روش صحیح شست و شو لباس های ورزشی + نکات مهم

روش صحیح شست و شو لباس های ورزشی + نکات مهم

دانستن روش صحیح شست و شو لباس ورزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است.به همین علت در این مقاله بررسی نکات کلیدی شستن صحیح و مراقبت از لباس‌های ورزشی می‌پردازیم تا شما بتوانید بهترین استفاده از این لباس‌ها را برای فعالیت‌های خود داشته باشید.پس تا انتهای این مطلب با ما همراه بتشید. چرا نحوه شستشوی لباس […]

دانستن روش صحیح شست و شو لباس ورزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است.به همین علت در این مقاله بررسی نکات کلیدی شستن صحیح و مراقبت از لباس‌های ورزشی می‌پردازیم تا شما بتوانید بهترین استفاده از این لباس‌ها را برای فعالیت‌های خود داشته باشید.پس تا انتهای این مطلب با ما همراه بتشید.

شست و شو لباس های ورزشی

چرا نحوه شستشوی لباس ورزشی شما اهمیت دارد؟

لباس ورزشی به دلیل طراحی و جنس به کار رفته در تولید آن‌ ، نیاز به شستشوی ویژه‌ای دارد اگر لباس‌ های ورزشی شما درست شسته نشوند، ممکن است  باعث :

  • خرابی الیاف پارچه
  • بوی ناخوش آیند
  • کاهش کیفیت آن‌ها

بخشی از لباس‌های ورزشی شامل الیاف خاصی است که در صورت استفاده اشتباه، باعث آلرژی و خارش می‌شود.در این مقاله، راهکا‌رهای شستشوی  لباس‌های ورزشی به صورت صحیح را به شما آموزش می‌دهیم

نکات مهم قبل از شست‌وشوی لباس ورزشی

با انجام چند کار ساده و مهم قبل از شستن لباس ورزشی، می‌توانید از آن‌ها به بهترین شکل مراقبت کنید و از ماندگاری و حفظ کیفیت پوشاک ورزشی خود برای طولانی مدت، مطمئن شوید. قبل از شست‌وشوی لباس ورزشی، مهم است که توجه کافی به نکات زیر داشته باشید:

خواندن برچسب: همیشه قبل از شستن لباس ورزشی، برچسب مراقبت روی آن را بخوانید. این برچسب دستورالعمل‌های خاصی را برای جنس آن لباس ارائه می‌دهد.

خشک کردن عرق لباس: پیش از شستن، اجازه دهید عرق لباس‌های ورزشی خشک شوند تا باکتری رشد نکند.

جدا کردن لباس‌ها: پوشاک ورزشی خود را بر اساس رنگ جدا کنید تا از رنگ دهی و خراب شدن بقیه پوشاک جلوگیری شود. همچنین بهتر است لباس‌های سنگین را جدا از لباس‌های سبک‌تر بشویید تا آسیبی نبینند.

برعکس کردن لباس: بعد از خشک شدن عرق، لباس‌ها را به پشت برگردانده و در ماشین لباسشویی قرار دهید تا عرق و کثیفی بهتر پاک شوند. برگرداندن لباس ها به پشت قبل از شست‌وشو، می‌تواند به محافظت در برابر ساییدگی و جلوگیری از ایجاد گلوله‌های پارچه کمک زیادی کند.

از بین بردن لکه‌ها: اگر لباس‌های ورزشی شما بسیار کثیف هستند، می‌توانید قبل از انداختن به داخل ماشین لباسشویی، آن‌ها را با آب سرد بشویید تا لکه‌ها و آلودگی‌های سطحی اولیه را از بین ببرید. پس قبل از شست‌وشو هرگونه لکه‌ای را کمی پاک کنید تا پوشاک ورزشی کثیف بهتر شسته شود.

شست و شو لباس های ورزشی

روش صحیح شستن لباس ورزشی

شستن صحیح لباس‌های ورزشی به دلیل ویژگی‌های متفاوت این نوع پوشاک و نیاز آن‌ها به مراقبت‌های مخصوص، اهمیت بسیاری دارد. برای شست‌وشوی درست لباس ورزشی، به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، توجه کنید:

از شوینده مناسب استفاده کنید:

از شوینده‌ای استفاده کنید که مخصوص لباس‌های ورزشی طراحی شده باشد. این شوینده‌ها برای از بین بردن بو و باقی مانده‌ی مواد ساخته شده‌اند و به پارچه آسیب نمی‌رسانند. به یاد داشته باشید که اصلا از سفیدکننده استفاده نکنید، چون به خاصیت جذب عرق و رنگ لباس آسیب می‌زنند.

لباس را با آب سرد بشویید:

بهتر است اکثر لباس‌های ورزشی را با آب سرد و و در دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد شست‌وشو دهید؛ این کار به جلوگیری از رنگ پریدگی و کاهش آبرفت پارچه کمک می‌کند.

از نرم کننده استفاده نکنید:

استفاده از مایع نرم کننده برای شستن، می‌تواند به الیاف لباس‌های ورزشی آسیب بزند و خاصیت جذب رطوبت و عرق آن‌ها را کاهش دهد.

ماشین لباسشویی را بیش‌ازحد پر نکنید:

پر کردن بیش‌ازحد ماشین لباسشویی، باعث می‌شود لباس‌ها با فشار زیاد روی هم کشیده شوند و در نتیجه منجر به ساییدگی و پارگی غیرضروری می‌شود.

راهنمای خشک کردن لباس‌های ورزشی

خشک کردن لباس‌های ورزشی هم به اندازه شستن آن‌ها اهمیت دارد. این کار باید با روش‌های درست و مناسب صورت گیرد تا از آسیب دیدن پارچه‌ی لباس جلوگیری شود و عمر مفید آن‌ها حفظ شود. در ادامه، چند نکته برای خشک کردن لباس‌های ورزشی را برایتان می‌گوییم:

خشک کردن با هوا:

در صورت امکان، اجازه دهید لباس‌های ورزشی شما با هوا خشک شوند. حرارت زیاد می‌تواند الیاف لباس‌های شما را از بین ببرد و طول عمر آن‌ها را کاهش دهد. در نتیجه پوشاک ورزشی را با هوا خشک کنید و داخل خشک‌کن نیندازید تا لباس‌ها تازه و بدون آب رفت باقی بمانند.

حرارت پایین در صورت لزوم:

اگر نیاز به استفاده از خشک کن دارید، کمترین حرارت را تنظیم کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که لباس‌ها را به‌سرعت دربیاورید تا از خشک شدن بیش‌ازحد آن‌ها جلوگیری شود.

توجه به برچسب مراقبت:

همیشه برچسب مراقبت از لباس‌های ورزشی را بررسی کنید و به دستورالعمل‌های موجود در آن پایبند باشید. این برچسب‌ها معمولا توصیه‌هایی برای خشک کردن به روش مناسب را شامل می‌شوند که می‌تواند به حفظ کیفیت لباس‌ها کمک زیادی کند.

شست و شو لباس های ورزشی

 

اشتباهات رایج در شستشوی لباس ورزشی

استفاده از آب داغ

استفاده از آب گرم برای شستن لباس‌های ورزشی ممکن است باعث کوچک شدن پارچه‌‌ها شود و در نتیجه، این لباس‌ها دیگر به اندازه‌ی قبل نخواهند بود

نرم کننده

اگرچه نرم‌ کننده می‌تواند باعث نرم شدن پارچه‌های لباس‌های ورزشی شود، اما این ماده ممکن است باعث کاهش تنفس‌ پذیری پارچه شود و در نتیجه لباس‌های شما نتوانند عرق شما را به خوبی جذب کنند و به بیرن انتقال دهند.

استفاده از خشک‌ کن

استفاده از خشک‌ کن برای خشک کردن لباس‌های ورزشی ممکن است باعث آب رفت بیش‌تر و تغییر شکل لباس‌ها شود.

استفاده از مواد ضد عرق

استفاده از مواد ضد تعریق می‌ تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید روی لباس‌های ورزشی شود و این لکه‌ها در اغلب موارد غیرقابل بازگشت به حالت قبلی لباس‌ها هستند.

 

مطالب مرتبط

روش‌ پاک کردن مو حیوانات خانگی از روی لباس

لباس های مشکی و تیره را چگونه بشوییم که بور نشوند؟

ترفند سریع پاک کردن لکه شاتوت از روی لباس ، فرش و دست

نظرات