• 28 / تیر 1403 / 21:36
  • شناسه خبر : 149397

کشف میز غذا ۳۵۰۰ ساله عشایر در منطقه تاوا تپه که هنوز هم سالم است

باستان‌شناسان دانشگاه کاتانیا یک میز آیینی ۳۵۰۰ ساله را کشف کردند که ظروف سرامیکی آن هنوز در محل است. این میز غذا بینش جدیدی در مورد نوع وعده‌های غذایی مصرف شده در تاوا تپه، که بخشی از یک غذای آیینی مشترک بین اعضای جوامع عشایری بود، ارائه می‌دهد.
اول فارس: به گزارش  نشنال جئوگرافیک، این اکتشاف در تاوا تپه، محوطه اواخر عصر مفرغ واقع در منطقه قفقاز در نزدیکی مرزهای ارمنستان، گرجستان و آذربایجان انجام شد.

کلنگ باستان‌شناسان در تاوا تپه که احتمالاً محل استراحت عشایری که بین حوضه رودخانه کورا و کوه‌های قفقاز در رفت و آمد بودند، به ساختار خاکی دایره‌ای متحدالمرکز برخورد کرد. این ساختار شامل فضای آشپزخانه و میز تشریفات کامل با ظروف سرامیکی است که همچنان در جای خود باقی مانده‌اند. باستان‌شناسان می‌گویند حتی محفظه‌هایی که برای منقل‌هایی پخت و پز استفاده می‌شد بدون آسیب بر سر جای خود قرار دارند.

همچنین آثار سوختن نشان می‌دهد که غذا در داخل ظروف سرامیکی پخته شده است، که نشان از بقایای کاسه‌ها و لیوان‌ها در سرامیک‌های مشکی رنگی که در سراسر منطقه حفاری پراکنده شده است.

به گفته محققان، این سازه دارای یک ورودی تاریخی با ستون‌های چوبی و سقف کاهگلی بود که احتمالاً کل مجموعه را می‌پوشاند. سوراخ‌های پست متعدد، که طرح دایره‌ای را برجسته می‌کند، نشان می‌دهد که قطر این سازه تقریباً ۱۵ متر است.

نمای بیرونی محوطه دایره‌ای با تعداد زیادی استخوان حیوانات (گاو، گوسفند و خوک)، به اضافه سفال‌های سرامیکی که به‌عنوان زباله رسوب‌شده است، همچنان مشخص است. این میز غذا بینش جدیدی در مورد نوع وعده‌های غذایی مصرف شده در تاوا تپه، که بخشی از یک غذای آیینی مشترک بین اعضای جوامع عشایری بود، ارائه می‌دهد.

ماهیت آیینی با کشف مجسمه‌های انسانی که در گودال‌های نذری قرار داده شده‌اند، به نظر می‌رسد سرامیک‌های روی میز آیینی عمداً در لایه‌ای ضخیم از خاک فشرده مهر و موم شده‌اند.

باستان‌شناسان قصد دارند یافته‌های بیشتری را در مورد تاوا تپه در جشنواره‌ای در اواسط ژوئیه ارائه کنند. نمایشگاهی به میزبانی دانشگاه کاتانیا در سیسیل ایتالیا در ماه دسامبر برنامه ریزی شده است.

مطالب مرتبط

نابودی ۵۰ راس گوسفند عشایر بر اثر صاعقه در استان فارس

عامل تیر اندازی بسمت عشایر در کوار دستگیر شد

خشکسالی مراتع استان فارس را نابود و عشایر را بدبخت تر کرد/کوچ نشینی با ۱۰۰۰ دردسر

نظرات