• 29 / تیر 1403 / 7:55
  • شناسه خبر : 149416

کوچک‌‌ترین پرنده جهان با ۲ گرم وزن تخمی به اندازه یک دانه قهوه می‌گذارد

کوچک‌‌ترین پرنده جهان با 2 گرم وزن تخمی به اندازه یک دانه قهوه می‌گذارد

شاید خیلی از شما قورباغه‌هایی به اندازه نخود  یا کوچکترین گوزن دنیا را که همین چند سال پیش کشف شد، دیده باشید اما آیا کوچکترین پرنده جهان یعنی مرغ مگس‌ زنبوری را هم می‌شناسید؟

به گزارش اول فارس ف  بیشتر ما حیواناتی با جثه کوچک را دوست داریم. شاید خیلی از شما قورباغه‌هایی به اندازه نخود  یا کوچکترین گوزن دنیا را که همین چند سال پیش کشف شد، دیده باشید اما حالا زمان آن رسیده که با کوچکترین پرنده جهان یعنی مرغ مگس‌ زنبوری آشنا شوید.

مرغ مگس زنبوری، گونه‌ای از مرغ‌‌ مگس‌ یا همان مرغ مگس‌خوار است که جزو کوچکترین گونه پرندگان محسوب می‌شوند. طول مرغ‌های مگس‌ زنبوری نر ۵.۵ سانتری‌ متر و ماده‌‌‌ها حدود ۶.۱ سانتری‌ متر است. حدود نیمی از طول آنها را دم و منقار تشکیل می‌دهد.

وزنشان هم واقعا سبک است، اگر می‌خواهید بدانید آنها چقدر وزن دارند کافی است یک سکه ۱۰ سنتی آمریکا را داخل دستتان نگه دارید، آنها تقریبا هم وزن همان سکه هستند. وزن نرها ۱.۹۵ و ماده‌ها ۲.۶ گرم است. بین ۲۲ تا ۳۴ درصد وزن آنها را عضله‌‌هایی تشکیل داده که با نیازشان برای پرواز سازگار است.

آنها هنگام پرواز ۸۰ بار در ثانیه بال می‌زنند و صدایی شبیه به «وزوز» کردن زنبورها ایجاد می‌کند، بنابراین جای تعجب ندارد که چرا این پرنده، مرغ مگس زنبوری نامیده شده است.

مرغ مگس‌ زنبوری چه شکلی هستند؟

مرغ مگس زنبوری، مانند بسیاری دیگر از مرغ‌های مگس‌خوار، پرهای رنگین کمانی دارند. قسمت بالایی بدن، سر و گردن نرها با پرهای رنگارنگ پوشیده، اگرچه ماده‌ها نیز پرهایی رنگین کمانی دارند، اما رنگ‌ آنها تیره‌تر از نرها است.

با این حال، تفاوت آنها با سایر مرغ‌های مگس در شکل منقار آنهاست. در حالی که سایر گونه‌ها منقار بلند و منحنی مشخصی دارند، مرغ مگس زنبوری دارای منقاری نسبتا کوتاه و صاف است. آنها همانند سایر گونه‌های مرغ مگس، عمدتاً از شهد گل‌ها تغذیه می‌کنند.

مرغ مگس زنبوری کجا زندگی می‌کنند؟

مرغ مگس زنبوری کجا زندگی می‌کنند؟
اگر می‌خواهید مرغ‌ مگس زنبوری را از نزدیک ببینید، تنها یک مکان وجود دارد که باید به آن سر بزنید و آن هم کشور کوبا است. این گونه بومی جزایر کوبا، معمولاً در جنگل‌های انبوه این منطقه زندگی می‌کنند، اگرچه می‌توان آنها را در باتلاق‌ها و حتی باغ‌های مناطق مسکونی نیز مشاهده کرد.

عکس‌های برگزیده جوایز عکاسی کمدی از حیات وحش؛ از تنبل‌ گیتاریست تا زرافه سه‌سر و پرنده چشم‌چران
مرغ مگس زنبوری چگونه تولید مثل می‌کند؟
با شروع گلدهی گیاهان، مرغ مگس زنبوری شروع به تولید مثل می‌کنند. در فصل جفت‌گیری نرها برای جذب ماده‌ها شروع به آواز خواندن می‌کنند، درست مانند یک نمایش استعدادیابی. البته نرها می‌توانند در یک فصل چندین شریک جنسی داشته باشند.

مرغ مگس زنبوری همچنین می‌تواند در حال پرواز جفت گیری کند. آنها گاهی تا ۲۰۰ بار در ثانیه بال می‌زنند.

نتیجه هربار جفتگیری معمولا دو تخم‌ سفید ریز است که هر کدام تقریبا به اندازه  یک دانه قهوه هستند که در لانه‌های کوچک فنجانی پوشیده از خزه، قرار می‌گیرند. جوجه‌های مرغ مگس زنبوری حدودا بعد از دو تا سه هفته از تخم‌هایشان بیرون می‌آیند و بیش از یک ماه تحت مراقبت مادرشان قرار می‌گیرند تا بتوانند به پرواز در بیایند.

آیا مرغ مگس زنبوری در خطر انقراض است؟

متاسفانه محل زندگی این گونه از مرغ‌های مگس در کوبا به سرعت در حال کوچک شدن است و نام این گونه در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد. زیستگاه بومی این پرندگان در حال از بین رفتن است. بخشی از این جنگل‌ها به دلیل دام‌داری و افزایش زمین‌های کشاورزی تخریب شده‌‌اند در نتیجه این تخریب‌ها، جمعیت مرغ مگس زنبوری به شدت کاهش یافته و در حال حاضر جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.منبع:یورونیوز

مطالب مرتبط

نظرات