شیوه مراقبت و پرورش گل آئونیوم یا گیاه بشقابی همیشه سبز

شیوه مراقبت و پرورش گل آئونیوم یا گیاه بشقابی همیشه سبز

گل آئونیوم گیاه زیبا و همیشه سبزی است که متعلق به شمال آفریقا می باشد.

Aeonium arboreum Zwartkop معروف ترین گونه این گیاه می باشد.این گیاه دارای رنگ های مختلفی است.ارتفاع بعضی گونه‌های این گیاه تا یک متر می‌رسد. آئونیوم ها معمولاً در ماه‌های خنک سال مثل مهر و آبان و فروردین و اردیبهشت رشد می‌کنند.در ادامه با ما باشید تا با شرایط کامل نگهداری این گیاه آشنا شوید.

آبیاری آئونیوم

در آبیاری گیاهان آپارتمانی نظیر این گیاه باید بگوییم که برخلاف بسیاری از ساکولنت‌های دیگر، آئونیوم‌ها دارای سیستم ریشه‌ای کم عمقی هستند و تحمل خشکی بالا را ندارند. بین دو آبیاری اجازه بدید سطح خاک تا عمق ۲ سانتی‌متر خشک شود. با کاهش دما میزان آبیاری را کمتر کنید.

دمای مناسب برای نگهداری آئونیوم

این گیاهان به سرما حساس هستند. البته توانایی تحمل سرما در انواع مختلف آن متفاوت است و برخی انواع حتی تا ۴- درجه سانتی گراد را می‌توانند تحمل کرده و از بین نروند اما برای اکثر نمونه‌ها گفته می‌شود که نزول دما به زیر ۵ درجه سانتی‌گراد موجب کاهش رشد این گیاه و ریزش برگ‌های آن خواهد شد. البته توجه داشته باشید که ریزش تعدادی از برگ‌های این گیاه در فصل رکود امری طبیعی و عادی است اما اگر هوا به شکل نامناسبی نیز سرد باشد این ریزش با سرعت بیشتر و به شکل گسترده‌تری صورت می‌گیرد. اگرچه این گیاه گرما را بیش از سرما دوست دارد اما بهترین رشد را در دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد انجام می دهد و هر مقدار دمای هوا بیشتر باشد باید آبیاری آن را با دقت بیشتری انجام داد تا گیاه خشکی نکشد. گرمای بیش از اندازه هوا به همراه خشکی کشیدن گیاه منجر به رکود تابستانه این گیاه و عدم رشد آن خواهد شد. همچنین دمای زیاد به همراه اشعه‌های سوزان آفتاب از دلایل ریزش برگ‌های این گیاه هستند.

نور مورد نیاز آئونیوم

بسته به نوع گونه آئونیوم نیاز نوری متفاوت است. گونه‌هایی که برگ‌های سبز رنگ دارند نیاز نوری کمتری داشته و در محیط های نیم‌سایه هم رشد می‌کنند. گونه‌هایی که برگ‌های بنفش و سیاه دارند نیاز نوری بالاتری دارند و محیط‌هایی با آفتاب کامل را می‌پسندند. و در صورت قرارگیری در محیط کم نور، برگ‌ها از بنفش به سبز تغییر رنگ می‌دهد. دقت کنید نور مستقیم و شدید آفتاب در تابستان باعث خشکی و سوختگی برگ‌ها می‌شود.

خاک مناسب برای آئونیوم

خاک باید از زهکش بسیار خوبی برخوردار باشد به عنوان مثال می‌توان از مخلوط خاک دو قسمت شن +یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت خاک معمولی و یا سه قسمت خاک معمولی + یک قسمت شن  استفاده کرد. گلدان‌های سفالی به دلیل تهویه بهتر خاک برای این گیاهان مناسب‌تر از گلدان‌های پلاستیکی و یا فلزی هستند. تا زمانی که خاک زهکش خوبی داشته باشد این گیاه می‌تواند فقر خاک را نیز تحمل کند. اما هر مقدار که خاک غنی باشد، اما در آبیاری زیاده‌روی شود و یا بافت خاک سنگین باشد و آب را نگهدارد گیاه از بین خواهد رفت. در مورد کوددهی این گیاه نیز باید گفت کود چندان زیادی نیاز ندارد و یک یا دو مرتبه در طی فصول رشد (در بهار یا تابستان) می‌توان  از یک کود کامل و محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی که میزان نیتروژن- فسفر- پتاسیم آن یکسان است استفاده کرد. این گیاه هر ساله به تعویض گلدان نیازی ندارد و هر چند سال یک‌بار با توجه به میزان رشد گیاه و کوچک شدن گلدان می‌توان نسبت به تعویض گلدان گیاه اقدام کرد.

مراقبت از گل آئونیوم

تکثیر گیاه آئونیوم

فصل پاییز بهترین زمان تکثیر و قلمه زنی گیاه آئونیوم است. تکثیر گیاه آئونیوم به روش بذر، پاجوش و قلمه برگ انجام می شود:

تکثیر توسط بذر

بذرهای گیاه را سطح بستر کشت پخش کنید. حدود ۵ سانتی‌متر خاک روی بذرها بریزید. تا زمان جوانه‌زنی بذرها سطح خاک را کمی مرطوب نگه‌دارید. جوانه‌زنی بذرها در این روش حدود ۵ تا ۱۰ روز زمان می‌برد.

تکثیر از طریق پاجوش

در بعضی از گونه‌های آئونیوم گیاه مادری تولید پاجوش‌هایی می‌کند که با جدا کردن پاجوش‌ها و کاشت در گلدان مستقل می‌توان گیاه را تکثیر کرد.

تکثیر توسط قلمه برگ

بهتر است برای تکثیر گونه‌هایی که ساقه بلندتری دارند از روش قلمه ساقه استفاده کنید. در صورتیکه گونه بدون ساقه بود از روش قلمه برگ برای تکثیر استفاده می‌کنیم. برگ‌ها را از انتهایی‌ترین قسمت گیاه توسط یک چاقو تیز و ضدعفونی شده جدا کنید.

برگ‌ها را چند روز در محیط کم نور قرار بدید تا پینه ببندند و خشک شوند. برای کمک به ریشه‌زنی برگ‌ها می‌توانید از هورمون ریشه‌زایی استفاده کنید. برگ‌ها را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید و هر قلمه را تا نیم برگ در بستری با خاک پیت ماس کمی مرطوب قرار دهید.

تا زمان ریشه دادن قلمه‌ها سطح بستر کشت را مرطوب نگه‌دارید. این برگ به سرعت ریشه می‌دهد و گیاه جدید تولید می‌کند.

آفات و بیماری‌های آئونیوم

یکی از آفات رایج این گیاه شپشک آرد آلود است که در پست مربوط به این حشره می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را مطالعه کنید. از بیماری‌های گیاه نیز می‌توان به پوسیدگی ریشه که ناشی از آبیاری بیش از اندازه و یا بافت سنگین و زهکش نامناسب بستر کاشت است اشاره کرد.

هرس آئونیوم

این گیاه معمولاً به هرس نیاز ندارد مگر زمانی که گل بدهد. زیرا بعد از گلدهی قسمت‌هایی از گیاه خشک خواهند شد. در نمونه‌هایی که شکل درختچه هستند و ساقه‌های قابل توجهی دارند ساقه‌ای که در انتهای آن گل تشکیل شده است بعد از گلدهی خشک خواهد شد. در نمونه‌های دیگر نیز دسته برگی که در انتهای آنان گل تشکیل شده است خشک خواهند شد. این قسمت‌های خشک را بهتر است از گیاه جدا کرد تا رشد و توسعه برگ‌های جدید تحریک شود.

مطالب مرتبط

بهترین مکان خانه برای نگهداری گیاهان آپارتمانی

شیوه نگهداری کنسرو تن ماهی باز یا جوشانده شده

آشنایی شرایط نگهداری و پرورش نیلوفر پیچ در خانه

نظرات