• 02 / مرداد 1403 / 13:03
  • شناسه خبر : 149776

بلایی که با کشت قراردادی سر ۸۵۰۰ کشاورز در استان فارس آوردند

بیمه نامه های کشاورزان در بازه زمانی تعیین شده اعتبار سنجی نشدند.چالش های ریز و درشت گندمکاران در چند سال اخیر به قدری زیاد بوده که کمتر کسی دیگر به مصائب جمعیت گندمکار کشور، آشنایی نداشته باشد.
ایلنا : یک روز نهاده نیست، روز دیگر نرخ خرید تضمینی تغییر می کند، روزهای دیگر عدم پرداخت مطالبات شان و حالا نیز  ۸ هزار و ۵٠٠ گندمکار فارس از چرخه بیمه حذف شدند.

نابسامانی های حوزه گندمکاران هر روز رنگ جدیدی به خود می گیرد، چالش های پرداخت ۳٠ درصدی مطالبات و شرمندگی این افراد در مقابل طلبکاران و خانوارهای شان از یک سو  و کنسل شدن بیمه محصول سالجاری آنان به دلیل عدم اطلاع رسانی از سوی صندوق بیمه به دغدغه جدی این روزهای کشاورزان استان فارس تبدیل شده است.

این روزها خبرها از خلف وعده صندوق بیمه و تعلل سازمان های متولی برای اطلاع رسانی و جلوگیری از حذف بیمه این قشر زحمتکش جامعه در فارس حکایت دارد. گندمکاری که اگر عرق جبین نریزد، چرخ اقتصاد کشور نمی چرخد؛ او نگران سفره مردم است اما انگار دولت دل نگران وضع معیشتی او نیست.

عدم پرداخت بخش قابل توجهی از بیمه کشاورزان استان در سال زراعی جاری باعث انتقادات شدید در بین کشاورزان استان فارس شده است.

بنا به اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس امسال ۸۱۵ هزار تن گندم از ۲۳۲ هزار هکتار مزارع گندم این استان تا یکم تیر ماه سالجاری برداشت شده است.

مجتبی دهقانپور اعلام کرده است که در سال زراعی جاری ۴۳۴ هزار هکتار از مزارع استان فارس به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته است و  یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین در سراسر استان فارس کار برداشت گندم را بر عهده دارند.

وی با اعلام اینکه حجم خرید گندم تولیدی در استان فارس از ۸۱۵ هزار تن عبور کرده، پیش‌بینی کرده که تا پایان فصل برداشت بیش از یک میلیون تن گندم تولید و بیش از ۷۵۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید شود.  میزان گندم تولیدی که از ۱۹۳ هزار هکتار زمین‌های آبی و ۳۹ هزار هکتار اراضی دیم برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس این را هم اضافه کرده که تاکنون ۶۸۳ هزار تن گندم مازاد بر مصرف و نیاز کشاورزان در فارس به صورت تضمینی توسط مراکز خرید و به قیمت هر کیلوگرم ۱۷۵ هزار ریال خریداری شده است.

همین آمارها نشان می دهد که کشاورزان همچنان به دنبال تامین امنیت غذایی جامعه هستند در حالی که ساز و کار مناسبی برای حمایت از این قشر تاثیر گذار جامعه تدوین نمی شود. چالش بیمه ای رخ داده برای کشاورزان فارس که در فرایند کشت قرار دادی مشارکت داشتند، دوباره صدای آنان را به گوش رسانه ها رسانده، صدایی که لبریز از رنج تورم، خشک سالی و زیان های غیر منتظره ای نظیر حذف بیمه محصولات کشاورزی آنان است.

در همین رابطه یکی از کشاورزان زیان دیده استان فارس در گفت و گو با ایلنا با انتقاد شدید از وضع گندمکاران استان فارس گفت: کشت قرار دادی واژه‌ای هدفمند جهت تحمیل سیطره شرکتی غیر ضروری به کشاورزان است.

زارع ادامه داد: تامین نیازهای مالی و کسب منفعت این شرکت (کشت قراردادی) از حداقل دسترنج کشاورزان است یا از نهاده هایی که حق زارعان و یا منابع مالی دولتی است؟

وی عنوان کرد: ضرورت ایجاد این شرکت را کدام نهاد و بر اساس کدام نیاز زمین مانده در فرایند تشخیص دادند و کشاورزان به عنوان بدنه اجتماعی تولید و مدیریت مزارع در این فرایند طبق کدام موازین قانونی، شرعی، عرفی و اخلاقی در این تصمیم نقش داشتند؟

این گندمکار اضافه کرد: چرا شرکتی را یک طرفه به جماعت کشاورز با مواد و بندهایی که خودشان هم به آن پایبند نیستید، تحمیل کردند که حالا بیمه کشاورزان در سایه عدم اطلاع رسانی حذف شود؟

زارع بیان کرد: طبق قراردادهای روی سایت که کشاورزان ملزم به امضاء آن هستند، بر اساس ماده ١٠ قانون مدنی و در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و مصوبات شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در خصوص کشاورزی قراردادی بین اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس به نمایندگی از شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران که من بعد مجری نامیده می شود از یک طرف و کشاورز مجری کشت به بندهای ذیل منعقد می شود که خرید گندم و مدت قرار داد یکسال زراعی تعهدات مجری طبق تبصره ٣ بند ۴ حق بیمه سهم کشاورز با ٢٠ درصد تخفیف در زمان تحویل محصول از بهای محصول تحویلی به نمایندگی از مزارع توسط مجری کسر و تسویه می شود.

وی ادامه داد: طبق این بند، شرکت موظف بوده پس از ثبت نام کشاورزان از طریق سایت همه امور مربوط به دیون بیمه و پیگیری را دنبال و کشاورز نیز در زمان تحویل محصول ادای دین کند.

این کشاورز استان فارسی بیان کرد: بر اساس ماده ۵ تاییدیه الکترونیکی، این قرار داد به صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه، توسط صندوق بیمه صادر می شود. طبق همین قرار داد زارع به بانک اجازه می دهد از محل بهای محصول تحویلی حق بیمه را به شرکت بیمه پرداخت کند.

 خسارت ناشی از ترک فعل شرکت کشت قراردادی به بیش از ۸ هزار کشاورز فارسی

زارع ابراز کرد: شرکتی که حد واسط دولت و مردم قرار می گیرد موظف بوده به تعهداتش عمل کند اما متاسفانه نه تنها به تعهدات عمل نکرده و خسارت سنگینی ناشی از ترک فعل به بیش از هشت هزار کشاورز وارد کرده بلکه شنیده ها حکایت از این است که مبالغ حق بیمه‌ پرداخت نشده و بیمه ای که به ظاهر لغو شده از حساب زارعان در بانک کسر می شود.

این فعال بخش کشاورزی استان فارس عنوان کرد: زارعین استان فارس بابت بیمه ای که انجام نشده حق بیمه به شرکتی می دهند که به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده و خسارت زیادی به خانواده کشاورزان وارد کرده است.

قصور متولیان کشت قراردادی

وی تاکید کرد: اگر فرض بر این بگذاریم هر کشاورز خانواده چهار نفره ای را سرپرستی می کرده بی شک بیش از  ۳٠ هزار نفر در این قصور آسیب دیده اند.

یک کشاورز دیگر از جنوبی ترین نقطه استان فارس در گفت و گو با ایلنا در همین رابطه گفت: کشاورزی که بیمه را از طریق سایت انجام داده است، کارشناس بیمه جهت تعیین خسارت از مزرعه وی بازدید کرده، در زمان برداشت، محصول را به مراکز خرید دولتی طبق پیمان منعقده تحویل داده  و حق بیمه از حساب وی کسر و به شرکت پرداخت شده، اکنون با خبر شده که اداره غله دیون تعهدی به شرکت بیمه را به موقع پرداخت نکرده و به موقع طبق قوانین زمان بندی بیمه به کشاورزان اطلاع رسانی نشده که کشاورزان هزینه های بیمه را پرداخت کنند.

به کشاورزان اطلاع رسانی نشد!

وی ابراز کرد: متاسفانه پیگیری های ما از مسئولان نتیجه ای نداشته و آنان سهل انگاری مجموعه تابعه خود را به گردن اداره بیمه انداخته و سهل انگاری را منتسب به کشاورزانی می کنند که به قرارداد و شرکت مجری اعتماد کامل نکرده است، نه تنها این سهل انگاری به اطلاع کشاورزان رسانده نشده بلکه پس از گذشت زمان و روند قانونی صندوق بیمه، هنوز هم تمایلی به شفاف سازی برای اقناع کشاورز ندارند و احتمال این را می دهند که در سال زراعی آتی سهم بیمه بدون اقدام کشاورز از دسترنج آنان کاسته شود.

خسارت وارده به کشاورزان را چه کسی پاسخگوست؟

یک گندمکار هم از شهرستان داراب با انتقاد شدید از حذف بیمه گندم سالجاری بیان کرد: شنیده ها حکایت از این دارد که اداره بیمه مدعی شده که طی سه نوبت مهلت پرداخت حق بیمه را تمدید کرده اما از سوی هیچ یک از متولیان مرتبط کشت قراردادی، اعم از اداره غله و جهاد کشاورزی و اداره تعاون به کشاورزان اطلاع رسانی نشده است، حال این سئوال باقی است که خسارت وارده به کشاورزان را کدام یک از مجموعه‌ها موظف هستند پرداخت کنند، آیا فرایند کشت قراردادی همچنان با این قصور به گردن کشاورزان تحمیل می‌شود؟

بیمه نامه های کشاورزان در بازه زمانی تعیین شده اعتبار سنجی نشدند

در همین رابطه مدیر عامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان فارس در گفت و گو با ایلنا بیان کرد: بر اساس مصوبات بیست چهارمین جلسه کشاورزی قراردادی در تهران به استناد ماده ۱۸ آئین نامه صندوق بیمه و مصوبه مربوطه بیمه نام  با پرداخت حق بیمه مصوب توسط بیمه گذار یا نماینده او صادر و معتبر می شود.

پژمان پزشکی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیمه نامه های مورد بحث در بازه زمانی تعیین شده توسط بانک کشاورزی به دلیل عدم انجام تعهدات از قبیل بدهی، چک برگشتی و … اعتبار سنجی نشده اند و همچنین عدم پرداخت حق بیمه به صورت نقدی توسط بیمه گذار با وجود فرصت تعیین شده و تمدید ۳ مرحله ای جهت واریز نقدی حق بیمه و ارسال ۳ مرحله پیامک به بیمه گذاران جهت واریز مبالغ حق بیمه ، مقرر شده بیمه نامه هایی که حق بیمه آنها تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳، توسط بیمه گذار یا نماینده وی پرداخت نشده باشند و یا توسط بانک اعتبار سنجی انجام نشده باشد ،در وضع برگشتی قرار گرفته اند، بدیهی است بیمه گر تعهدی در مقابل بیمه گذار نخواهد داشت.

بیمه نامه ۸۵٠٠ نفر کشاورز فارسی حذف شد

مدیر عامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی فارس تاکید کرد: قراردادهایی که توسط شعب بانک اعتبار سنجی شده، در حال حاضر فعال و دارای اعتبار هستند.

وی از وجود حدود ۱۰۰ هزار نفر بیمه گذار در استان فارس خبر داد و افزود:  حدود ۸ هزار و ۵٠٠ بیمه نامه به دلیل عدم مراجعه جهت جهت تکمیل فرایند بیمه پذیری و تکمیل وجه حذف شده است.

بیمه؛ فرصت دو روزه برای بازگشایی سایت به کشاورزان نداد

مدیر کل غله و امور بازرگانی استان فارس نیز پیرامون این گزارش بیان کرد: لازم بود تا صندوق بیمه اطلاع رسانی می کرد، اگرچه بیمه اذعان دارد که به کشاورزان اطلاع رسانی کرده است.

مهدی جمالی بیان کرد: در همین رابطه دو ماه پیش ساعت هشت شب جلسه ای به اتفاق رئیس سازمان جهاد کشاورزی،  بیمه، تعاونی روستایی و غله گرفته شد تا  کسانی که پشت نوبت اعتبار سنجی مانده بودند در یک فرصت دو روزه با بازگشایی سایت توسط بیمه این معضل حل شود.

وی افزود: با وجود ارسال لیست جامانده ها به جهاد کشاورزی استان فارس برای هماهنگی با صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان فارس تاکنون سایت بازگشایی نشده و مسئولان این صندوق اعلام کرده اند که مهلت قانونی برای بیمه به اتمام رسیده و عملا اقدامی برای حل مشکل بیمه کشاورزان انجام نشده است.

 

مطالب مرتبط

یعنی ۱۵۰۰ پروژه نیمه تمام مدرسه‌سازی در فارس وجود داشت و…؟

آقای وزیر جهاد کشاورزی پول گندمکاران پرداخت شد؟

جستجو برای آب خوردن در زیر زمین فارس: کف‌شکنی و حفاری ادامه دارد

نظرات