چرا مواد غذایی در یخچال یخ می‌زنند؟

برخی نقص های فنی در یخچال می توانند باعث شوند که مواد غذایی در یخچال یخ بزنند.

این اتفاق نه تنها ظاهر غذا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند به سلامتی و ارزش غذایی آن نیز آسیب جدی بزند. متخصصان .تغذیه توصیه کرده‌اند که یخ‌زدن مواد غذایی، ویتامین‌ها و مواد مغذی آنها را از بین می‌برد و حتی می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی شود.بنابراین لازم است که علت این مشکل را بدانید تا بتوانید آن را برطرف کنید.

چرا مواد غذایی در یخچال یخ می‌زنند؟

نقص‌های فنی در یخچال می‌توانند باعث تجمع یخ در داخل آن شوند. این نقص‌ها ممکن است از سیستم‌های خنک‌کننده، تنظیمات نادرست دما، یا خرابی در بخش‌های مختلف دستگاه ناشی شوند. برای رفع این مشکلات، نیاز به مراجعه به تعمیرکاران متخصص دارید. در ادامه به بررسی علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال و مواردی از جمله تنظیم نبودن دمای یخچال، کثیف بودن کویل های کندانسور، خرابی ترموستات یخچال، خرابی ترمیستور یخچال، خرابی برد الکترونیکی یا برد فرمان یخچال، قرار دادن مواد غذایی در مقابل فن داخلی یخچال و باز ماندن دریچه دمپر می‌پردازیم.

۱-تنظیم نبودن دمای یخچال

اولین علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال، تنظیم نبودم دماست. میزان دما باید بین ۳۸ تا ۴۲ درجه‌ی فارنهایت یا ۳.۵ تا ۵.۵ درجه سانتی‎گراد باشد.

نکته ‎ای که در مورد تنظیم نبودن دمای یخچال باید در نظر داشته باشید این است که این دمای نامناسب نه تنها باعث یخ زدن مواد غذایی می‎شود، بلکه باعث آسیب دیدن کمپرسور یخچال نیز خواهد شد. علاوه بر این فشار خیلی زیادی به برق منزل نیز وارد خواهید کرد و ممکن است باعث اتصالی سایر لوازم خانگی هم بشود.

همیشه سعی کنید که مناسب‎ترین دما را، بر اساس یخچال خود پیدا کنید و همیشه از آن درجه استفاده کنید.

۲-چیدن اشتباه مواد غذایی در یخچال

چیدن اشتباه مواد غذایی در یخچال، به احتمال زیاد ساده‌ترین دلیلی است که می‌تواند منجر به یخ زدن مواد غذایی در یخچال شود. بسیار از افراد اغلب در هنگام چینش مواد غذایی در داخل یخچال، اصول اولیه و صحیح را رعایت نمی‌کنند و از اهمیت این کار غافل هستند.

بنابراین، در هنگام چیدن مواد غذایی در یخچال، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید: مواد را به‌طور معقولی در داخل یخچال چیده و مجاور فن داخلی یخچال قرار ندهید. این کار باعث می‌شود که دمای یخچال به‌طور یکنواخت تنظیم شود و مواد غذایی نیز از یخ زدن در امان باشند.

از آن‌جایی که بیشترین موارد یخ زدن در قفسه‌های بالایی، پایینی و قفسه‌های روی درب یخچال اتفاق می‌افتد، در اولین قدم، مواد غذایی که در برابر انجماد حساس‌تر هستند را از این نقاط دور کنید. یخچال‌های قدیمی و نه‌چندان مدرن، متأسفانه از چرخش دمایی یکسانی برای قفسه‌های خود برخوردار نیستند؛ بنابراین بهترین کار این است که دستورالعمل‌ها و نکات ساده مربوط به نحوه قرار دادن مواد غذایی مختلف اعم از گوشت، لبنیات، سبزیجات، میوه‌ها و خوراکی‌های دیگر در یخچال را از دفترچه راهنمای آن یاد بگیریم.

۳-قرار دادن مواد غذایی در مقابل فن داخلی و دریچه‌های هوای ورودی (Damper) به یخچال

یکی دیگر از دلایل و علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال ساید بای ساید و معمولی، قرار دادن نواد غذایی در مقابل فن داخلی و دریچه‌های ورودی هوای خنک (دمپر) به یخچال است. وقتی که مواد غذایی در معرض فن داخلی یخچال قرار می‌گیرند، بر دو فاکتور اصلی تأثیر می‌گذارند: اولاً، این عمل باعث ورود فشار اضافی به موتور یخچال می‌شود که ممکن است باعث مشکلات فنی شود. ثانیاً، هوای سرد توسط فن به مواد غذایی هدایت می‌شود که می‌تواند به یخ زدن مواد منجر شود. تا جایی که مقدور است، از قرار دادن مواد غذایی و علی‌الخصوص مواد غذایی حساس به انجماد در مقابل فن‌ها و دریچه‌های ورودی هوای خنک به داخل یخچال خودداری کنید. در یخچال‌های مدرن امروزی، این دریچه‌ها توسط سیستم مرکزی کنترل دمپر اداره می‌شوند و خرابی یا مسدود شدن این دمپرها به راحتی می‌تواند منجر به یخ زدن مواد غذایی در یخچال سشما شود. دمپر اصطلاحی است که به فواصل زمانی اطلاق می‌شود که در آن‌ها، موتور یا کمپرسور یخچال در حال کار کردن هستند و سرمای تولیدی را به داخل محیط یخچال هدایت می‌کنند.

بنابراین، در هنگام چیدن مواد غذایی در یخچال، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید: مواد را به‌طور معقولی در داخل یخچال چیده و مجاور فن داخلی یخچال قرار ندهید. این کار باعث می‌شود که دمای یخچال به‌طور یکنواخت تنظیم شود و مواد غذایی نیز از یخ زدن در امان باشند. دریچه دمپر باز و بسته می‌شود و اگر مشکلی برای آن پیش بیاید، یا بسته می‌ماند یا به صورت دائمی باز خواهد بود و همین مورد، می‌تواند علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال ساید بای ساید شما باشد. مواد غذایی حساسی مانند میوه، سبزی* تخم مرغ، گوجه و مایعات را در برابر این دریچه‌ها قرار ندهید.

۴-باز ماندن دریچه‌ی دمپر

یکی از دلایل مهمی که ممکن است باعث یخ زدن مواد غذایی در یخچال شود، باز ماندن یا خرابی در دریچه دمپر است. در واقع، وظیفه اصلی موتور و کمپرسور در یخچال تولید سرمای مورد نیاز است. این سرما از طریق دریچه دمپر وارد یخچال می‌شود. اگر دریچه دمپر دچار مشکل یا اختلال شود، ممکن است حجم زیادی از سرما وارد یخچال شود که به عنوان نتیجه، مواد غذایی داخل آن یخ بزنند. برای بررسی صحت و عملکرد درست دریچه دمپر، حتماً باید از خدمات یک تکنسین ماهر با تجربه در زمینه تعمیرات یخچال‌های بوش استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل را تشخیص دهید و آن را برطرف کنید.

۵-کثیف بودن کویل های کندانسور

دیگر علت یخ زدن مواد غذایی داخل یخچال ممکن است کثیف بودن کویل‎ها کندانسور باشد. وقتی که جرم و کثیفی روی کویل‎های کندانسور جمع شود، موتور یخچال مجبور خواهد شد که با شدت خیلی بیشتری فعالیت کند. این فعالیت بیشتر موتور، به خاطر به حد نصاب رساندن دمای داخلی یخچال است.

گاهی اوقات همین فعالیت بیش از حد موتور نتیجه ی معکوس خواهد داشت و باعث خواهد شد که مواد غذایی داخل یخچال به حالت انجماد برسند. در صورتی که بخواهید سال‌ها بدون هیچ مشکلی از یخچال خود استفاده کنید، با سرویس کردن سالیانه یخچال، تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری خواهید کرد. چرا که همین کثیفی و جرم‌هایی که روی کویل‌های کندانسور جمع می‎شوند، باعث خاموش نشدن و یکسره کار کردن یخچال خواهد شد. بنابراین، سرویس سالیانه و مراقبت درست از لوازم خانگی، باعث خواهد شد که سالها از تعمیر یخچال بوش و هر برند دیگری بی‌نیاز شوید.

علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال

۶- خرابی ترموستات یخچال

خرابی ترموستات هم سومین علت یخ زدن مواد خوراکی داخل یخچال است. وظیفه ی اصلی ترموستات، تنظیم کردن دمای یخچال و جلوگیری از بروز هرگونه اختلال در اجزای داخلی الکترونیکی است. اگر به هر دلیلی ترموستات یخچال دچار نقص فنی و خرابی شود، این چرخه دچار اختلال خواهد شد و شاهد یخ زدگی مواد خوراکی خواهید بود.

بررسی سلامت و نحوه ی صحیح کار کردن ترموستات، کاری است بسیار تخصصی که توسط یک تکنسین کاربلد باید انجام گیرد. این بررسی توسط یک مولتی‌متر صورت خواهد گرفت و تمامی اتصالات و سیم‌کشی‌ها بررسی خواهد شد. در صورتی که پس از بررسی، خرابی ترموستات تائید شود، با تعویض یا تعمیر آن مشکل برطرف خواهد شد.

۷-خرابی برد الکترونیکی یا برد فرمان

برد الکترونیکی یخچال در حکم سیستم مرکزی ارسال و دریافت فرامین است و تمام عملکردهای قطعات مختلف یخچال را کنترل و مدیریت می‌کند. در واقع برد الکترونیکی مسئول کنترل عملکرد مختلف یخچال مانند کمپرسورها، فن‌ها، سنسورهای دما و سایر اجزا مهم است. هر گونه خرابی در برد الکترونیکی می‌تواند منجر به نقص عملکرد فن‌ها، کمپرسور، سنسورهای دما، سیستم دیفراست و سایر قطعات شود. در برخی موارد، این مشکلات می‌توانند به شدت آسیب‌هایی از جمله از کار افتادن این قطعات را به همراه داشته باشند. در صورتی که برد الکترونیکی یخچال دچار مشکل شود، ممکن است نیاز به تعویض این قطعه داشته باشید که این امر هزینه‌ی بسیار بیشتری نسبت به سایر قطعات ممکن است داشته باشد. برای تعمیر و تعویض این قطعه حساس و تخصصی، حتماً باید به یک تعمیرکار ماهر و تخصصی مراجعه کنید.

۸-مشکل کمپرسور

یکی دیگر از دلایل و علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال ساید بای ساید، عدم عملکرد صحیح کمپرسور است. اگر کمپرسور به هر دلیلی بیش از حد نیاز کار کند، منجر به یخ زدن مواد غذایی در یخچال خواهد شد. کمپرسور یخچال قطعه حساس و گران قیمتی است و پیشنهاد می‌شود حتماً توسط تعمیرکاران مجاز و باتجربه بررسی و رفع عیب شود.

۹-مشکل سنسور یخچال فریزر

سنسور یخچال یکی از قطعات مهم در یخچال و بخش دیفراست آن است. وظیفه این سنسور تبدیل دما به پالس‌های الگتریکی قابل فهم برای برد الکترونیکی یخچال است. برد الکترونیکی یخچال با توجه به پالس‌هایی که از این سنسور دریافت می‌کند، عملکرد قطعات مختلف را مدیریت می‌کند تا دمای یخچال همواره در محدوده دلخواه کاربر قرار داشته باشد. اگر این سنسور دچار عیب و خطا در کارکرد خود شود، ممکن است با کار کشیدن یکسره از کمپرسور، باعث یخ زذن غذا در یخچال شود. این سنسور باید توسط تکنسین بررسی شود و در صورت تشخیص خطا، سنسور باید تعویض شود.

۱۰-خرابی ترمیستور یخچال

ترمیستور یکی از اجزای مهم در تنظیم دمای یخچال است و وظیفه دارد دمای صحیح را در دستگاه حفظ کند. در صورتی که ترمیستور دچار ایراد شود، کمپرسور و فن اواپراتور بیش از حد کار می‌کنند و نتیجه، یخ زدن مواد غذایی در یخچال خواهد بود. برد الکترونیکی یخچال، مقادیر ولتاژ کمپرسور و فن اواپراتور را بر اساس دماهای ارسال‌شده توسط ترمیستور تنظیم می‌کند؛ بنابراین، اگر ترمیستور دچار ایراد شود، محیط داخل یخچال بیش از حد خنک شده و منجر به یخ زدن غذا در یخچال خواهد شد.

۱۱-خرابی لاستیک دور در یخچال

لاستیک دور درب یخچال در عین سادگی، وظایف مهمی برعهده دارد. مهم‌ترین وظیفه لاستیک دور درب یخچال، عایق‌بندی محیط داخل یخچال است که منجر به عدم امکان تبادل دمایی محیط بیرون و داخل یخچال می‌شود. اگر لاستیک دور درب یخچال پاره شود، سوراخ شود یا پوسیده شده و حالت کشسانی و ارتجاعی خود را از دست بدهد، دیگر این عایق‌بندی را انجام نخواهد داد. در نتیجه، شما شاهد یخ زدن مواد غذایی در یخچتا خود خواهید بود.

روش های جلوگیری از یخ زدن مواد غذایی در یخچال

همان طور که ملاحظه کردید، اغلب اوقات، علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال ساید بای ساید و معمولی شما، دلایل پیش پا افتاده‌ای هستند. به همین ترتیب، با رعایت نکات ساده زیر، به راحتی مانع از یخ زدن غذا در یخچال خود شوید:

  • تنظیمات دمای یخچال را به صورت مرتب بررسی کنید.
  • مواد غذایی را از دریچه‌های خنک کننده دمپر دور نگه دارید.
  • کارکرد یخ ساز یخچال را بررسی کنید.
  • اصول اولیه و استاندارد را در هنگام چینش غذا در یخچال رعایت کنید.
  • یخچال را بیش از حد ظرفیت خود پر نکنید.
  • دریچه‌های هوای ورودی (دمپرها) را به‌طور مرتب چک کنید.
  • سرویس‌های دوره‌ای یخچال را انجام دهید؛ قطعاتی مانند سنسورها و ترموستات در سرویس‌های دوره‌ای توسط تکنسین بررسی می‌شوند.
  • لاستیک دور درب یخچال را به صورت چشمی بازرسی کنید.
مطالب مرتبط

۱۰ شگرد عالی برای نگهداری سالم خرمالو در یخچال

۶ مواد غذایی مضر برای میگرن و سردرد

 ۳ تن مواد غذایی فاسد در فسا امحاء شد

نظرات