• 26 / تیر 1403 / 19:10
  • شناسه خبر : 149241

شرایط مراقبت از نخل دم اسبی یا گیاه لیندا چیست؟

گیاه لیندا یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است؛ اما ممکن است آبیاری زیاد و محیط کم نور باعث از بین رفتن گیاه شود. گیاه نخل دم اسبی برای علاقه‌مندانی که در نگهداری از گیاهان آپارتمانی مبتدی هستند، مناسب است. گیاه زیبای لیندا به دلیل عمر طولانی و مقاوم بودن تا سالیان سال در منزل شما زنده خواهد ماند. در این مقاله با آبیاری نخل دم اسبی، تعویض گلدان لیندا و شرایط نگهداری گل لیندا بیشتر آشنا می شویم.

نگهداری نخل دم اسبی

خصوصیات گیاه دم اسبی یا لیندا چیست؟

بیشترین دلیل جذابیت این گیاه دارا بودن برگهای باریک ، کشیده ، ضخیم ، مقاوم و مجنون و آویزان است همچنین ساقه ی لیندا یا همان پافیلی نیز زیبایی خاصی به این گیاه بیابانی داده است . ارتفاع گیاه لیندا در شرایط ویژه به ۲ متر هم میرسد و این تنها با بالا آمدن ساقه اتفاق می‌افتد . تکثیر گیاه با جوانه های به وجود آمده در سنین بالای لیندا بر روی ساقه اتفاق می‌افتد که بهتر است آنها را سریعا حذف کنید تا فرم و شکل گیاه از بین نرود .رنگ برگ ها سبز مایل به تیره است و به ندرت در سنین بالا و در تابستان گلهایی برروی این گیاه ظاهر میشود که رنگ آن سفید مایل به کرم است .

لیندا گیاه کم توقعیست اما از اینکه گیاه دیگری برروی آن سایه بیندازد خوشش نمی‌آید چون به شدت نور را دوست دارد . در ضمن به دلیل نیاز کم به آبیاری رطوبت ایجاد شده از طریق گیاهان دیگر برایش خوب نیست پس لیندا را با فاصله از دیگر گیاهان قرار بدهید.

شرایط نگهداری نخل دم اسبی چیست؟

نخل دم اسبی گیاه نسبتا مقاومیست و تنها حساسیت این گیاه به آبیاریست چرا که به دلیل ذخیره ی آب درون ساقه ی خود ، نیاز به آبیاری زیادی ندارد پس یکی از مشکلات شایع این گیاه مربوط به همین مورد است .

نور

گل نخل دم اسبی بومی مناطق بیبانیست پس به نور زیادی نیاز دارد اما توجه داشته باشید مانند هر گیاه دیگری نور مستقیم خورشید برای آن خوب نیست . لیندا بهتر است پشت پنجره قرارش گیرد و به جز ماههای تیر و مرداد روزانه ۴ ساعت نور خورشید دریافت کند. اگر آپارتمان شما کم نور است نگران نباشید چرا که لیندا در نیم سایه هم رشد خوبی دارد ولی هرچند وقت یکبار آن را در محل پرنور قرار دهید .

زمان آبیاری

در پایین‌ترین قسمت نخل دم اسبی ساقه‌ای متورم و ضخیم است که مانند غده یا پیاز گیاه دیده می‌شود. این قسمت محل ذخیره آب در گیاه است که گیاه لیندا در مواقع کم آبی یا خشکسالی از آن استفاده می‌کند. پس این گیاه به خشکی خاک مقاوم است و می‌تواند روز‌ها را بدون آبیاری زنده بماند. آبیاری بیش از حد ممکن است موجب پوسیدگی ریشه و له شدگی ساقه گیاه لیندا شود. همچنین مرطوب بودن همیشکی خاک موجب رشد و تجمع قارچ‌ها خواهد شد. بهترین زمان برای آبیاری گیاه لیندا در فصل زمستان و تابستان زمانی است که کمی از خاک گلدان خشک شده باشد. با کنار زدن خاک سطحی و خشک بودن لایه‌های پایینی خاک می‌توانید زمان آبیاری را تشخیص بدهید. گیاه را هر بار کامل آبیاری کنید. آبیاری کامل یعنی تا جایی به گیاه آب بدهید تا آب اضافی از کف گلدان بیرون بزند.

رطوبت

در تمام طول سال هفته ای یکبار غبارپاشی کافی است،در مواقعی که درجه حرارت زیر ۱۰ درجه است غبارپاشی نکنید.

نگهداری نخل دم اسبی

خاک مناسب

برای کاشت یا تعویض گلدان گیاه لیندا به خاک شنی_ماسه‌ای و سبک نیاز دارید. خاک زهکش‌دار از تجمع آب در بافت خاک و خفگی و پوسیدگی ریشه‌ها جلوگیری می‌کند. بهترین ترکیب برای خاک گیاه لیندا ۵۰ درصد ماسه دانه درشت حاشیه رودخانه‌های آب شیرین، ۲۰ درصد کوکوپیت، ۲۰ درصد خاک برگ پوسیده جنگلی و مقداری پرلیت است. البته خاک‌های ترکیبی آماده و بسته‌بندی نیز قابل تهیه هستند. به این نوع خاک‌ها معمولا پیت ماس و هوموس یا گیاه‌خاک نیز اضافه می‌کنند. قبل از ریختن خاک در گلدان و کاشت گیاه از وجود حفره تخلیه آب اضافی در کف گلدان مطمئن شوید

درجه حرارت

میزان دمای مناسب برای این گیاه ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است که بهتر است در زمستان دمای ۱۰ تا ۱۳ و در تابستان ۲۱ درجه را برای نخل دم اسبی فراهم کنید.  درکل این گیاه دمای متغیر بین ۵ تا ۳۰ درجه را میتواند تحمل کند .

تعویض گلدان

تعویض گلدان گیاه لیندا تنها برای زیباسازی و محیا کردن فضای بزرگ‌تر برای ریشه‌های گیاه نیست؛ بلکه با تعویض گلدان خاک‌های قدیمی و فقیر از مواد مغذی را با خاک‌های جدید و مغذی جایگزین می‌کنیم. لازم است گلدان گیاه را هر ۲ یا ۳ سال با خاک جدید تعویض کنیم. بهترین زمان تعویض گلدان اوایل فصل بهار است. قبل از کاشت گیاه در گلدان جدید از وجود حفره تخلیه آب در کف گلدان مطمئن شوید.

تکثیر با پاگیاه

برش گیری از پاگیاه و کاشت آن در گلدان دیگر یک روش تکثیر است. پاگیاه، گیاهچه‌هایی را از انتهای ساقه‌ی اصلی تولید می‌کند که برای تولید جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از هورمون ریشه‌زایی

استفاده از هورمون‌های ریشه‌زایی می‌تواند رشد ریشه‌های جدید را تسریع کرده و تکثیر گیاه را با استفاده از پاگیاه آسان‌تر کند.

تکثیر با بذر

تکثیر لیندا با استفاده از بذر در فضای بسته معمولاً امکان‌پذیر نیست. بذر قابل‌کشت لیندا بسیار کم یافت می‌شود، زیرا لیندا در شرایط فضای بسته گل نمی‌دهد.