علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی چیست؟

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی چیست؟

روشن نشدن ماشین ظرفشویی می تواند دلایل متعددی داشته باشد.

اگرچه برخی از مراحل عیب یابی و تعمیرات ماشین ظرفشویی ممکن است نیاز به باز کردن دستگاه برای آزمایش یا تعویض قطعات داشته باشند، اما بسیاری از مشکلات رایج برای پیدا کردن علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی اینطور نیست. ابتدا با بررسی راه حل های ساده تر، عیب یابی را شروع کنید. پس از حل کردن مشکلات آسان، اگر ماشین ظرفشویی هنوز روشن نمی شود، باید موارد پیچیده تری را بررسی کنید.

روشن نشدن ماشین ظرفشویی چه دلایلی دارد؟

فهمیدن علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی نیاز به بررسی کلی و دقیق دستگاه دارد. در برخی از موارد این مشکل توسط شما قابل تشخیص و برطرف شدن هستند اما ممکن است نیاز به اطلاعات و ابزار تخصصی نیز باشد که در این صورت باید با مرکز تخصصی تعمیر ماشین ظرفشویی تماس گرفته و درخواست اعزام یک تکنسین مجرب برای دستگاه خود کنید.

به طور کلی در هنگام خراب شدن ماشین ظرفشویی توصیه می‌شود که به سرعت دستگاه را خاموش کنید و به دنبال دلیل اصلی خراب شدن ماشین ظرفشویی خود باشید. از مهم‌ترین علت کار نکردن ماشین ظرفشویی می‌تان به موارد زیر اشاره کرد:

باز بودن درب ماشین ظرفشویی

بار بودن درب دستگاه، یکی از رایج‌ترین علت کار نکردن ماشین ظرفشویی است. به طور معمول چیدمان اشتباه و نادرست ظروف و وجود مانعی بین دستگاه و درب آن باعث می‌شود که درب به صورت کامل بسته نشده و سنسور اجازه ادامه فرآیند شستشو را ندهد. در این حالت توصیه می‌شود تمامی ظروف را به صورت اصولی بچسنید و آن را از درب ماشین ظرفشویی فاصله دهید.

قفل کودک فعال است!

اکثر ماشین‌های ظرفشویی دارای ویژگی قفل کودک هستند تا از باز کردن دستگاه توسط بچه‌ها یا تغییر تنظیمات در وسط چرخه جلوگیری کند.

در بسیاری از موارد، وقتی قفل کودک فعال است، دستگاه کار نمی کند. معمولا قفل را می توان با فشار دادن و نگه داشتن یک دکمه یا دو دکمه (بستگی به مدل) به مدت سه ثانیه یا چیزی شبیه به آن فعال و غیرفعال کرد.

اگر ماشین ظرفشویی روشن نمیشود و درب باز نمی شود، دستورالعمل نوشته شده برای قفل ایمنی کودک را در دفترچه راهنما بررسی کنید.

خرابی سنسور یا قفل درب

سازندگان ماشین ظرفشویی جهت ایمنی هرچه بیشتر و جلوگیری از ریزش آب به بیرون، سنسور خاصی را طراحی کرده‌اند که از بسته شدن کامل درب اطمینان حاصل می‌کند و پس از آن اجازه شروع به کار را برای برد می‌فرستد.

لازم به ذکر است که در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی جهت امنیت بیشتر، قفل خاصی تعبیه شده که درب را تا پس از تمام شدن برنامه شستشو قفل می‌کند. خرابی این قطعه کوچک اما مهم، باعث می‌شود که اطلاعات اشتباهی به برد فرستاده شود و علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی شما باشد.

خرابی برد

برد قطعه‌ای کوچک اما بسیار حیاتی در دستگاه‌های برقی خانگی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، ماکرویو و… است که نقش مغز را برای دستگاه ایفا می‌کند. پس از انتخاب نوع شستشو توسط کاربر، تمامی اطلاعات به برد دستگاه فرستاده می‌شود و برد مقدمات شروع به کار را برای قطعات مربوطه ارسال می‌کند.

خرابی قسمتی از برد و یا سوختگی آن می‌تواند باعث شود که برد در به کار افتادن ماشین ظرفشویی به شکست بخورد. اگر احتمال می‌دهید که علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی شما به برد آن مربوط است، توصیه می‌کنیم بررسی و تعمیر برد را به یک فرد متخصص بسپارید.

خرابی رله استارت موتور در علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

رله استارت به موتور ماشین ظرفشویی سیگنال می دهد تا روشن شود. آن را نزدیک پمپ، پشت کاور دسترسی در پایین ماشین ظرفشویی قرار دارد. رله را بردارید و به نمودار سیم کشی مراجعه کنید. با تنظیم مولتی متر روی اهم متر، سیم پیچ را برای تداوم آزمایش کنید، باید خوانش صفر را نمایش دهد.

سپس به صورت دستی رله را با چرخاندن آن به سمت پایین فعال کنید و اجازه دهید پیستون رها شود. سنسور ها را به پایانه های رله وصل کنید. انتظار خواندن عدد صفر را داشته باشید، اگر عدد خواندن شما متفاوت است، رله استارت موتور را تعویض کنید.

مطالب مرتبط

۶ علت اصلی سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی و راهکارهای برطرف کردن آن

باید و نبایدهای شستن میوه‌ها و سبزیجات با ماشین ظرفشویی

۸ کاری که برای افزایش عملکرد ماشین ظرفشویی خود باید انجام دهید

نظرات