آب بیرم لارستان به‌هیچ‌وجه قابل آشامیدن نیست/ دلخوری مردم از وعده های ۲۰ ساله

آب بیرم لارستان به‌هیچ‌وجه قابل آشامیدن نیست/ دلخوری مردم از وعده های ۲۰ ساله

 بیرم شهر وعده‌هاست، مردم بیرم سالهاست که در حسرت آبَند؛ آبی که سالم و بدون نیترات به دور از طعم تلخ باشد، آبی که وقتی با آن صورتشان را می شویند چشمشان را نسوزاند و رسوبش در کلیه شان سنگ و در معده شان سرطان نشود.

خبرگزاری فارس از لارستان گزارش داد:  اینجا بیرم است، غیزانیه فارس؛ آب بیرم آلوده و نیترات دار است و به‌هیچ‌وجه قابل آشامیدن نیست؛ اینجا بیرم است شهر وعده های ۲۰ ساله، شهر حسرت زده آب، گرفتار رنج سرطان و عمرهای سپری شده در صف خرید آب.

بیرم یکی از بخش های لارستان است، بخشی که بیش از دو دهه است از نبود آب آشامیدنی سالم رنج می برد؛ کیفیت غیرقابل قبول آب،  گسترش بیماری های سرطانی و خرید آب شیرین با قیمت بالا آن هم در شرایط سخت اقتصادی همه از مواردی است که بیرم را به غیزانیه فارس مشهور کرده است.

یکی از شهروندان بیرمی با اشاره به هزینه سرسام آور خرید آب آشامیدنی اظهار داشت: ما یک خانواده سه نفره هستیم که هر ۲۰۰ لیتر آب شیرین را به قیمت ۸۰ هزار تومان میخریم، همین آب اگر یک کیلومتر آنطرف تر برود به قیمتی معادل ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان خواهد رسید. این مقدار آب برای یک خانواده سه نفره حدود پنج روز دوام خواهد داشت و ماهیانه مبلغی حدود ۵۰۰ هزار تومان صرف خرید آب می شود.

وی افزود: علاوه بر این، آب بهایی که ما برای کنتور آب پرداخت میکنیم ماهانه میانگین ۲۰۰ تومان است، یعنی یک‌خانواده سه نفره در مرکز شهر ماهانه مبلغ ۶۰۰ هزار تومان را صرف خرید آب و پرداخت بهای آب می کند،آن هم در شرایطی که وضعیت اقتصادی خانواده ها ضعیف است.
فکری به حال کیفیت آب کنید
این شهروند بیرمی با تأکید بر اینکه آب بیرم به لحاظ بهداشتی آلوده است تصریح کرد: درخواست اصلی ما مردم بیرم حفر چاه جدید نیست، آب بیرم به لحاظ بهداشتی آلوده است کیفیت آب بسیار پایین است، نیترات دار و سرطان زا است این حرف را مرکز بهداشت و جامع سلامت و افزایش بیماری های سرطانی کلیه و گوارش نشان می دهد.وی گفت: تمامی این راهکارها موقتی است، آبفا در بحث حفر چاه جدید میلیاردها تومان هزینه می کند اما فایده ای ندارد ظرف یکی دو ماه چاه تازه حفر شده خشک و از مدار خارج می شود.

این شهروند بیرمی خواستار تحقق وعده  انتقال آب از خلیج فارس شد و تصریح کرد: برای انتقال آب از دریا  به ما وعده دادند، استاندار فارس در جلسه شورای اداری لارستان در بهمن ۱۴۰۲ وعده داد که آبرسانی بیرم با خط ۱۶ کیلومتری فرعی کلنگ زنی شود. حدود ۶ ماه از این کلنگ زنی گذشته است اما عملیات اجرایی آن پس از این همه مدت آغاز نشده است.

وی با اشاره به سوابق بیرم در دفاع از نظام و تقدیم دو شهید مدافع امنیت خاطر نشان کرد: مردم ولایی و انقلابی بخش بیرم لارستان از این مسئله گله مند هستند که در طول بزنگاه های مختلف همواره پشتیبان نظام و انقلاب بوده اند، شهدای بسیاری از جمله دو شهید مدافع امنیت را تقدیم کرده اند، در موسم های انتخاباتی بیش از ۷۰ درصد مشارکت داشته اند اما سهمشان بی توجهی مسئولین و فراموشی وعده هاست.او گفت: بیش از ۲۰ سال است که مردم این خطه وعده های مختلف را شنیده اند هر روز قولی برای رفع بحران آب در این منطقه داده می شود اما در عمل هیچ تحققی پیدا نمی کند.

کمبود آب فقط در کریشکی بیرم است

مدیر آبفا لارستان  اظهارداشت: شهر بیرم از نظر کمیتی مشکلی ندارد، برخی مناطق این بخش مانند مجموعه کریشکی بیرم با مجموع ۱۰ روستا دارای مشکل کمبود است.

سیدعبدالمهدی میرپور افزود: از شهرهای همجوار مانند لار و خنج برای رفع مشکل کمبود آب در روستاهای بیرم اقدام کرده ایم، علاوه بر آن با وارد مدار کردن یک حلقه چاه کشاورزی و استفاده از تانکر آبرسانی سیار این کمبود را مرتفع کرده ایم

.وی عنوان کرد: پیگیر هستیم که علاوه بر این اقدامات، یک حلقه چاه جدید را برای مجموعه کریشکی بیرم حفر و وارد مدار کنیم تا بتوانیم کمبود آب را در این منطقه برطرف کنیم.مدیر آبفا لارستان به کمبود آب در روستای گارگاه صحرای باغ نیز اشاره ای کرد و بیان داشت: در روستای کارگاه بخش صحرای باغ نیز با چاه های مجموعه کوثر به دنبال رفع تنش آبی هستیم، انشعابات غیرمجاز، آبیاری درختان و سیراب کردن دام ها با این آب سبب تنش آبی در این منطقه می شود.

در حسرت آب
بیرم شهر وعده‌هاست، مردم بیرم سالهاست که در حسرت آبَند؛ آبی که سالم و بدون نیترات به دور از طعم تلخ باشد، آبی که وقتی با آن صورتشان را می شویند چشمشان را نسوزاند و رسوبش در کلیه شان سنگ و در معده شان سرطان نشود.رنج نبود آب آشامیدنی سالم در بیرم، بیش از ۲۰ سال است که در پیچ وعده های بی سرانجام به طول انجامیده است، بیرمی ها نسل در نسل با نبود آب آشامیدنی سالم بزرگ می شوند، در حسرت نبود آب سالم قد می کشند و عمرشان در راه خرید آب می گذرد و برخی برای فرار از این رنج رو به سمت مهاجرت می آورند و غم غربت را برای یک جرعه آب به جان می خرند.اینجا بیرم است،  غیزانیه فارس؛ آب بیرم آلوده و نیترات دار است و به‌هیچ‌وجه قابل آشامیدن نیست؛ اینجا بیرم است شهر وعده های ۲۰ ساله.

حاج اکبر طویل فعال سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی استان فارس درگذشت

مطالب مرتبط

وعده جدید مدیرعامل آبفا شیراز به استاندار فارس در خصوص رفع مشکل آب صدرا

مناطقی از شهر صدرا چندین روز است آب ندارد

قاتل فراری ناچار خود را به پلیس لارستان معرفی کرد

نظرات