آب انبار قاجاری هشت پخ لار ثبت ملی شد

آب انبار قاجاری هشت پخ لار ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از ثبت یک آب انبار تاریخی متعلق به دوره قاجار در شهرستان لار خبر داد.

به گزارش اول فارس به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ، محمد ثابت اقلیدی امروز ۲۵ مردادماه ۱۴۰۳ با بیان اینکه آب انبار تاریخی ” هشت پخ ” به شماره ملی ۳۴۱۴۴ در فهرست ملی ایران جای گرفته است گفت: آب انبار به دلیل فرم معماری هشت گونه که دارد به هشت پخ معروف شده است.
او افزود: یکی از ویژگی های این بنای ملی نوع شکل آن است به طوری که پلان مخزن آب آب انبار از بیرون دارای فرمی هشت ضلعی و از داخل فرم دوازده ضلعی دارد. این نوع ساخت در احداث آب انبارهای شهر لار کمتر دیده شده است و به احتمال زیاد این آب انبار از معدود آب انبارهایی است که تعداد اضلاع آن از درون و بیرون متفاوت است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با بیان اینکه بنا در وضعیت ایستایی خوبی بسر می برد گفت: این بنای ملی دارای ارزش فرهنگی (حفظ ، معرفی و مستند سازی سنت های خاص معماری آب انبار های لار همچنین ارزش هنری (نحوه ساخت، نوع ساخت،نوع گنبد، پلان ۱۲ ضلعی گنبد) و ارزش معماری (نمونه ی منحصر بفرد از آب انبارها به علت داشتن اضلاع دوازده گانه در مخزن و گنبد) می باشد

گفتنی است به دلیل خشکی آب و هوای بخش عمده ای از کشور و عدم ریزش باران کافی در بیش از شش ماه در سال در اکثر نقاط و در نتیجه فصلی بودن آب رودخانه ها و عدم دسترسی به آب، تمهیدات گوناگونی جهت تامین آب شیرین در فصول خشک سال شده است. در این رابطه، آب انبار همانگونه که از نامش پیداست، برای ذخیره‌ی آب در فصول پرآب و استفاده از آن برای سایر ایام سال احداث می‌شده است. بدین ترتیب نیاز مردم باعث شده در شهرهای گرم و خشک، هر محله برای خود یک یا چند آب انبار داشته باشد. در لارستان نیز آب انبار از ابنیه مهم شهری بوده و گنبدهای حجیم آب انبارهایش در سیمای شهر خودنمایی می‌کرده است.
آب انبار هشت پخ لار نیز نظیر نمونه ای مشابه، وظیفه ی آب رسانی به محلات مسکونی را داشته است. قدمت آب انبار به دوره قاجاریه باز می گردد. قطر درونی و بیرونی بنا نیز به ترتیب در حدود ۱۱ و ۱۶ متر است. مساحت آن حدود ۲۰۵ متر مربع است.
بنا دارای چهار دهانه غیر قرینه است. دلیل این غیر قرینگی نزدیکی به خانه ها در شرق آب انبار می باشد که امکان آبگیری درست را نمی داده است.
بنابراین گزارش هم اکنون این اثر تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و هرگونه دخل و تصرف و عملیات منجر به تخریب و یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات از دارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات قانونی خواهد شدو مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این وزارت خانه ممکن خواهد بود.

مطالب مرتبط

فرو رفتن پراید در چاه‌فاضلاب بر اثر باران شدید در لارستان+عکس

وعده ۳ ساله برای تکمیل محور پُرحادثه جهرم-لار-بندرعباس آنهم به شرط تامین پول !

راننده اتوبوسی که بنام مسافران قاچاق میکرد ۹۳۰ میلیون جریمه شد

نظرات