• 23 / تیر 1403 / 9:07
  • شناسه خبر : 148974

تاثیر منفی سقف سالن برگزاری آزمون بر نتیجه امتحان دانش آموزان و دانشجویان

براساس تحقیق دانشگاه استرالیای جنوبی، دانشجویان در حوزه‌های امتحانی که سقف‌ بلندی داشتند، نمراتی پایین‌تر از حد انتظار داشتند.

به گزارش اول فارس به نقل از ۹ نیوز ، بر اساس پژوهش جدید، موظف‌ کردن دانش‌آموزان به شرکت در آزمون‌هایی که در مکان‌‌هایی بسیار بزرگ با سقف‌های بلند مانند سالن‌های ورزشی برگزار می‌شوند، به عملکرد آن‌ها آسیب می‌زند و می‌تواند نتایج آزمون را تغییر دهد.

دکتر ایزابلا بوئر از دانشگاه استرالیای جنوبی و ژاکلین برودبنت، دانشیار دانشگاه دیکن استرالیا، داده‌‌های ۱۵ هزار و ۴۰۰ دانشجوی مقطع کارشناسی را بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ در سه واحد دانشگاهی تجزیه و تحلیل و سپس نتایج را با سقف بلند مکان‌‌هایی که این افراد آنجا آزمون می‌دادند، مقایسه کردند. آن‌ها متوجه شدند که دانشجویان در حوزه‌های امتحانی که سقف‌ بلندی داشتند، نمراتی پایین‌تر از حد انتظار داشتند.

محققان سن، جنس، سالی که دانشجویان در آزمون شرکت کردند و تجربه قبلی آن‌ها از شرکت در آزمونی مشابه در دوره‌های تحت مطالعه را در نظر گرفتند.

بوئر می‌گوید برخلاف عواملی مانند اثر تراکم جمعیت دانش‌آموزان یا عایق‌بندی ضعیف مکان که نوسان‌های دما و کیفیت‌ هوا را به دنبال دارد و بر ذهن و بدن تاثیر می‌‌گذارند، تشخیص تاثیر اندازه اتاق دشوار است.

او می‌گوید: «این مکان‌‌ها اغلب برای کاربردی غیر از برگزاری آزمون‌ طراحی شده‌اند. مثلا سالن‌ ورزش، نمایشگاه‌ با محل برگزاری رویداد و نمایش‌اند.

نکته کلیدی اینجا است که به نظر می‌رسد مکان‌هایی با سقف‌های بلند به عملکرد دانش‌آموزان آسیب می‌زند. ما باید متوجه شویم که سازوکار مغز در حال اجرای چه کاری است و اینکه آیا این آسیب روی همه دانش‌آموزان به یک میزان است یا خیر.»

محققان در این پژوهش از تکنیک نوار مغز یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) استفاده کردند که در آن الکترودهایی به پوست سر متصل می‌شوند تا ارتباطات سلولی مغز را اندازه‌گیری کنند.

این تیم تحقیقاتی پاسخ‌های مغز و همچنین ضربان قلب، تنفس و تعریق دانشجویان را هنگام تغییر اندازه اتاق ثبت کردند.

از طریق این آزمایش‌های واقعیت مجازی، آن‌ها دریافتند که فعالیت‌های مغزی فقط به صرف نشستن در اتاقی بزرگ‌تر، در حالت تمرکز روی یک کار دشوار قرار می‌گیرد.

به گفته برودبنت، پژوهشگر روانشناسی آموزشی، این امر برای عملکرد دانش‌آموزان در مدارس و دانشگاه‌ها، پیامدهایی دارد.

مطالب مرتبط

اجبار به پرداخت وجه برای تحویل کارنامه و ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی استان فارس

زمان ثبت‌نام پایه دهم دوره دوم متوسطه اعلام شد+جزئیات

جزییات ثبت‌نام هشتمین آزمون ورودی انتخاب مشاوران رسمی مالیاتی ایران

نظرات