• 03 / مرداد 1403 / 13:03
  • شناسه خبر : 149837

مرگ ۵ نفر بر اثر بیماری هاری در شیراز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیرازبا اشاره به فوت ۵ نفر در اثر بیماری هاری در شیراز هشدار داد وگفت:طی سه سال گذشته ۵ نفر از همشهریان در اثر هاری فوت کرده اند.

به گزارش اول فارس ، عباس رضائیان زاده با بیان اینکه به دلیل غذا رسانی نا آگاهانه افراد و عدم مدیریت پسماند، افزایش گزش از طریق حیوانات گزارش شده است اظهارداشت: هاری توسط حیوانات پستاندار اهلی و همچنین وحشی مانند گربه سانان، سگ سانان و گوسفند قابل انتقال است و چنانچه فرد مجروح در اسرع وقت نسبت به واکسیناسیون ضدهاری اقدام نکند منجر فوت خواهد شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآورشد: در صورت حمله حیوان پستاندار، علاوه بر واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین اقدامات، شست و شوی زخم با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.

رضائیان زاده ادامه داد: بیمار باید به سرعت به مراکز درمانی مرکز بهداشت شهدای والفجر، مرکز جامع سلامت بوستان و در شهرستان‌های دیگر به مرکز بهداشت شهرستان مراجعه کند.

وی اضافه کرد: اینکه غذا رسانی مستقیم یا غیرمستقیم مردم به گربه‌ها و سگ‌های بلاصاحب باعث افزایش جونده هایی مانند موش‌ها شده که در نتیجه خطر بیماری‌های طاعون و سالک را به دنبال دارد

معاون بهداشتی دانشگاه با هشدار داد: افرادی که نا آگاهانه به غذا رسانی گربه‌ها و سگ‌های بلاصاحب اقدام می‌کنند باید مطلع شوند که در اثر دسترسی آسان آنها به غذا، باعث افزایش جمعیت این حیوانات می‌شوند و در مشکلات ایجاد شده توسط این حیوانات مسئول هستند.

به گفته وی تنها بیماری مشترک انسان و حیوان هاری نیست، اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی در انسان مانند تب کریمه کنگو، هیداتیک آنفولانزا، سالک و تب مالت کنگو می‌تواند از طریق حیوانات به انسان منتقل شود.

رضائیان زاده خرید و فروش و نگهداری حیوانات خانگی را ملزم به آموزش می‌داند و گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، متقاضیان نگهداری حیوانات در ابتدا کلاس آموزشی و مراقبت نگهداری از حیوانات را آموزش می‌بینند و در ادامه نحوه نگهداری قابل رصد بوده و چنانچه پس از آموزش، افرادی که حیوان را جهت معاینه دوره‌ای به دامپزشک ارجاع نمی‌دهند مشخص شده و به منظور رعایت سلامت حیوان با آنان برخورد قانونی شده می‌شود.منبع:مهر

مطالب مرتبط

اعلام محدودیت های «تکراری» استانداری برای سیل اتباع افغانستانی در استان فارس(+ویدئو)

اطلاعیه محدودیت ترافیکی یکماهه در مسیر غرب به شرق بلوار چمران شیراز

نقره داغ شدن مسافر پرواز خارجی قبل از ترک فرودگاه شیراز

نظرات