عمانی‌ها سالی چند خانه در آشفته‌ بازار شیراز می خرند؟

عمانی‌ها سالی چند خانه در آشفته‌ بازار شیراز می خرند؟

 خبرها حاکی از حضور عمانی‌ها در بازار مسکن شیراز است؛ خبری که ابتدا از سوی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان مطرح شد. اما حالا ت مشاوران املاک این شهر چیز دیگری می گویند . رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر شیراز در این باره گفته است: «اتباع کشورهای عربی به‌ دلیل انجام خدمات درمانی به شیراز می‌آیند، ولی من مورد مشخصی تاکنون برای خرید و فروش ندیده‌ام.»

به گزارش اول فارس، چند روزی است خبرهای مربوط به حضور خارجی‌ها در بازار مسکن شهرهای مختلف ایران دست به دست می‌چرخد. خارجی‌هایی که بخش بزرگی از آنها را اتباع کشورهای عربی تشکیل می‌دهند و حضور آنها در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان باعث بروز ناترازی در بازار مسکن شده است.

طی روزهای اخیر به‌ طور ویژه صحبت‌هایی درباره حضور عمانی‌ها در بازار مسکن شیراز و تمایل بالای آنها به دریافت خدمات درمانی مطرح شده است. چند روز پیش رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان دراین‌باره گفته بود: «عمانی‌ها شیراز را خانه دوم خود می‌دانند، تا آنجا که تعداد زیادی از عمانی‌ها در شیراز ساختمان‌های مسکونی را در مالکیت خود دارند.»

او در توضیح بیشتر اظهارات خود دراین‌باره گفت: «این اتفاق  تنها در شهر شیراز رخ نمی‌دهد و شهرهای دیگری مانند مشهد نیز با آن مواجه هستند، اما به‌ طور سنتی عمدتاً حضور عمانی‌ها در شیراز دیده می‌شود.»

رازقی افزود: «تعدادی از این افراد در شیراز خانه خریده‌اند و برخی دیگر خانه اجاره می‌کنند یا در هتل سکونت دارند. شیراز از قدیم‌الایام مرکز پزشکی بوده است و کشورهای مختلف عربی به آن رفت‌وآمد داشتند. عده‌ای از مسافرها نیز در این شهر خانه و ویلا می‌خرند و رفت‌وآمد می‌کنند.»

شیراز از قدیم‌الایام مرکز پزشکی بوده است و کشورهای مختلف عربی به آن رفت‌وآمد داشتند.

البته شهرام نامدار، رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر شیراز، این اتفاق را فراگیر ندانست و در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: «خرید و فروش ملک در ایران از سوی اتباع ممنوع است. البته کشورهای عربی به‌ دلیل انجام خدمات درمانی به شیراز می‌آیند، ولی من تاکنون مورد مشخصی برای خرید و فروش ندیده‌ام.»

بررسی‌های میدانی از بازار مسکن شیراز نشان می‌دهد برخی از مشاوران املاک شاهد و واسطه در عقد این قراردادها در بازار مسکن شهر شیراز بوده‌اند و نمی‌توان از اساس حضور عمانی‌ها را منکر شد.

یکی از این صاحبان بنگاه‌های املاک در شهر شیراز  می‌گوید: «حضور عمانی‌ها در بازار مسکن شیراز به‌ طور جدی از سال گذشته کلید خورد. این افراد برای کارهای درمانی به‌ویژه خدمات زیبایی به شیراز می‌آیند و برخی از آنها نیز تصمیم می‌گیرند در این شهر خانه بخرند.»

او بیان می‌کند: «البته حضور خارجی‌ها تنها محدود به عمانی‌ها نیست و اتباع دیگر کشورهای عربی مانند کویت نیز به چشم می‌خورند. حضور این اتباع خارجی به حدی نیست که بتواند بازار مسکن شیراز را تحت تاثیر خود قرار دهد و آثار مشهودی روی قیمت‌ها داشته باشد.»

او همچنین معتقد است بیشتر این معاملات در مرکز شهر شیراز و حوالی خیابان زند انجام می‌گیرد.

کارشناسان معتقدند ممکن است حضور گسترده اتباع خارجی در بازار املاک، آشفته‌بازار فعلی مسکن را با مشکلات جدید مانند جهش قیمت مواجه کند.منبع:تجارت نیوز

مطالب مرتبط

قتل زن و دختر ۹ ساله اش توسط مرد۴۱ ساله در یکی از محله های شهر شیراز

عکسی از شیراز در سال ۱۳۱۰ ، بنظرتون کدام خیابانه؟

دانشمند محله لب آب شیراز حال خوشی ندارد/آخرین شاگرد ملک الشعرای بهار

نظرات