کشته شدن ۱۱ نفر در یک مسیر پنج کیلومتری در زرین دشت فارس/ هیچ کس پاسخگو نیست

کشته شدن ۱۱ نفر در یک مسیر پنج کیلومتری در زرین دشت فارس/ هیچ کس پاسخگو نیست

۱۱ کشته حاصل تصادفات رانندگی طی بازه زمانی ۹ ماهه در یک مسیر ۵ کیلومتری در شهرستان زرین دشت است که به دلیل بی توجهی متولیان امور راه های استان فارس پروژه دوبانده این شهرستان پس از گذشت پنج سال ناتمام مانده است. به گزارش اول فارس به نقل از ایلنا ، زن و شوهری […]

۱۱ کشته حاصل تصادفات رانندگی طی بازه زمانی ۹ ماهه در یک مسیر ۵ کیلومتری در شهرستان زرین دشت است که به دلیل بی توجهی متولیان امور راه های استان فارس پروژه دوبانده این شهرستان پس از گذشت پنج سال ناتمام مانده است.

اعتراض مردم به کشته شدن 11 نفر در یک مسیر پنج کیلومتری در زرین دشت فارس

به گزارش اول فارس به نقل از ایلنا ، زن و شوهری جوان با یک سرنشین خودروی دیگر در محور زیرآب-حاجی آباد در برخورد رخ به رخ جان باختند، پرستار جوان با دخترک خردسالش قربانی و همسرش برای همیشه ویلچر نشین شد تا در سایه عدم تزریق اعتبارات لازم به یک پروژه پنج ساله  پروژه دوبانده زرین دشت داغ بر دل بگذارد.

اعضای یک خانواده چهار نفره همگی هم آغوش بدنه سخت کامیون شدند و جانشان در کف جاده های زرین دشت از دست رفت تا جشن عروسی یک طایفه به عزا تبدیل شود، پدر دو خانوار از دو روستای همجوار در یک تصادف  در ۱۶ تیر ماه جاری برای همیشه ترک کاشانه کردند و رهسپار خانه ابدی شدند و کودک خردسالی نیز  در این میان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.

این ها شرحی از حوادث ۹ ماه اخیر است که خانواده های زرین دشتی را داغدار کرده است.

مردم معترض زرین دشت همه یک صدا شده اند تا صدای خانواده های قربانیان تصادفات جاده‌ای محور زیرآب به حاجی آباد را به گوش مسئولان کشور برسانند. چرا که معتقدند صدای شان در فارس شنیده نمی شود. 

مردم می گویند مسئولان  بیش از ۵ سال است که طرح دو بانده کردن جاده حاجی آباد را در دستور کار قرار داده اند ولی تاکنون به سرانجام نرسیده است.

در همین رابطه فرماندار زرین دشت  اظهار کرد: من تمام تلاشم را برای اتمام این پروژه کرده‌ام اما راه به جایی نمی برد.

رسول بهمنی که خود نیز متاثر از این حوادث تلخ جاده‌ای شهرستان زرین دشت است، ابراز می کند: طرح باند دوم مسیر حاجی آباد به زیرآب به طول ۱۰ کیلومتر در سال ۹۸ کلنگ زده شد و اجرای آن از سال ۱۴۰۰ با اعتبار بیش از ۹ میلیارد تومان شروع شده بود.

وی افزود: این طرح از شهریور سال گذشته به مدت ۴ ماه به دلیل پرداخت نشدن معوقات ۱۵ میلیارد تومانی  پیمانکار تعطیل شد، اما پس از اعتراضات مردمی عملیات پل سازی آن شروع و دوباره این پروژه مسکوت شد.

فرماندار زرین دشت یادآور شد: در سالجاری بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص داده شده اما مبلغی به پیمانکار پرداخت نشده است.

بهمنی با انتقاد از بی توجهی متولیان امور راه های  استان به محورهای مواصلاتی زرین دشت افزود: یه رغم اینکه از بدو شروع به کارم در شهرستان، اولویت خود را برای حل مشکلات منطقه از جمله دو بانده کردن محور دولت آباد به حاجی آباد گذاشته‌ام، به رغم نامه نگاری های مکرر، تماس ها و مراجعات حضوری به مرکز استان اما تاکنون اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و مدیران حوزه راه های استان فقط وعده‌های تکراری می‌دهند.

وی اهتمام جدی در استان برای توجه به محورهای زرین دشت را خواستار شد و اظهار کرد: جاده  حاجی آباد با توجه به ترددهای زیاد اصلاً ظرفیت این همه خودرو را ندارد، لذا باید اولویت استان بر اتمام پروژه دو بانده کردن این محور قرار گیرد.

فرماندار زرین دشت به تردد روزانه بین ۵ تا ۶ هزار خودرو در محور یاد شده، اشاره کرد و اظهار داشت: شهرستان زرین دشت در حال حاضر در محورهای مواصلاتی داراب، جهرم، فسا، لارستان، قرار دارد که روزانه با توجه به این محورها و تردد ماشین‌های سبک و مخصوصاً سنگین هیچ کاری مهم‌تر از اتمام پروژه دو بانده نیست.

وی با بیان اینکه مطالبه جدی مردم توجه به محورهای این شهرستان است از مسوولان استانی درخواست دستور تسریع در آغاز عملیات اجرایی در این محورها را داریم.

این در حالی است که این مسیر علاوه بر تردد جمعیت ۸۰ هزار نفری این شهرستان، مسیر شرق به جنوب استان و استان‌های جنوبی را به هم متصل می‌کند.

۱۱ کشته  در ۹ ماه نتیجه بی توجهی به یک پروژه ۵ کیلومتری

در همین رابطه یکی از اعضای شورای روستای دروا از توابع بخش مرکزی زرین دشت که در تصادفات اخیر  ۵ نفر از هم محلی های خود را از دست داده  است گفت: مردم معترض به روند موجود هستند و  کشته شدن ۱۱ نفر طی ۹ ماه ضربات روحی و روانی شدیدی به مردم زرین دشت وارد کرده است.

یوسف هوشیار افزود: در تجمعات اعتراضی مردم زرین دشت در دی ماه گذشته مسئولان شهرستان قول دادند که تا دو هفته آینده  این پروژه شروع به کار می کند.

این عضو شورای روستای دروا بیان کرد: پنج ماه از این ادعا گذشته است اما این پروژه  همچنان بلاتکلیف مانده و پاسخ قانع کننده ای هم به مردم داده نمی شود.

هوشیار ادامه داد: مردم خواستار همت مسئولان برای جلوگیری از تکرار حوادث خونبار در این محور پر تردد هستند،  اما آنگونه که مشاهده می شود،  انگار گوش شنوایی برای این حل این مشکل وجود ندارد.

عضو شورای روستای دروا با اشاره به حادثه اخیری که در محور زیرآب به حاجی آباد اتفاق افتاد، گفت:  در این حادثه تلخ دو سرنشین خودرو فوت و یک کودک خردسال نیز  وضعیت خوبی ندارد و چندین نفر نیز زخمی شده اند.

 جاده های ناایمن قاتل جان مردم شده است

امام جمعه زرین دشت هم چندی پیش در اعتراض به جاده ناامین شهرستان زرین دشت قاتل جان مردم شده است، ابراز کرده بود: تکمیل محور یاد شده در زرین دشت کار دشواری نیست و می بینیم که مسوولان هیچ اقدام مؤثری انجام نمی‌دهند و جان مردم در خطر است.

حجت‌الاسلام غلامرضا دروندپور بیان کرده بود که عملیات اجرایی این محور که ۱۶ کیلومتر طول دارد، از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و متاسفانه اکنون بعد از پنج سال به صورت نیمه کاره رها شده است.

امام جمعه زرین دشت در بیان علت تعطیلی این پروژه و مشکلات به وجود آمده عنوان کرده بود: پیمانکار به دلیل مطالباتی که دارد پروژه مذکور را تعطیل کرده است.

وی پیگیری‌های مکرر از فرماندار شهرستان، وزارت راه، اداره کل راه و شهرسازی و مکاتبات با دستگاه‌های ذیربط را بی‌نتیجه توصیف کرد و گفت: تاکنون هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته  است و باعث نارضایتی‌های فراوان مردم شهرستان شده است.

حجت‌الاسلام دروندپور با تأکید بر اینکه جان مردم این شهرستان در معرض خطر است، تصریح کرده بود: بر سر جان مردم با کسی شوخی و تعارف نداریم؛ مسئولان این امر بویژه مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس باید در برابر مردم پاسخگو  باشند؛ علت تعطیلی این محور ۱۰ کیلومتری که قیر و آسفالت آن هم خریداری شده است چیست؟

امام جمعه زرین دشت هشدار داده که مدیر کل راهداری باید هرچه سریعتر درباره تکمیل نشدن پل‌ها و ابنیه تعیین تکلیف کند؛ اگر کوتاهی از پیمانکار است، پیمانکار جدیدی برای پروژه مشخص کند و اگر پروژه گره اعتباری دارد با تخصیص اعتبار این موضوع را مرتفع کند.

کسب رضایت مردم وظیفه مسئولان است

دروندپور از نماینده مجلس شورای اسلامی این شهرستان نیز درخواست کرده بود که درباره اجرایی شدن این پروژه که یکی از مطالبات به حق مردم شهرستان است پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا موجبات رضایت مردم فراهم شود؛ خدمت به مردم و کسب رضایت ایشان، یکی از مهمترین وظایف مسئولان است.

نماینده مردم در مجلس پاسخ نداد

اما پیگیری های خبرنگار با محمد جواد عسکری نماینده داراب و زرین دشت برای پیگیری نتایج عملکرد وی برای سامان بخشی به تنها پروژه راهسازی زرین دشت همچون گذشته بی پاسخ ماند.

این در حالی است که معاونت ساخت و توسعه راه‌های  اداره کل راه و شهرسازی فارس در دهم دی ماه سال گذشته در گفت وگو با ایلنا اظهار کرد: با پیگیری هایی که اخیراً انجام شده اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد مصوب شده است تا همین هفته به پیمانکار پرداخت شود.

وی با ابراز اینکه مبلغ یاد شده ابلاغ و قطعاً تا هفته آینده واریز می‌شود، تاکید کرد: با قول مساعد پیمانکار عملیات ابنیه سازی ۴ دهنه پل این پروژه مجدد شروع و ماشین آلات راهسازی وی نیز تا اواخر هفته جاری در محور یاد شده مستقر می‌شود.

پروژه ای که جان نمی گیرد

تقوی اعلام کرده بود: طبق برنامه ریزی های انجام شده توسط اداره کل راه و شهرسازی فارس  در برنامه است تا ۵ کیلومتر ورودی شهر حاجی آباد که مسیری پرخطر است را به نتیجه برسانیم تا مردم بتوانند در این مسیر تردد کنند و برای مابقی پروژه  نیز در حال پیگیری هستیم تا با تامین اعتبار به اتمام برسد.

از ادعای این مقام مسئول نزدیک به ۶ ماه است که می گذرد و این پروژه نه تنها شروع نشده بلکه تا توانسته جان مردم منطقه را گرفته است.

پروژه ای که به گفته معاونت ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی فارس جز نقاط حادثه خیز بوده و در اولویت اداره کل راه و شهرسازی استان فارس است تا با تناسب اعتباری که جذب می‌شود بتوانند پروژه های ناتمام را به سرانجام برسانند.

آمارها بیانگر آن است که به طور متوسط هر ۲۰ دقیقه یک انسان جان خود را در حوادث جاده‌ای از دست می‌دهد یا به عبارتی دیگر، صرف نظر از تعداد مجروحان و آسیب دیدگان تصادفات رانندگی، به طور متوسط روزانه قریب به ۷۰ نفر در جاده های کشور کشته می شوند.

سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در رانندگی و بروز تصادفات به عنوان عوامل سه گانه ترافیک شناخته شده اند. هر سه لازم و ملزوم یکدیگرند و اگر یکی از آنها نباشد مثلث ایمنی و آسایش شکل نمی گیرد.

مطالب مرتبط

این تخلفات رانندگان از نظر پلیس حادثه‌ساز محسوب می شوند

اگر مامور پلیس در خیابان خودرو اسپرت ببیند باهاش چکار می کند؟

اطلاعیه پلیس فارس در مورد قتل مرد ۴۶ ساله و مجروح شدن فرزندش در زرین دشت

نظرات