«خودروهایی که با هم صحبت می‌کنند» طرحی برای افزایش ایمنی جاده‌ها در آمریکا

«خودروهایی که با هم صحبت می‌کنند» طرحی برای افزایش ایمنی جاده‌ها در آمریکا

«سیستم جاده‌ای زمانی ایمن‌تر است که تمام وسایل نقلیه و تمام کاربران جاده به هم متصل باشند.»

اول فارس: مدافعان ایمنی و افراد و سازمان‌هایی که با ترویج و ارتقای ایمنی در محیط‌های مختلف مانند جاده‌ها و وسایل نقلیه تلاش می‌کنند خطرات و حوادث را کاهش دهند، سال‌ها است که به پتانسیل فناوری‌ که به وسایل نقلیه اجازه می‌دهد به‌طور بی‌سیم با هم ارتباط برقرار کنند، اشاره کرده‌اند. با این حال مراحل اجرایی شدن این فناوری تاکنون کند و ناپیوسته پیش رفته است.

حالا وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده نقشه‌راهی منتشر کرده است که امید می‌رود روند اجرایی شدن این فناوری را تسریع کند و و در این مسیر، جان هزاران نفر را نجات دهد.

شایلن بات، رئیس سازمان بزرگراه‌های فدرال آمریکا، در مراسمی که به مناسبت انتشار طرح اجرای فناوری «وسایل نقلیه به همه‌چیز» (vehicle-to-everything) یا وی۲اکس (V2X) در جاده‌ها و بزرگراه‌های ایالات متحده برگزار شد، گفت: «این فناوری اثبات‌شده و کارآمد است.»

وی‌۲‌اکس به خودروها و کامیون‌ها این امکان را می‌دهد که اطلاعات موقعیت مکانی خود را با یکدیگر و احتمالا با دوچرخه‌سواران و عابران پیاده و همچنین با زیرساخت‌های جاده‌ای تبادل کنند. کاربران می‌توانند پیام‌های مکرری به یکدیگر ارسال و از هم دریافت کنند و به‌طور مداوم، اطلاعاتی را درباره سرعت، موقعیت و شرایط جاده به اشتراک بگذارند؛ حتی در شرایطی که دید کم یا ضعیف است، مثل اطراف پیچ‌ها یا در مه سنگین و باران شدید.

بات در مصاحبه‌ای گفت: «سیستم جاده‌ای زمانی ایمن‌تر است  که تمام وسایل نقلیه و تمام کاربران جاده به هم متصل باشند.»

مدافعان ایمنی می‌گویند که فناوری وی‌۲‌اکس می‌تواند به جلوگیری از هزاران تصادف در سال کمک کند و همچنین با کاهش سرعت ضربه هنگام تصادف، آسیب‌ها را کاهش دهد. آن‌ها امیدوارند که این طرح بتواند تعداد تلفات رانندگی در ایالات متحده را که به بیش از ۴۰ هزار نفر در سال رسیده است، کم کند.

جنیفر هومندی، رئیس هیئت ملی ایمنی حمل‌و‌نقل آمریکا، گفت که این طرح «گام اول و حیاتی به سوی تحقق کامل و بالفعل شدن پتانسیل نجات‌بخش این فناوری است» که می‌‌تواند عملکرد و نحوه مدیریت سیستم حمل ونقل را به طور اساسی و عمقی دگرگون کند و ایمنی، کارایی و تعاملات جاده‌ای را ارتقا دهد.

به گزارش ان‌پی‌آر، به‌رغم اشتیاق مدافعان ایمنی جاده‌ای و ناظران فدرال، اجرای این فناوری با مشکلاتی مواجه بوده است. در دوران ریاست‌جمهوری اوباما، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا پیشنهاد کرده بود که نصب این فناوری روی خودروها و کامیون‌های سبک اجباری شود، اما این طرح در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ کنار گذاشته شد.

به گفته جان بوزلا، رئیس و مدیرعامل اتحادیه نوآوری خودرویی، گروه تجاری که نماینده خودروسازان آمریکا است، استقرار و راه‌اندازی وی‌۲‌اکس به دلیل فقدان قطعیت‌های قانونی با مشکل مواجه بوده اما او امیدوار است که طرح‌ جدید کمک‌کننده باشد. بوزلا این طرح را یک دکمه شروع مجدد توصیف می‌کند و راه‌اندازی این طرح را کاری بسیار بزرگ و قطعه‌‌ای حیاتی در پازل وی‌۲‌اکس می‌داند.

هدف این طرح در کوتاه‌مدت ایجاد زیرساخت وی‌۲‌اکس در ۲۰ درصد بزرگراه ملی آمریکا تا سال ۲۰۲۸ است و قصد دارد در ۲۵ درصد بزرگ‌ترین مناطق شهری ایالات متحده، تقاطع‌هایی که چراغ‌ راهنمایی دارند به فناوری وی‌۲‌اکس مجهز باشند.

البته بر سر راه اجرای فناوری موانع چالش‌برانگیزی هم وجود دارد؛ از جمله نحوه تامین هزینه‌های استقرار زیرساخت‌های حیاتی و نحوه حفاظت از وسایل نقلیه متصل در برابر حملات سایبری. اما مدافعان ایمنی می‌گویند که زمان آن رسیده است که برای برداشتن موانع راهی پیدا شود. منبع: independent

مطالب مرتبط

دلایل تق‌تق و صدای چرخ‌ها هنگام دور زدن در خودرو چیست؟

فروش فوق‌العاده و پیش فروش محصولات ایران خودرو خارج از سامانه یکپارچه

نقص در چراغ‌های خودرو ۳۰۰ هزار تومان جریمه دارد

نظرات