جزئیات حمله وحشیانه شکارچیان غیرمجاز به محیط بان پارک ملی دنا/بالگرد امداد رسان نبود !

جزئیات حمله وحشیانه شکارچیان غیرمجاز به محیط بان پارک ملی دنا/بالگرد امداد رسان نبود !

رییس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از محیط‌بانان دنا از ناحیه پا مورد اصابت گلوله شکارچیان قرار گرفت و بشدت زخمی شده است و نیاز فوری به بالگرد داریم.

به گزارش اول فارس ، «هادی سینایی»  افزود: متاسفانه «رمضان رستگار» محیطبان پارک ملی دنا در محدوده دره خشک واقع در منطقه حفاظت شده دنا مورد اصابت گلوله مستقیم شکارچیان قرار گرفت و از ناحیه ران بشدت زخمی شده است.

وی اظهار کرد: ساعت ۱۴ امروز سه‌شنبه، ۶ شهریور ماه ۱۴۰۳ صدای شلیک چندین گلوله در منطقه «دره خشک» کوه گل شنیده شد.

رییس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: محیط‌بان فورا به منطقه اعزام شدند و پس از ساعت‌ها تلاش و پیاده‌روی حدود ساعت ۱۷ و ۳۰ تا ۱۸ به محل صدای شلیک گلوله رسیدند.

سینایی تصریح کرد: محیط بانان موفق می شوند یک نفر از شکارچیان را دستگیر نمایند اما متاسفانه نفر دومی از شکارچیان که سه نفر بودند عرصه را بر رفیق خود تنگ می بیند در فاصله صفر با اسلحه کلاشینکف به سمت پای محیط بان شلیک می‌کند تا بتواند دوست دستگیر شده خود  را از دست محیط بانان آزاد کند.

وی ادامه داد: به‌دلیل اصابت تیر به ران محیط بان، متاسفانه وی از ناحیه پا بشدت مصدوم شده و بر روی زمین می‌افتد، متخلفین اسلحه سازمانی محیط بان را برداشته و هر سه نفر متواری می‌شوند.

رییس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پای محیط بان بشدت دچار خون ریزی شده و یکی از محیط بانان اقدامات لازم را برای جلوگیری از خون ریزی انجام داده اما نیازمند تامین بالگرد برای اعزام محیط بان مجروح بودیم.

سینایی تاکید کرد: باوجود پیگیری های لازم متاسفانه هیچ گونه بالگردی برای اعزام محیط بان هماهنگ نشد، تیمی از محیطبانان مجرب بصورت زمینی به محل اعزام شدند و هم اکنون به محل رسیدند اما باتوجه به تاریکی شب، صعب العبور بودن منطقه، بعد مسافت برای اعزام محیطبان مصدوم شده به پایین کوه با مشکلات زیادی روبه رو هستیم.

وی ضمن انتقاد از نبود بالگرد امدادی در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: مشابه این اتفاق در سنوات گذشته رخ داد اما هر بار بدلیل نبود بالگرد ساعت‌ها طول کشید تا محیط بان مصدوم به پایین کوه منتقل شود بنابراین فراهم کردن یک بالگرد برای چنین اتفاق هایی ضرورتی انکارناپذیر است.

«امین نیکویی نژاد»، رئیس اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در رابطه  گفت: بالگرد داریم اما برای تامین یک قطعه و اورحال و تعمیر دوره ای مرسوم در تهران است.

وی افزود: بلافاصله پس از اعلام زخمی شدن محیط بان دنا به اورژانس استان، نیروهای اورژانس سی سخت و هلال احمر به منطقه و به سمت مصدوم اعزام شدند.

نیکویی نژاد اظهار کرد: از اورژانس های هوایی آباده، شهرکرد، شیراز و بهبهان جهت امدادرسانی به محیط بان زخمی دنا درخواست بالگرد دادیم اما به دلیل شرایط جوی و تاریکی هوا امکان پرواز وجود نداشت.

رئیس اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مجوز پرواز بالگرد اورژانس شهرستان بهبهان استان خوزستان داده شد اما با توجه به اینکه نزدیک به غروب آفتاب و تاریکی هوا بود پرواز انجام نشده است.

نیکویی نژاد ادامه داد: دو ساعت برای پرواز بهبهان زمان می برد تا در محل زخمی شدن محیط بان دنا فرود آید.

وی بیان کرد: هم اکنون ارتباط تلفنی ما با نیروهای اورژانس بدلیل صعب‌العبور بودن منطقه پس از مدتی حرکت به سمت محیط بان زخمی قطع شده است.

«کاظمی فلاحی دوست»، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تیم ۸ نفره کوهستان دنا بلافاصله با تجهیزات از مسیر کوه گل کوهنوردی در حال انتقال محیط بان زخمی شده دنا هستند.

وی افزود: ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه امروز سه شنبه ششم شهریور ماه ۱۴۰۳ طی تماس با مرکز پیام هلال احمر زخمی شدن محیط بان دنا به ما اطلاع داده شد که بلافاصله یک تیم مجرب به سمت منطقه برای امدادرسانی به محیط بان زخمی حرکت کردند، پس از ۴ ساعت پیاده روی به بالین این محیط بان رسیدند.

فلاحی دوست با بیان اینکه در عملیات امدادی یکی از امدادگران هلال احمر نیز مصدوم شده است، اظهار کرد: سعی می کنیم که محیط بان زخمی را تا ساعت یک بامداد به پایین کوه دنا انتقال داده شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: دکتر کولیوند رییس سازمان هلال احمر کشور نیز پیگیر محیط بان دنا شدند.

فلاحی دوست تصریح کرد: یک تیم پشتیبان به منطقه اعزام شده است.

وی بیان کرد: جهت امدادرسانی بهتر و سریعتر درخواست بالگرد دادیم اما بدلیل تاریکی هوا امکان پرواز مهیا نبود.

«رمضان رستگار» از محیط‌بانان جوان و باسابقه متاهل دارای سه فرزند و اهل روستای آب سپاه از توابع شهرستان دناست که قریب به ۲۲ سال سابقه خدمت در محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد را دارد.‌منبع:ایسنا

مطالب مرتبط

کنگره ملی مرحوم آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک حسینی (ره) برگزار می شود

ثبت نام بیماران برای جراحی رایگان شکاف لب ، سوختگی های مزمن و آب مروارید در کهگیلویه و بویراحمد

شهادت یک مامور پلیس حین درگیری پدر و پسر در یاسوج

نظرات