• 21 / تیر 1403 / 14:59
  • شناسه خبر : 148820

آماده‌ باش مراکز درمانی برای پذیرش افراد گرمازده در فارس/درباره گرمازدگی بیشتر بدانیم

درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به افزایش دمای هوا، از آماده‌ باش مراکز درمانی استان فارس برای پذیرش افراد دچار گرمازدگی خبر داد.

مهرداد شریفی امروز، ۲۱ تیرماه در نشست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر گرم شدن هوا در روزهای آینده، اظهار کرد: تمام بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی فارس برای پذیرش افراد گرمازده و بیماران پُرخطر در آماده باش قرار دارند.

وی با بیان اینکه گرمازدگی، عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است که به دلیل فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود، هشدار داد: گرمازدگی در اثر نرسیدن آب کافی به بدن در گرمای بالا، منجر به نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می‌شود.

شریفی درباره نشانه‌های گرمازدگی گفت: ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، تهوع و استفراغ، سرگیجه و ضعف، سردرد و اسهال از جمله نشانه‌های گرمازدگی هستند و در صورت بروز گرمازدگی باید به سرعت به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

این پزشک متخصص طب اورژانس با بیان اینکه با رعایت برخی نکات ساده، به راحتی می‌توان از ابتلا گرمازدگی جلوگیری و پیشگیری کرد، گفت: اگر در محیط گرمی قرار گرفتید که احتمال گرمازدگی در آن وجود داشت، به صورت منظم و زمانی که هنوز تشنه نشده‌اید، آب بنوشیم.

وی با این توصیه که در این فصل گرم، بهتر است از وسایل محافظتی برابر نور خورشید مانند سایبان یا کلاه استفاده کنیم، تاکید کرد: افراد در روزهای گرم سال، به ویژه کودکان زیر ۴ سال، افراد بالای ۶۵ سال و افراد پُرخطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، دارای فشار خون و بیماران خاص، بهتر است تا حد امکان بین ساعات ۱۱ تا ۱۶ از منزل خارج نشوند.

شریفی با بیان اینکه گرمازدگی یکی از مشکلات شایع در نوزادان و کودکان در روزهای گرم سال محسوب می‌شود و کودکان جزو ‌آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در برابر گرما هستند و هرچه سن کودک کمتر باشد، آسیب‌ها بیشتر است، گفت: خانواده‌ها در صورت مشاهده هر گونه مشکل تنفسی و پایین نیامدن دمای بدن کودک، به نزدیک ترین مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

وی در ادامه با اشاره به نکات تغذیه‌ای که در گرمازدگی باید رعایت شود نیز، گفت: از نوشیدنی‌های بسیار شیرین دوری کنیم، زیرا این نوشیدنی‌ها در واقع موجب از دست دادن مایعات بدن می‌شوند؛ همچنین از نوشیدن مایعات بسیار سرد نیز خودداری کنیم، زیرا می‌توانند موجب مشکلات گوارشی شوند.

شریفی با بیان اینکه فعالیت‌های شدید بدنی نیز در روزهای گرم می‌تواند موجب بروز گرمازدگی شود، ادامه داد: از نوشیدن مایعات دارای کافئین مانند قهوه، شکلات‌های کاکائویی، نوشابه و چای پُررنگ خودداری شود، چرا که این خوراکی‌ها موجب کم آب شدن بدن می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مصرف میوه‌ها و به ویژه سبزی‌ها می‌تواند به تامین آب بدن کمک شایانی کند، گفت: در روزهای گرم سال از میوه و سبزی‌ها در برنامه غذایی خود بیشتر استفاده کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه نخستین اقدام در مواجهه با گرمازدگی این است که باید فرد را از محیط گرم به سرعت خارج و به محیط خُنک یا زیر سایه منتقل کرد، افزود: در صورت پیدا شدن نشانه‌های شدید گرمازدگی، باید فرد به مراکز بهداشتی درمانی منتقل شود.

مطالب مرتبط

راه های جلوگیری از گرمازدگی در کودکان + علائم و نشانه های آن

۲۵ توصیه حیاتی سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از گرمازدگی

واکنش رئیس ستاد پزشکیان در فارس به پیشنهاد انتصاب برخی افراد بعنوان مدیر

نظرات