• 20 / تیر 1403 / 18:51
  • شناسه خبر : 148772

۲ روش ساده تکثیر گیاه ساکولنت در خانه

تکثیر ساکولنت ها از طریق کاشت بذر نیز رایج است اما بهترین روش تکثیر آنها از طریق برگ است چرا که این روش بسیار آسان است و در بیشتر مواقع با موفقیت همراه میشود. در این مقاله با تمامی گام ها در تکثیر ساکولنت با برگ آشنا میشویم و بعد از خواندن این مقاله به راحتی میتوانید به ازدیاد ساکولنت های خود بپردازید و در نهایت حتی اگر این کار با شکست رو به رو شود شما تنها چند عدد برگ از دست داده اید:

نحوه تکثیر ساکولنت

۱-آموزش تکثیر ساکولنت از طریق برگ :

۱-اولین اقدام در تکثیر ساکولنت انتخاب گیاه مناسب برای تکثیر برگ هایش است.گیاه باید بالغ و سالم یاشد و روز قبل آبیاری شده باشد تا برگ ها آبدار تر باشند و احتمال ریشه زایی بیشتر شود.

۲-برگ های جوان و شاداب را برای تکثیر انتخاب کرده و آن ها را با پیچاندن از گیاه اصلی جدا کنید.در انجام این کار بسیار دقت کنید تا برگ ها به درستی از گیاه مادر جدا شوند و صدمه نبینند.همچنین برگ های پیر و پلاسیده برای تکثیر مناسب نیستند.

۳-بعد از جدا کردن برگ ها آن ها را در محلی کم نور و خشک قرار دهید تا انتها ی آن ها پینه ببندد. این کار بسته به شرایط محیطی ۱ الی ۳ روز زمان میبرد و اگر انجام نشود برگ از این ناحیه رطوبت جذب کرده و میپوسد.

۴-بعد از پینه بستن کامل برگ ها آن ها را به صورت خوابیده برای خاکی که از قبل آماده کرده اید قرار دهید. خاک مناسب برای این کار مخلوطی از ماسه و کوکوپیت و خاک برگ است.برای جوانه زنی بهتر از خاک برگ و کوکوپیت بیشتری استفاده کنید. حتی لازم نیست برگ ها را داخل خاک فرد کنید ، همین که روی خاک قرار بگیرند کافی است.

۵-خاک برای تکثیر ساکولنت از طریق برگ باید دارای رطوبت متوسطی باشد یعنی نه خیلی خشک و نه خیلی مرطوب باشد.اگر احساس کردید بستر کاشت خشک است روی آن را با اسپری مرطوب کنید. آبیاری ساکولنت ها بسیار حساس است زیرا مهم ترین علت مرگ ساکولنت ها آبیاری نادرست است.

۶-گلدان را در مکانی با نور غیرمستقیم ملایم قرار داده و هرگز آن را در این مرحله مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید چرا که موجب از دست رفتن آب و رطوبت برگ ها و از بین رفتن آن ها میشود.

۷-توجه کنید که محیطی برگ خا در آن قرار دارند نباید خیلی سرد و یا خیلی گرم باشد.گیاه در کمتر از ۴ هفته ابتدا شروع به ریشه زایی میکند و کم کم گیاهان کوچک جدید شروع به رشد میکنند.

۸-کمی بعد از بوجود آمدن جوانه ها برگ ها کم کم خشک میشوند .اگر جوانه به راحتی از گیاه مادر جدا میشوند میتوانید آن ها را داخل گلدان جدیدی بکارید.گلدانی مناسب انتخاب کرده و توجه کنید که خیلی بزرگ نباشد تا رطوبت را درون خود ذخیره کند و موجب پوسیدگی گیاه شود و همچنین زهکش را بازدید کنید تا آب به راحتی راه خروج داشته باشد.

۹-گلدان را با مخلوطی از ماسه، کوکوپیت و پیت ماس پر کرده و گیاه را در آن بکارید و آن را در محیطی با نور ملایم به دور از نور مستقیم قرار دهید.

۱۰-بعد از گذشت چند روز گیاه را  آبیاری کنید. توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از کاشت و تا زمانی که گیاه شروع به ریشه زدن نکرده است نباید آبیاری کنید.

۱۱-بعد از ریشه زدن گیاه کم کم آن را به نور بیشتری عادت دهید تا شروع به رشد علفی نکند و هر بار بعد از خشک شدن خاک، گیاه را آبیاری کنید.

نحوه تکثیر ساکولنت

۲-تکثیر ساکولنت از طریق ساقه

  •  در این روش ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر انتهایی ساقه‌ای که دارای جوانه انتهایی است، را جدا کنید.
  • برای جدا کردن ساقه، از یک چاقو یا قیچی تیز و تمیز که قبلا ضدعفونی شده است، استفاده کنید.
  • بعد از جدا کردن ساقه، همانند تکثیر از طریق قلمه برگ، به قلمه بریده شده یک تا دو روز فرصت دهید تا انتهای ساقه پینه ببندد.
  • بعد از پینه زدن انتهای ساقه، آن را به بستر کاشت مناسب منتقل کنید و همانند مراحل قبل، تکثیر ساکولنت را ادامه دهید.
  • دقت کنید، ساقه‌های قلمه در حالتی می‌توانند خوب کشت شوند که برگ‌های آن بر روی خاک قرار بگیرند و تماسی با خاک نداشته باشند.  این برگ‌ها مستعد گرفتن قارچ هستند، بنابراین اگر یکی از برگ‌ها را جدا کردید حتما به نحوی ساقه را وارد خاک کنید که روی این قسمت نیز پوشیده شود.