استفاده بیش از حد از اینترنت بخش‌های مهم مغز نوجوانان را مختل می‎کند

استفاده بیش از حد از اینترنت بخش‌های مهم مغز نوجوانان را مختل می‎کند

محققان کالج دانشگاهی لندن پیامدهای زندگی آنلاین را بررسی کرده‌اند و نتایج مأیوس‌کننده هستند. 

اعتیاد به اینترنت مغز نوجوانان را به شکلی تغییر می‎دهد که آن‌ها را به رفتارهای اعتیادآور تشویق می‎کند.

به گزارش مجله زندگی اول فارس ، اینترنت سکان خبررسانی را به دست دارد و عملاً تمام جنبه‌های زندگی ما را- از ارتباط با دوستان و خانواده گرفته تا پیدا کردن شغل- تحت تأثیر قرار می‎دهد. نسل نوجوانان امروزی با نسل‌های قبلی تفاوت دارد، زیرا آن‌ها در دنیای مجازی غوطه‌ور هستند که می‎تواند دور از واقعیت باشد. بسیاری از نوجوانان به دنیای مجازی اعتیاد پیدا کرده‌اند.

آنتونی آنزالون، روان‌شناس بالینی از استونی بروک مدیسن گفت: «استفاده بیش از اندازه و اعتیادگونه از دستگاه‌های دیجیتال یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های والدین است. فکر می‌کنم در این‌که به کودکان آموزش دهیم که استفاده ناسالم و بی‌رویه از دستگاه‌های دیجیتال چه خطراتی دارد، خیلی تأخیر به خرج داده‌ایم.»

رشد مغز نوجوانان تحت تأثیر قرار می‌گیرد

دانشمندان پیامدهای زندگی آنلاین را بررسی کرده‌اند و نتایج مأیوس‌کننده هستند.

محققان کالج دانشگاهی لندن در یک تحقیق روش‌مند که در ماه ژوئن در پلاس منتال هلث منتشر شد، ۱۲ مطالعه متشکل از ۲۳۷ جوان ۱۰ تا ۱۹ ساله را که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ به اینترنت اعتیاد داشتند، مورد بررسی قرار دادند. همه این مطالعات در کشورهای آسیایی انجام شدند.

محققان اعتیاد به اینترنت را به منزله ناتوانی در مقاومت در برابر میل به استفاده از اینترنت تعریف می‌کنند؛ رفتاری که روی سلامت روان و همچنین مسائل اجتماعی، آموزشی و زندگی کاری فرد تأثیر منفی می‎گذارد.

در مطالعات بررسی‌شده از اف‌ام‌آرآی یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی جهت ارزیابی تعامل نواحی مغز با یکدیگر (پیوند کارکردی) در داوطلبان معتاد به اینترنت، در حال استراحت و در حین انجام کار، استفاده شد. تأثیر اعتیاد در نواحی مختلف مغز نوجوانان مشاهده شد.

محققان دریافتند که سطح فعالیت در بخش‌هایی از مغز که در هنگام استراحت فعال می‌شوند، افزایش و کاهش دارد و پیوند کارکردی در بخش‌هایی از مغز که در حین تفکر به کار گرفته می‌شوند، ضعیف شده است.

یافته‌ها حاکی از آن است که این تغییرات به رفتارها و تمایلات اعتیادگونه در نوجوانان و تغییرات رفتاری مرتبط با توانایی فکری، هماهنگی فیزیکی و سلامت و رشد روانی منجر می‎شوند.منبع:pochtimes

مطالب مرتبط

تا کجا می‌توان با کودکان و نوجوانان شوخی کرد؟

برای قطع مصرف اینترنت با تعرفه آزاد پس از اتمام بسته اینترنتی ایرانسل چکار کنیم؟

واکنش نماینده شیراز به گرانی اینترنت : دولت آشنایی کافی با اینترنت ندارد

نظرات