لزوم احداث آبراه بین المللی از شمال تا جنوب ایران

سید محی الدین حسینی ارسنجانی– روزنامه نگار شاید سخن گفتن از ایجاد یک آبراه بزرگ در مقیاس ملی و بین المللی از سمت شمال ایران و از جانب دریای خزر تا جنوب کشور و رسیدن این آبراه بزرگ به خلیج همیشه فارس ایران ودریای عمان در نگاه اول سخن و اقدامی غیر قابل اجرا و […]

از خزر تا خلیج فارس

سید محی الدین حسینی ارسنجانی– روزنامه نگار

شاید سخن گفتن از ایجاد یک آبراه بزرگ در مقیاس ملی و بین المللی از سمت شمال ایران و از جانب دریای خزر تا جنوب کشور و رسیدن این آبراه بزرگ به خلیج همیشه فارس ایران ودریای عمان در نگاه اول سخن و اقدامی غیر قابل اجرا و تصور و غیر قابل باور و یقین باشد اما اگر اراده و باور دیرین”ما میتوانیم” در جسم و جان و در روح و روان مدیران خلاق ملی مان باشد این امید و آرزو و این ایده و اقدام پرسود طی حداکثر یک دهه یا حتی کمتر از آن به نتیجه خواهد رسید.

در اینکه احداث آبراه بزرگ شمال به جنوب ایران چه سود و منافعی برای مردم و کشورمان دارد را باید از جهات و ملاحضات اقتصادی، گردشگری و زیست محیطی به آن پاسخ داد.اتصال آب دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان که از آن بعنوان ایرانرود و یا طرح آبراه شمال و جنوب میتوان یاد کرد مزایای فراوانی برای کشور مان دارد.باید به نحوی کارشناسی به این مساله مهم پرداخت و درباره ابعاد گوناگون ساخت و احداث این پروژه عمرانی و اقتصادی بسیار بزرگ که هم هزینه بر و هم وقت گیر است کارشناسان موضوع نظرهای متعدد دهند و به جوانب مختلف آن بپردازند.

در این راستا مباحثی هم سابقا در سازمان محیط زیست کشور مطرح شده و مخالفانی هم دارد اما اگر عزم و اراده ای ملی و میهنی پشت این مساله باشد دیر یا زود به نتیجه رسیده و چنین ایده ای محقق خواهد شد.سختی و صعوبت مسیر و داشتن پیچ و خمها و موانع عبور آب و هزینه های سرشار برای خرید و تملک زمین های مردمی که در طول مسیر آبراه شمال با جنوب پیش بینی شده، مسائل فنی حوزه زمین و زمین شناسی مسیرهای احتمالی احداث چنین آبراه و پروژه بزرگ آبی، خاکی درون کشور و….از جمله دلایل عدم اجرا یا عدم امکان اجرای چنین کار بزرگ و بی نظیری است که طرح آن فعلا نه به مصوبه ای با قابلیت اجرایی شدن رسیده و نه در مباحث جدی سران دولت و خانه ملت و نهادهای انقلابی آمده و فعلا درحد یک پیشنهاد است.

هنوز هیچ اعتبار یا هیچ توافقی هم مبنی بر اجرای چنین اَبَر پروژه ای در نظر گرفته نشده است اما باید گفت که در ذهن و ضمیر ایرانیان قدرتمند هیچ کاری نشد ندارد. همچنانکه در قاموس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شاهد انجام کارها و پروژه های بزرگ عمرانی بودیم که بسیاری از خودیها در داخل و غیر خودیها در خارج از کشور منتظر عدم انجام یا به سرانجام نرسیدن چنین پروژه های ماندگار و مهمی که از سالها پیش تاکنون انجام شده است، بودند.

در صورت تصویب نهایی و عملیاتی شدن چنین پروژه بزرگ و در مقیاس بین المللی باید به همه جوانب آن دقت داشت.از جمله مسائل زیست محیطی و حفاظتی این آبراه بزرگ و منافع اقتصادی حاصل از اجرای چنین کار ماندگار نیز باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد.اگر چنین اقدامی از ذهن و از روی کاغذ و حرف و شعار به اجرا و عمل برسد باید چنین کار بزرگی را میراث ماندگار ایرانیان معاصر برای نسلهای بعد دانست و عظمت ایران و ایرانیان را در تمام جهان به رخ کشید. با احداث آبراه از شمال به جنوب و بالعکس شاهد عبور و مرور و رفت و آمد کشتیهای حامل مسافر و بار از این مسیر قطعا زیبا و منحصر به فرد به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس یا همسایگان شمالی ایران خواهیم بود.

البته اقدامات و فعالیتهای عمده گردشگری و توریستی در دو عرصه ملی و بین المللی را در بخشهای مختلفی از طول مسیر این آبراه نیز شاهد خواهیم بود.اجرای چنین پروژه ای را ایران خود سرانه انجام نداده و نخواهد داد بلکه موافقت کشورهای بهره مند از آبهای خلیج فارس و دریای عمان را اخذ و توافق کشورهای بهره مند و همسایه با دریای خزر را گرفته و با حمایت و همکاری آنان چنین اقدامی صورت خواهد گرفت.

به عبارت دیگر اگر این آبراه اجرا شود رفت و آمد کشتیهای کشورهای مختلف نیز از این آبراه تسهیل و ممکن خواهد شد و انان نیز به منافعی در این زمینه خواهند رسید.امید آنکه روز و روزگاری شاهد احداث و بهره برداری از آبراه بین المللی شمال – جنوب ایران باشیم.

مطالب مرتبط

غارت گنج و عتیقه های زرین گور باستانی«کافر تپه» مازندران و فروش به تاجر ترکمنستانی +تصاویر

هجوم گرازهای تشنه به یک شهر در جنوب ایران+فیلم

بهترین مناطق ایران برای سفر در پاییز

نظرات

  • باهر

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۴۰۳

    ایجاد این ابراه مردان بزرگ و‌با اراده ای می خواهد چون خشایار شاه که با امکانات ابتدایی ۲۵۰۰ سال پیش ترعه سویز را در ان منطقه دور از ایران ایجاد کرد.حال با این همه امکانات مدرن و در داخل مملکت و‌به این نزدیکی از ایجاد چنین اب راهی عاجز هستند.ان هم کاری که می توان با مشارکت شرکتهای بزرگ دنیا انحام داد که تجربه لازم هم در این موارد دارند.


  • سید اسماعیل سبحانی

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۴۰۳

    سنگ بزرگ نشانه نزدن است این طرح از زمان رژیم سابق تا هم اکنون گاه گاهی مطرح میشود اما جدای از نیت خوب و خالصانه نویسنده ، به لحاظ زیست محیطی بشدت مخرب بوده و قاعدتاً ناکارآمدی آن بسیار بیشتر خواهد بود . فعلا علی الحساب آبرسانی توسط لوله به شهرهایی که قرار شده انجام شود بشود تا کام مردم سیراب شود .


  • مجید

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۴۰۳

    اگر اختلاف سطح وجود نداشته باش ممکن است. وگرنه خزر به خلیج فارس سرازیر می شود.