۱۱ روش موثر برای جلوگیری از کمردرد هنگام رانندگی

نشستن طولانی مدت و لرزش های مسیر می تواند باعث کمردرد هنگام رانندگی شوند.

اگر کمردردتان در زمان رانندگی تشدید می‌شود، احتمالا نگران این هستید که بعد از مدتی دیگر نتوانید رانندگی کنید؛ اما هنوز برای ترسیدن و ناامیدشدن زود است. این مطلب را از دست ندهید و روش‌های پیشنهادی ما برای جلوگیری از کمردرد در حین رانندگی را امتحان کنید.

چرا رانندگان حرفه‌ای دچار کمردرد می‌شوند؟

عوامل زیادی بر روی ایجاد مشکل کمردرد در هنگام رانندگی تاثیر دارد. کمردردی که ممکن است بعد از یک سفر طولانی مدت احساس کنید نیز با این عوامل مرتبط هستند:

۱-وضعیت قرارگیری بدن در حین رانندگی در ایجاد مشکلات اسکلتی مانند کمر درد موثر است. وضعیت نامناسب کمر، پاها و گردن شما وقتی پشت فرمان هستید، می‌تواند منجر به فشار بر ستون فقرات شود و در نهایت خشکی عضلات و درد در کمر را ایجاد کند.

۲-لرزش‌ها و تکان‌های شدید تا خفیف در حین رانندگی نیز یکی از عواملی است که منجر به ایجاد کمردرد رانندگی می‌شود. ثابت شده است که ارتعاشات مداوم و تکان‌های شدید و خفیف در پشت شما در هنگام رانندگی، خطر کمردرد و یا حتی بیماری‌های مرتبط مانند سیاتیک را افزایش می دهد.

۳-عدم حمایت درست از کمر در هنگام رانندگی نیز یکی از عوامل خطر در این رابطه محسوب می‌شود. کمردرد می‌تواند ناشی از عدم حمایت درست در صندلی خودرو باشد. این مشکل، ممکن است به دلیل طراحی غیر استاندارد صندلی یا نحوه قرارگیری راننده بر روی آن باشد. مراقبت از کمر در حین رانندگی با استفاده از صندلی‌های استاندارد و نیز استفاده از وسایل حمایت کننده از کمر مانند پشتی‌های طبی، به رانندگی سالم‌تر کمک می‌کند.

روش جلوگیری از کمردرد هنگام رانندگی

چگونه بدون کمر درد رانندگی کنیم؟

برای کاهش یا جلوگیری از کمردرد در حین رانندگی، باید به‌طور کلی سراغ درمان ریشه‌ای آن بروید. با این حال، گاهی اوقات درد کمر در نتیجه بی‌توجهی به اصول نشستن و سلامت بدن ایجاد می‌شود. با انجام روش‌های زیر، کمردردتان هنگام رانندگی را رفع کنید.

۱-تنظیم صندلی را جدی بگیرید

صندلی را جوری تنظیم کنید که فرمان به‌راحتی در دستتان قرار گیرد. اگر به فرمان نزدیک باشید، فشار روی گردن و کمر کم می‌شود؛ از طرفی، فشاردادن پدال‌ها هم خیلی سخت نخواهد بود. پشتی صندلی‌تان را زیاد از حد نخوابانید تا ستون فقراتتان به‌طور صاف قرار گیرند. زاویه صندلی باید بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه باشد.

۲-نشستن صحیح روی صندلی خودرو

یکی از دلایل عمده کمردرد، نشستن نادرست روی صندلی است. نشستن غلط، علاوه‌بر ایجاد مشکلات کمردرد و پادرد در طولانی‌مدت، شما را در تصادفات آسیب‌پذیرتر می‌کند. شما باید به‌طور کامل به صندلی تکیه دهید، ستون فقراتتان کاملا صاف باشد و پاهایتان روی تشک صندلی قرار گیرند. هیچ فشار اضافه‌ای نباید روی ران‌ها ایجاد شود و از طرف دیگر، عضلات پشت ساق پا هنگام فشاردادن پدال، کشیده نشوند.

۳-بالش‌های پشت سرتان را تنظیم کنید

بالش پشت سرتان را جوری تنظیم کنید که درست در وسط سرتان قرار گیرد. به این ترتیب، گردن و پشت سرتان در وضعیت خنثی قرار می‌گیرد.

۴-فرمان را درست در دست بگیرید

قبلا کارشناسان به شما توصیه می‌کردند تا فرمان خودرو را در حالت ساعت‌های ۱۰ و ۲ نگه دارید. با این حال، اکنون با اضافه‌شدن کیسه‌های هوا به خودروها، برای افزایش ایمنی، در صورت بازشدن کیسه‌ها لازم است تا دست‌هایتان را در حالت ساعت‌های ۹ و ۳ روی فرمان قرار دهید. در این حالت می‌توانید آرنجتان را هم روی لبه‌ در قرار دهید تا فشار از روی شانه‌ها، گردن و کمرتان برداشته شود.

۵-از کروز کنترل استفاده کنید

اگر خودروی شما دارای کروز کنترل است، به شما این امکان را می‌دهد که هر دو پای خود را برای مدتی روی زمین قرار دهید و وزنتان را به‌طور مساوی تقسیم کنید. به این ترتیب، فشار از روی کمرتان برداشته می‌شود.

روش جلوگیری از کمردرد هنگام رانندگی

۶-اضافه‌کردن بالش طبی به صندلی

یکی از روش‌های جلوگیری از کمردرد در حین رانندگی، استفاده از بالش‌های طبی‌ست. موقعی که روی صندلی می‌نشینید، مطمئن شوید که کمرتان به‌درستی روی پشتی آن قرار می‌گیرد؛ اما در بسیاری از خودروها طراحی صندلی به‌گونه‌ای نیست که بتوانید این کار را انجام دهید. احتمالا لازم باشد تا لواز جانبی مثل پشتی کمر بخرید تا ستون فقراتتان در حالت استاندارد قرار گیرند.

۷-از گرم‌کن صندلی استفاده کنید

گرما ماهیچه‌ها و مفاصل سفت را شل می‌کند، انتقال سیگنال درد به مغز را کاهش می‌دهد و جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به آن ناحیه می‌آورد. نتیجه این موارد، تسکین درد است. اگر خودروی شما صندلی گرم‌کن ندارد، می‌توانید یک روکش صندلی گرم‌شونده خریداری کنید.

۸-نحوه سوار و پیاده‌شدن از خودرو را تغییر دهید

هنگام سوارشدن به سمت خارج از صندلی بنشینید و بعد بدنتان را بچرخانید. موقع پیاده‌شدن هم به سمت بیرون بچرخید. در صورت نیاز، برای خروج از خودرو از چارچوب در استفاده کنید.

۹-یک وسیله نقلیه جدید با ویژگی‌های مناسب بخرید

اگر زمان آن رسیده که خودروی جدیدی بخرید، خوب است که ویژگی‌های زیر را در نظر داشته باشید.

  • صندلی برقی
  • راحت‌بودن ورود و خروج از خودرو
  • آینه‌های بزرگ در قسمت بیرونی خودرو
  • سنسور تشخیص جسم در جلو، پهلو و عقب خودرو

۱۰-بعد از کمی استراحت به مسیرتان ادامه دهید

ستون فقرات، شما را قادر به حرکت می‌کنند. وقتی که در خودرو، در موقعیت ثابتی می‌نشینید، عضلات پشت شما سفت و منجر به اسپاسم و درد عضلانی می‌شوند. برای جلوگیری از کمردرد در حین رانندگی، اگر می‌توانید ترجیحا هر ۳۰ دقیقه که رانندگی می‌کنید، کمی استراحت کنید. از خودروی خود پیاده شوید، راه بروید و اگر شد کمی دراز بکشید تا خون در قسمت پایین کمرتان به جریان افتد.

سعی کنید در وقفه‌های رانندگی مثل زمانی که پشت چراغ قرمز هستید، روی صندلی‌تان حرکت کنید. حتی حرکت و کشش برای ۱۰ ثانیه بهتر از ثابت نشستن است. با انجام حرکات کششی کوچک، هم خستگی‌تان رفع می‌شود و هم خون در بدنتان به جریان می‌افتد.

۱۱-آینه‌ها را تنظیم کنید

آینه‌ها را جوری تنظیم کنید که برای دیدن آن‌ها نیازی به چرخیدن نداشته باشید. به‌طور کلی برای دیدن اطراف از طریق آینه، فقط باید چشمانتان را حرکت دهید. همیشه در حالی که صاف نشسته‌اید آینه‌ها را تنظیم کنید.

 

مطالب مرتبط

وقتی ماه کامل است هنگام رانندگی خیلی احتیاط کنید

رانندگی با این دو خودرو نیازی به گواهینامه ندارد

۹ روش جلوگیری از سیاه و کدر شدن جواهرات نقره

نظرات