن الکی غیر کارشناسی به یک چیزی گیر میدن


  • منصور

    تاریخ : ۲۵ - فروردین - ۱۴۰۳

    شما خبرگزاری فارس هستید یا اصفهان؟ این قدر ننویسید آزاد راه اصفهان شیراز. اصفهان هیچ کاری برای این جاده نکرده. این آزاد راه اسمش آزاد راه اسمش شیراز ایزدخواست است. بعدم این آزاد راه بزرگترین ضربه رو اولا به طبیعت زیبای فارس زده دوم به جاده کهن و تمدن قدیمی و شهرهای آباده، پاسارگاد، سعادتشهر و مرودشت و تخت جمشید رو از دور خارج کرده. هر کی طرح این جاده رو داده دشمن تاریخ فرهنگ و تمدن ایران بزرگ بوده.


  • مجید

    تاریخ : ۲۴ - فروردین - ۱۴۰۳

    آزادراهی که ورودیش از بیضا یک طرفه هست و کلی ترافیک داره و از اون طرف هم نزدیک ۵۰ کیلومترش روکش بتنی و پر ازچاله هست و یکی از پل هاش از هر دوسمت یک چاله خیلی بد داره که با آسفالت پرش کردن و ماشین رو داغون میکنه همه جاش نوشته کامیون ممنوع ولی تعداد کامیونها از سواری ها بیشتره هیچ علائم و تابلو راهنمایی نداره پلیس و اورژانس و مجتمع رفاهی هم نداره فقط میخاستن زور برسی افتتاحش کنن فاز بعدی هم همه جاشو میکنن و دوربین کار میذارن که تعداد چاله چوله هاش بیشتر بشه