به گزارش اول فارس از شیراز، جاده سیاخ دارنگون به شیراز یکی از خطرناکترین جاده های استان فارس است که با آمار بالای تصادفات رو به روست به طوری که یکی از دغدغه های اصلی مردم این منطقه ایمن بودن این محور شده است.قتلگاهی به نام جاده سیاخ دارنگون با توجه به تردد زیاد در این جاده به دلیل وجود بیش از ۵۰ هزار باغ شهر و چندین پادگان نظامی و تردد بالای خودروهای سنگین و سبک و مردم چندین روستا و سایر مناطق از این محور موجب شده است هر روز شاهد تصادفات زیادی در این جاده باشیم به طوری که حتی این محور به یکی خطرناک ترین جاده های جنوب کشور تبدیل شده است.
از ناایمن بودن این راه گرفته تا رانشی که چند مدت گذشته در تاریخ ۱۶ خرداد ماه در این محور رخ داد ، مردم این منطقه را دچار نگرانی های بسیاری کرده است.موضوعی که در ارتباط با جاده سیاخ دارنگون وجود دارد این است که گفته میشود پیمانکار در حال انجام کار در این محور ۵۰ کیلومتری است؛ در حالی که اسماعیل حسینی، نماینده مردم شیراز و زرقان در خصوص جاده در دست ساخت گفته بود: با رفع موانع موجود پروژه در قطعه اول (از ورودی تا تقاطع خانه خمیس) تعریض جاده سیاخ دارنگون سرعت خواهد گرفت و همچنین قطعه دوم (تقاطع خانه خمیس تا سهراهیایور) در مرحله انتخاب پیمانکار است.
مدیر راهداری شیراز نیز در خصوص این جاده گفته بود: ظرف سه الی چهار ماه آینده قطعه اول تمام شده و همزمان با تکمیل تشریفات اداری، قطعه دوم به طول ۱۲ کیلومتر آغاز خواهد شد.
جاده سیاخ دارنگون چهار خطه می شود؟!
معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری حمل و نقل جادهای استان فارس در خصوص این جاده گفت: برای محور سیاخ دارنگون در گذشته قراردادی بسته شده بود در خصوص اینکه این محور تعریض شود و از وضعیت راه روستایی خارج و به راه اصلی متصل شود اما بر اساس داده های ترافیک و تردد تصمیم بر این گرفته شد که باتوجه به حجم ترافیک بالای این محور، به جاده چهار خط تبدیل شود (۲ باند برای رفت و ۲ باند برگشت) به همین دلیل برنامه کاری تغییر کرد و به دلیل بالا رفتن حجم کار باعث شد پروژه زمان بر شود.
رانش محور سیاخ یکی از دلایل عقبماندگی پروژه عبدالرسول باصری با بیان اینکه تاریخ قرارداد نیز بر اساس یک راه اصلی بود به همین منظور قراداد باید تمدید می شد اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی ها و کاری که تعریف شده بود پروژه بر اثر مسائل زمین شناسی و نوع خاک همچنین به دلیل اینکه منطقه دو ماه گذشته دچار رانش شد و این اتفاق باعث شد پروژه را با وقفه مواجه کند ، اما با کنترل و بازدید و دستگاه های نظارتی و… مجوز های داده شده که قرارداد جدید بسته شود.
باصری ادامه داد: برای انجام دادن این پروژه در شورای ترافیک استانداری و شهرستان تقاضا داده و مصوبه گرفته شده بود، به مدت ۲ ماه این مسیر مسدود شود که کار را زودتر به اتمام برسانیم اما به دلیل اعتراضات مردم به دلیل استفاده از جاده جایگزین و طولانی شدن مسیر این اتفاق رخ نداد و مسیر مجدد باز شد.
بهسازی این جاده تا دهه فجر به اتمام میرسد
معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری حمل و نقل جادهای استان فارس با اشاره به اینکه پیش بینی می شود این پروژه تا دهه فجر پروژه به سرانجام برسد، عنوان کرد: نیاز به همکاری فرمانداری، بخشداری است تا برای مدت کوتاه حتی یک ماه مجوز انسداد این مسیر صادر شود تا کار جلو برده شود و پروژه به سرانجام برسد.وی با بیان اینکه این پروژه از لحاظ پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد پیشرفت داشته است، گفت: در حال حاضر به دلیل باز بودن جاده و آن بخشی که قرار بود کار انجام شود اما ترافیک در آن محدوده افتاد کار متوقف شده است اما قسمت پایین تر یعنی سمت ورودی سیاخ کار در حال انجام است.
بر اساس این گزارش ، این پروژه مدت زمان زیادی است که به درازا کشیده است ؛ همچنان که یک روز این پروژه تأخیر داشته باشد جان مردمی که در این محور در رفت و آمدند بیشتر به خاطر خواهد افتاد چه بسا که این جاده جان انسان های بیشتری را بستاند ، امید است مسوولین ذی ربط با اقدامی جدی و فوری راه این جاده پر پیچ و خم را هموار کنند.منبع:خبرگزاری فارس
شما هم نظر بدهید
نظرات