۵ وسیله ای که هیچوقت نباید به سه راهی متصل کرد!

۵ وسیله ای که هیچوقت نباید به سه راهی متصل کرد!

یکی از پرکاربردی ترین وسایل الکتریکی سه راهی است که با آن می توانیم چند وسیله را به یک پریز متصل کنیم.اما باید بدانید که وصل کردن برخی از وسایل به سه راهی کار چندان صحیح نیست و می تواند آسیب رسان باشد در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم […]

یکی از پرکاربردی ترین وسایل الکتریکی سه راهی است که با آن می توانیم چند وسیله را به یک پریز متصل کنیم.اما باید بدانید که وصل کردن برخی از وسایل به سه راهی کار چندان صحیح نیست و می تواند آسیب رسان باشد در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چه وسایلی را نباید به سه راهی متصل کنید.

وسایل که نباید به سه راهی وصل شوند

۱-بخاری برقی

بخاری‌های برقی از جمله کلیشه‌ای‌ترین دستگاه‌هایی هستند که هرگز نباید به به سه‌راهی متصل کنید. این مساله احتمالا تا کنون بارها به شما گوشزد شده و به چندین دلیل می‌تواند خطرات فراوانی را متوجه شما کند. نخست آن‌که مصرف برق این دستگاه به‌طور واضحی بالاست و به همین دلیل اتصال آن به سه‌راهی می‌تواند به‌راحتی منجر به داغ کردن آن شود. این اتفاق در کنار داغ شدن محیط مجاور بخاری برقی به دلیل حرارت تولید شده توسط آن می‌تواند خیلی سریع مقدمات آتش‌سوزی منزل را فراهم کند!

به همین دلیل توصیه می‌شود تا جای ممکن بخاری‌های برقی را به‌طور مستقیم به پریز متصل کنید. از طرف دیگر، خرید بخاری‌های برقی جدیدتر که مصرف انرژی پایین‌تری دارند نیز می‌تواند راهکار کلیدی مهم دیگری برای جلوگیری از بروز سانحه باشد.

۲-ماشین لباسشویی و خشک کن

ماشین لباسشویی و خشک کن یکی دیگر از وسایل برقی که شما نباید به سه راهی متصل کنید، زیرا این وسایل به منبع پایدار برق نیاز داشته و اجزای مکانیکی الکتریکی بسیار زیادی دارند که ممکن است در اثر دریافت ولتاژ پایین از کار بیافتند.

۳-مایکروفر

مایکروفر نیز از جمله دیگر وسایل منزل به شمار می‌رود که به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد. بنابراین زمانی که آن را به سه‌راهی متصل می‌کنید، نه تنها ممکن است باعث داغ کردن سه‌راهی و احتمال آتش‌سوزی می‌شوید، بلکه دریافت توان پایدار توسط دستگاه را نیز مختل کرده و ممکن است به عملکرد آن خدشه وارد کنید!

بسیاری افراد تا کنون سعی کرده‌اند عملکرد مایکروفر زمانی که مستقیما به برق متصل می‌شود را با زمانی که به سه‌راهی وصل است مقایسه کنند. در این خصوص اکثر کاربران از عملکرد بسیار بهتر و پخت باکیفیت‌تر و سریع‌تر دستگاه زمان اتصال مستقیم به برق خبر داده‌اند. بنابراین سعی کنید چینش آشپزخانه منزل خود را طوری انجام دهید که مایکروفر مستقیما کنار پریز برقی تعبیه شود.

۴-کولر گازی

گازی از پرمصرف‌ترین وسایل منزل به شمار می‌رود، بنابراین اتصال کولر گازی به سه راهی می‌تواند خطر آتش سوزی را افزایش دهد، همچنین توان پایین انتقال جریان سه راهی سبب آسیب موتور کولر گازی می‌شود پس کولر گازی را مستقیم به پریز برق وصل کنید.

۵-یخچال

وسایل بزرگ‌تر منزل مثل یخچال یا فریزر باید همواره به منبع پایدار جریان الکتریسیته دسترسی داشته باشند و این اتفاق تنها با اتصال آن‌ها به پریز برق به‌طور مستقیم رخ خواهد داد. در این خصوص باید دقت کرد که حتی بهترین و باکیفیت‌ترین سه‌راهی‌های موجود در بازار نیز به نوبه خود باعث کاهش ولتاژ و نوسان جریان برق خواهند شد و این مساله تاثیر بسزایی روی عملکرد این دستگاه‌های برقی خواهد گذاشت. تاثیر این افت ولتاژ می‌تواند به‌حدی باشد که عملکرد دستگاه را به‌طور کامل مختل نماید!

بنابراین یخچال و فریزر نیز از جمله وسایل منزل هستند که هرگز نباید به سه‌راهی برق متصل شوند. با این وجود اگر ناچار به استفاده از سه‌راهی هستید مطمئن شوید که مدلی با توانایی تحمل جریان و توان بالاتر از مقدار اسمی یخچالتان را خریداری می‌کنید که کمترین تاثیر را روی وسیله برقی‌تان داشته باشد.

مطالب مرتبط

نظرات

  • باهر

    تاریخ : ۲۵ - اردیبهشت - ۱۴۰۳

    اگر از سه راهی هایی که محافظ یخچال فریزر و یا تلویزیون و یا …هستند و جای چند پریز و دو شاخه دارند ایا باز این ایراد باقی هست؟