• 03 / مرداد 1403 / 13:25
  • شناسه خبر : 149842

گزینه جدی پزشکیان برای تصدی وزارت دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح

این نامزد تصدی وزارت دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح در صورت معرفی به مجلس و کسب رای اعتماد، اولین وزیر اهل سنت کابینه ها در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود.
تابناک: با نهایی شدن فرایند انتخاب وزیران کابینه دکتر مسعود پزشکیان به نظر می رسد یکی از وعده های انتخاباتی رئیس جمهور منتخب به شکل تقریبا غیرمنتظره ای درحال تحقق است، رئیس جمهور منتخب در دوره رقابت های انتخاباتی اعلام کرده بود از “اهل سنت” هم در کابینه استفاده می کند.

، از میان گزینه های وزارت دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح، دریادار شهرام ایرانی که کرد اهل سنت است به مراحل نهایی گزینش و معرفی به مجلس برای رای اعتماد نزدیک شده است و احتمالا گزینه نهایی وزارت دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح دولت پزشکیان خواهد بود، هرچند تا روز معرفی وزیران هیچ گزینه ای قطعی نیست و این رئیس جمهور است که درنهایت تصمیم می گیرد.

گزینه احتمالی پزشکیان برای تصدی وزارت دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح

دریادار شهرام ایرانی هم اکنون فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد و در صورت معرفی به مجلس، اولین وزیر اهل سنت کابینه ها در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود.

این گزینه احتمالی وزارت دفاع ۵۶ ساله است و  فرماندهی برخی از مهمترین ماموریت‌های ناوگروه‌های ارتش از جمله مأموریت عبور از کانال سوئز در سال ۱۳۹۱ و عملیات متعدد امداد و نجات دریایی را نیز برعهده داشته‌است.

وزیر کنونی دفاع سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی و جانشین وی، سرتیپ پاسدار سید حجت‌الله قریشی است، شنیده ها حاکی است دو رویکرد در انتخاب وزیر دفاع وجود دارد، ابقای وزیر فعلی و یا معرفی امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده یا دریادار شهرام ایرانی به مجلس برای اخذ رای اعتماد.

گفتنی است وزارت دفاع در دوره قاجار تحت عنوان وزارت جنگ شناخته می شد در دولت دکتر مصدق در دوره کوتاهی نام آن به وزارت دفاع ملی تغییر پیدا کرد، ولی پس از آن و بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بار دیگر به وزارت جنگ تغییر یافت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی  تا خردادماه ۱۳۶۳ تحت عنوان وزارت دفاع ملی فعالیت می‌کرد  و در فاصله سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸ وزارت دفاع نامیده می‌شد. فرم کنونی این وزارت‌خانه در سال ۱۳۶۸ با ادغام وزارت دفاع و وزارت سپاه شکل گرفت.

جمعیت اهل سنت حدود ۵ تا ۱۰ درصد جامعه ایران تخمین زده می شود که جمعیتی حدود ۸ میلیون نفر را شامل میشود.

مطالب مرتبط

شنیده های موثق از گزینه اصلی برای وزرات کشور در کابینه پزشکیان

پزشکیان خطاب به اعضای جبهه اصلاحات ایران:حق نداریم حقوق یک عده یا گروه را نادیده بگیریم

پزشکیان:مملکت با یک جناح اداره نمی‌شود/ باید دولت وفاق ملی تشکیل دهیم

نظرات