قلعه پری گون در فیشور اوز در فهرست ملی جای گرفت

قلعه پری گون در فیشور اوز در فهرست ملی جای گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت قلعه تاریخی پرگو در شهرستان اوز در فهرست ملی خبر داد.

به گزارش اول فارس ،محمد ثابت اقلیدی گفت: مراتب ثبت اثر فرهنگی، تاریخی قلعه پرگو (پری گون) واقع در شهرستان اوز، روستای فیشور پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۴۲۱۱ در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است ابلاغ شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: قدمت این بنای تاریخی متعلق به اوایل دوره اسلامی است و بر اساس اطلاعات شفاهی به‌دست‌آمده وجه تسمیه تپه قلعه پَرگو به واژه پَری گون بازمی‌گردد که استعاره از داشتن روی زیبا همچون پری دارد
ثابت اقلیدی گفت: قلعه پَرگو در ابتدای دامنه کوه بررروی سطحی نسبتاً مسطح از دشت با زیرساخت خاک و سنگریزه واقع‌شده و ازنظر توپوگرافی دارای پلانی تقریباً مستطیل شکل با طول ۱۲۰ و عرض ۱۱۰ متر است که بلندترین ارتفاع آن از سطح زمین‌های اطراف از ۵/۲ متر تجاوز نمی‌کند.
او ادامه داد: فضایی شبیه حیاط مرکزی در این محوطه ساخته‌شده و در همین حیاط مرکزی، بقایای استخر آبی مشاهده می‌شود. می‌توان گفت تپه قلعه پَرگو مربوط به بقایای قلعه‌ای بوده که به‌وسیله یک خندق محافظت می‌شده است که با توجه به موقعیت مکانی اثر و محل قرارگیری آن در حاشیه جاده بیشتر می‌توان جنبه حفاظتی و پادگانی را برای آن متصور بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در خصوص ویژگی‌های این اثر تاریخی هم گفت: بقایای تپه قلعه پَرگو به‌عنوان یک اثر ارزشمند با معماری منحصربه‌فرد و کاربری نظامی درگذشته، در راستای مطالعه شکل، پلان و معماری انواع قلاع ساخته‌شده در دشت، از اهمیت فراوانی برخوردار است.
بنابراین گزارش در حال حاضر این اثر تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و هرگونه دخل و تصرف و عملیات منجر به تخریب و یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات از دارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شدو مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این وزارت خانه ممکن خواهد بود.

مطالب مرتبط

پلیس دزدان خودروی «زن اوزی » را شناسایی کرد/رها سازی خودروی سرقتی در بستک(+فیلم)

ببینید| آواز خوانی زنان اوز با لهجه پارسی باستانی اچمی

زمین لرزه ۴.۷ ریشتری « اِوَز » در جنوب فارس را لرزاند

نظرات