دلیل بی حالی و پژمردگی گیاه آگلونما چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

دلیل بی حالی و پژمردگی گیاه آگلونما چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

بیشتر ما آدم‌ها با گیاهان خود عاطفی برخورد می‌کنیم و به آن‌ها دلبستگی احساسی پیدا می‌کنیم و به همین دلیل از بیماری و پژمردگی‌شان ناراحت می‌شویم.

گیاهان نه تنها زیبایی به محیط اطراف ما می‌بخشند، بلکه به ما یادآوری می‌کنند که بخشی از یک اکوسیستم بزرگ‌تر هستیم. ناراحتی از گیاهان بی حال می‌تواند نشان دهنده حساسیت به طبیعت و احساس مسئولیت نسبت به آن باشد.

در مجموع، برای جلوگیری از احساس ناراحتی خودمان و ازبین رفتن گیاهان باید به دنبال درمان آن‌ها باشیم تا به روزهای پرطراوت خود بازگردند. اگر گیاه آگلونمای شما هم دچار بی حالی و و پژمردگی شده است با ما همراه باشید.

علت بی حال شدن برگ آگلونما، پژمردگی و افتادگی برگ آن چیست؟

آگلونمار از جمله گیاهان مقاوم و جان سخت است که برای اتاق‌های کوچک و محیط‌های اداری بسیار مناسب است و جلوه‌ای زیبا، سبز و با طراوت به فضا می‌دهد. با استفاده از نکاتی درباره شادابی آگلونما و همچنین نحوه تکثیر آگلونما می‌توانید به راحتی با این گیاه محیط خود را زیبا و پرنشاط کنید. دلایل بی حال شدن، پژمرده و شل شدن برگ‌های آگلونما عبارت‌اند از:

  • آبیاری بیش از حد
  • خاک باتلاقی
  • پوسیدگی ریشه
  • کمبود رطوبت (که در نهایت به لوله شدن برگ آگلونما منجر می‌شود)
  • محیط خیلی سرد یا خیلی گرم
  • کوددهی غیراصولی
  • بیماری‌های قارچی
  • نور نامتعادل
  • جابه‌جایی

در ادامه تمامی دلایل و یا علت بی حال شدن برگ آگلونما را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد تا به آسانی بتوانید علت اصلی مشکل گیاه محبوب خود را تشخیص دهید و با استفاده از راهکار مناسب، آن را درمان کنید:

۱- آبیاری نامناسب:

بی حالی آگلونما می‌تواند نشان دهنده این باشد که میزان آبیاری، کنترل شده نیست. بهتر است خاک را پیش از آبیاری بررسی کنید تا خشک شده باشد؛ با این کار از باتلاقی شدن خاک جلوگیری می‌کنید و در نهایت آگلونما شما دچار پوسیدگی ریشه نخواهد شد. برای آبیاری حتما از آب بدون کلر و املاح استقاده کنید و مطمئن شوید که آب اضافه در زیرگلدانی باقی نمی‌ماند.

۲-بیماری‌ها و آفات:

وجود آفات مانند مگس سفید یا شیره‌خواران، همچنین بیماری‌های قارچی یا باکتریایی می‌تواند به گیاه آسیب بزند. برای این منظور سطح و زیر تمام برگ‌های گیاه خود را بررسی کنید و اگر اثری از آفت مشاهده کردید با استفاده از سم مخصوص آن را ریشه کن کنید.

۳-نور ناکافی یا زیاد:

آگلونما به نور متوسط تا کم نیاز دارد. نور مستقیم باعث سوختن برگ‌ها می‌شود و نور کم باعث عفونت و زرد شدن برگ‌ها خواهد شد.

دلیل بی حالی و پژمردگی گیاه آگلونما

۴-دما:

درجه حرارت‌های خیلی بالا یا پایین ممکن است موجب بروز مشکل شود. سرما، یخ‌زدگی گیاه را به دنبال دارد و گرمای پیش از حد، پختگی درونی برگ‌ها؛ برای خلاصی از این مشکل، با کمک یک دماسنج، دمای اطراف گلدان را بررسی کنید و مطمئن شوید گلدان در محیطی با دمای بین ۱۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد قرار دارد.

۵-رطوبت پایین:

این گیاه به رطوبت نسبی خوبی نیاز دارد. اگر هوا خشک باشد، می‌تواند باعث بی حال شدن گیاه شود. پس از رخ دادن این اتفاق، شل شدن برگ آگلونما و لوله شدن آن اتفاق می‌افتد که با اصلاح رطوبت محیط گیاه با غبارپاشی یا ساخت جزیره، درمان می‌شود.

۶-کوددهی نادرست:

کمبود یا اضافی بودن مواد مغذی نیز می‌تواند به بی‌حالی گیاه منجر شود. برای کوددهی به آگلونما فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید و ماهانه این کار را انجام دهید. اگر میزان کوددهی بیش از حد نیاز گیاه باشد و با اشباع مواد غذایی مواجه شود، گیاه به مرور دچار آسیب شده و پژمرده می‌شود.

از طرفی دیگر نیز اگر کوددهی را ببوسید و کنار بگذارید، آگلونما در اثر کمبود مواد مغذی، دچار شل شدگی خواهد شد؛ به همین دلیل می‌گویند: اندازه نگهدار که اندازه نکوست! حتی ممکن است شیوه کوددهی ناسالم، شما را با زرد شدن برگ آگلونما مواجه کند و مجبور به درمان های عمیق‌تری شوید.

۷- جابه‌جایی:

جابه‌جایی ۲ حالت کلی دارد؛ در حالت اول شما گلدان را از محلی به محل دیگر جابه‌جا می‌کنید و در حالت دیگر، گیاه را به گلدانی جدید منتقل می‌کنید و تعویض گلدان انجام می‌دهید. در هردو حالت باید بدانید که هنگام جابه‌جایی باید به سلامت آگلونما وریشه‌های آن توجه بسیاری شود و آسیبی به گلدان وارد نشود.

درمان بی حالی آگلونما

گاهی بسیار دیر متوجه ناخوش‌احوالی آگلونما می‌شویم و در اینجاست که مراحل درمان، تنها کاری است که می‌توانیم برای نجات جان این گلدان انجام دهیم. بدانید که برهم خوردن تعادل یکی از موارد موثر در نگهداری آگلونما موجب این مشکل شده؛ پس باید تمام موارد را به حالت تعادل بازگردانیم.

  • خاک گلدان را بررسی کنید و مطمئن شوید بیش از ۲ سال از تعویض آن نمی‌گذرد.
  • سوراخ‌های زهکشی انتهای گلدان را بررسی کنید و از باز بودن آن‌ها مطمئن شوید؛ حواستان باشد که زیرگلدانی نیز دارای شرایط خوبی باشد و به گونه‌ای باشد که آب اضافه گلدان در تماس با ریشه‌های انتهایی نماند.
  • آبیاری را پس از خشک شدن خاک انجام دهید و از آب بدون کلر و املاح استفاده کنید.
  • کوددهی در فصل‌های بهار و تابستان را فراموش نکنید و در فصل‌های سرد سال به هیچ وجه گلدان را کوددهی نکنید.
  • برگ‌های بیمار را جدا کنید و از ضدقارچ کمک بگیرید.
  • رطوبت و دمای محیط را در حالت تعادل نگهدارید و آگلونما را در مقابل باد سرد و گرم قرار ندهید.

با انجام این موارد و اصلاح شیوه مراقبت خود، به سادگی می‌توانید گیاه را درمان کنید. در نظر داشته باشید که پروسه درمان گیاه مانند توان‌بخشی به مفصلی آسیب دیده است؛ باید با تداوم و گذر زمان همراه باشید تا به نتیجه دلخواه برسید.بررسی این عوامل می‌تواند به شما کمک کند تا مشکل گیاه را شناسایی و رفع کنید.

مطالب مرتبط

بهترین مکان خانه برای نگهداری گیاهان آپارتمانی

آشنایی شرایط نگهداری و پرورش نیلوفر پیچ در خانه

آشنایی با گل لیلیوم یا سوسن به همراه شرایط نگهداری و کاشت آن در خانه

نظرات