حذف «تأمین آب باغات قصردشت» از اهداف سد تنگ سرخ شیراز

حذف «تأمین آب باغات قصردشت» از اهداف سد تنگ سرخ شیراز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس از بازنگری روند احداث سد تنگ سرخ شیراز خبر داد.

اول فارس: سیاوش بدری با اشاره به آخرین وضعیت سد تنگ سرخ شیراز به ایسنا گفت: برای تعیین تکلیف این سد با دستور استاندار فارس یک سال و نیم گذشته، کارگروهی متشکل از گروه‌های مختلف تشکیل شد.

وی افزود: جلسات متعددی توسط این کارگروه تشکیل و با موافقان و مخالفان احداث این سد صحبت و در نهایت تصمیم بر این شد که احداث سد بازنگری کلی شود.

بدری اظهار کرد: سازمان محیط زیست و مدیریت منابع آبی ایران تأکید کرده بودند که اهداف احداث این سد باید تغییر پیدا کند لذا تصمیم بر این شد تا در این زمینه بازنگری کلی انجام شود چرا که پیش از این، سد تنگ سرخ با ۳ هدف تأمین آب باغات قصردشت، کنترل سیلاب و گردشگری احداث شود اما با نظر وزارت نیرو و محیط زیست یکی از اهداف سد یعنی  حذف شود و در نهایت احداث سد تنگ سرخ با دو هدف کنترل سیلاب و گردشگری احداث خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس بیان کرد: در همین راستا فرض کردیم که هیچ طراحی برای سد تنگ سرخ تاکنون انجام نشده است و یک بار دیگر تمام اسکوپ‌های کاری و مطالعات ۱۱ گانه را برای احداث این سد انجام دادیم و تمام موارد بررسی شد.

وی ادامه داد: طی جلسات متعددی که در استانداری و شهرداری گرفته شد، نهایتاً قرار شد سدی با مشخصات جدید و بازنگری تمام اسکوپ‌های کاری که هم ارتفاع آن کم شده و هم اهدافش تغییر پیدا کرده است، احداث شود و اسناد آن هم آماده مناقصه است.

بدری با یادآوری اینکه ۵۰ درصد این کار با شهرداری شیراز است، گفت: تصمیم بر این شد که باز هم بررسی‌ها و استفاده از پتانسیل کلیه محافل آکادمیک در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای طراحی سد از تمام اساتید و گروه‌های مردمی دعوت کردیم و گام به گام جلو رفتیم اما باز هم آمادگی داریم تا اگر شبهه‌ای به لحاظ فنی وجود دارد، آن را برطرف کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس در بخش پایانی سخنان خود در خصوص سد کوار نیز گفت: تا دو سال پیش متولی اجرای این سد آب منطقه‌ای فارس بود که بیش از ۵۰ درصد هم پیشرفت فیزیکی داشت اما اکنون مجری آن شرکت آب نیرو وابسته به وزارت نیرو است و تصمیم‌گیری برای آن به عهده این شرکت است.

مطالب مرتبط

احداث سد تنگ سرخ باعث فاجعه بزرگی در شیراز می شود

با اصرار بر ساخت سد تنگ سرخ ، سَر شیراز را زیر آب نکنید

سد تنگ سرخ ، آتش سوزی های عمدی و نابودی گسترده باغات / شیراز در حال نابودی است

نظرات