۱۱ شیوه کاربردی عملی برای پاک کردن لکه لوازم آرایشی

آیا برای شما هم سوال پیش آمده که چرا نحوه پاک کردن لکه لوازم آرایش بسیار سخت است؟

یا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا وقتی صورت خود را با میسلار واتر پاک می‌کنید، آرایش به راحتی محو می‌شود، اما با کوچکترین تماسی، روی لباس شما لکه می‌گیرد؟ خصوصاً اگر رنگدانه بالا و قدرت ماندگاری طولانی داشته باشد.

شما نمی‌توانید لکه‌های آرایش را تنها با آب پاک کنید. چرا که بیشتر محصولات آرایشی بر پایه روغن هستند. باید بدانید که هنگام از بین بردن هر نوع لکه‌ای، مهم است که به دنبال حلال باشید، یعنی چیزی که باعث حل شدن لکه می‌شود. روغن در آب حل نمی‌شود، به همین دلیل است که تنها آب، کافی نیست. در لیست زیر، برخی از مواردی که می‌توانند به شما کمک کنند تا نحوه پاک کردن لکه لوازم آرایش را یاد بگیرید، آورده شده است. این مواد عبارتند از:

نحوه پاک کردن لکه لوازم آرایشی

۱-مواد شوینده

اولین راه برای پاک کردن لکه از روی لباس، شستن آن با محلول خیسانده‌ای از مواد شوینده لباسشویی و آب سرد است. اجازه دهید لباس حداقل ۱۵ دقیقه خیس بخورد. همچنین می‌توانید، در صورت نیاز، سفید کننده ایمن رنگ لباس را نیز به ماشین لباسشویی اضافه کنید. سپس، قبل از قرار دادن لباس در خشک‌کن، لباس را در هوای آزاد خشک کنید تا لکه‌های باقی مانده از بین بروند. این فرآیند را تکرار کنید. اما به یاد داشته باشید که اگر لباس را با باقی مانده لکه در خشک‌کن قرار دهید، لکه می‌تواند بیشتر به خورد لباس برود.

۲-آب سرد

هنگام شستشوی لکه لوازم آرایش به جای آب گرم، از آب سرد استفاده کنید. چرا که آب داغ می‌تواند لکه را بدتر کند و پاک کردن آن را دشوارتر سازد. آب سرد برای اکثر لباس‌ها و سایر پارچه‌هایی که می‌توانید با خیال راحت در ماشین لباسشویی قرار دهید مناسب است. همینطور پارچه‌های ظریف (توری و ابریشم) و پارچه‌های تیره و رنگارنگ با آب سرد بهترین تمیزی را دارند. به طور کلی، آب گرم برای پارچه‌های مصنوعی و آب سرد برای پارچه‌های طبیعی بهتر است.

۳-صابون

اگر خارج از خانه هستید و به مواد شوینده دسترسی ندارید، یک راه ساده برای پاک کردن لکه لوازم آرایش این است که با مالیدن آب گرم و مقدار بسیار کمی صابون به پارچه، لکه را از روی لباس پاک کنید. صابون با لکه‌های چرب مبارزه می‌کند؛ بنابراین لکه‌های مبتنی بر روغن (مانند لوازم آرایش) را به خوبی پاک می‌کند. بهتر است برای از بین بردن لکه، از دستمال کاغذی استفاده نشود، زیرا متواند پارچه را با بقایای دستمال، دوباره لکه‌دار کند. اما حتماً به خاطر بسپارید، هنگامی که به خانه برگشتید، آن را به طور کامل بشویید.

۴-کرم اصلاح

کرم اصلاح کلید از بین بردن لکه‌هایی با فونداسیون بدون روغن (مانند کرم‌های صورت مخصوص پوست چرب) است. شما می‌توانید کمی الکل به این خمیر اضافه کنید و با مسواک لکه را به طور کامل پاک کنید. برای اطمینان از حذف کامل لکه لوازم آرایش، بهتر است لباس را پس از این ترکیب، در ماشین لباسشویی بیندازید.

۵-الکل

الکل ایزوپروپیل (یک الکل صنعتیِ حلال چربی) به عنوان پاک‌کننده لکه‌ها، بهترین عملکرد را دارد و باقی‌مانده‌های سطحی را که با صابون یا مواد شوینده از بین نمی‌روند، به آسانی حل می‌کند. اما باید مراقب باشید تا روی ساتن استات، ابریشم مصنوعی یا پشم استفاده نشود چرا که باعث خرابی پارچه می‌شود. می‌توان از این الکل برای از بین بردن لکه‌های لباس‌های بادوام مانند جین، فرش و اثاثه یا لوازم‌خانگی استفاده کرد.

شما می‌توانید چند قطره الکل را به مقداری پنبه اضافه کنید و روی یک تکه کوچک و پنهان از لباس فشار دهید. بگذارید الکل خشک شود و مطمئن شوید که رنگ پارچه تغییر نکرده است. آنگاه ناحیه لکه‌دار را با الکل پاک کنید و تا زمانی که دیگر پنبه رنگی نشان ندهد، به این کار ادامه دهید. در آخر محل لکه‌دار را خیس کنید و با مواد صابونی بشویید.

نحوه پاک کردن لکه لوازم آرایشی

۶-یخ

گفتیم که یکی از آموزش‌های نحوه پاک کردن لکه لوازم آرایش، آب سرد است. بنابراین شما می‌توانید با نگه داشتن یک تکه یخ روی پارچه، به پاک شدن آن بدون پخش شدن لوازم آرایش، کمک کنید. سپس یک دستمال پارچه‌ای روی لکه بکشید و هنگامی که فرصت داشتید، لباس را با صابون بشویید.

۷-خمیر دندان

برای پاک کردن مرطوب‌کننده، کرم صورت و کرم دست، ابتدا مقدار اضافی کرم را با یک کاردک جمع کنید و بسیار مراقب باشید که همه جا پخش نشود. سپس از آب داغ استفاده کنید (این یک استثنا است) و با خمیر دندان و مسواک قدیمی، لکه را از بیرون نقطه به سمت داخل تمیز کنید. شما می‌توانید از مقداری جوش شیرین نیز کمک بگیرید. سپس طبق معمول و در صورت امکان با پودر لباسشویی، پارچه را بشویید.

۸-گلیسرین

گلیسرین یک پاک‌کننده آرایش عالی است. این ماده، گاهی اوقات در مبارزه با لکه‌ها نسبت به شوینده‌های استاندارد موثرتر عمل می‌کند. برای از بین بردن لکه‌های چرب، بهتر است قبل از استفاده، گلیسرین را کمی گرم کنید. سپس باید آن را روی لکه بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. علاوه‌بر این می‌توانید ناحیه چرب شده را با اسفنج یا مسواک مالش دهید. فراموش نکنید که برای پاک کردن باقی مانده لکه لوازم آرایش و گلیسرین حتماً پارچه را بشویید.

۹-دستمال مرطوب آرایشی

برای لکه‌های پودری کوچکی که هنوز فرصت چسبیدن به لباس را نداشته‌اند، دستمال مرطوب بهترین انتخاب است. اگر به طور تصادفی پودر سایه یا پنکک را روی لباس خود برگردانید یا لباستان را روی صورت خود کشیدید، یک دستمال مرطوب آرایشی برای پاک کردن لکه بردارید و به آرامی روی آن بکشید تا لکه به لباس ساییده نشود. اگر هنوز مقدار کمی از لکه باقی ماند، وقتی به خانه رسیدید، آن را با مواد شوینده لباسشویی پاک کنید.

۱۰-استون

چند قطره از استون را روی لکه لوازم آرایش بریزید و از یک مسواک نرم استفاده کنید تا لکه را بمالید. این ماده رنگ رژ لب ۲۴ ساعته را نیز از بین می‌برد. استون ممکن است به طور موثر بسیاری از لکه‌های دشوار مانند رنگ‌ها، چسب‌ها، پوشش‌های ناخن و برخی پلاستیک‌های ذوب شده را از بین ببرد. اما استون، رنگ را در برخی از پارچه‌ها نیز نابود می‌کند و الیاف ساتن استات را به راحتی حل می‌کند. بنابراین حتماً مراقب جنس پارچه باشید.

۱۱-جوش شیرین

جوش شیرین یکی از برجسته‌ترین روش‌های خانگی، در رسیدگی به پاک کردن لکه‌های آرایشی است. ماهیت قلیایی آن بقایای آرایش را از روی پارچه‌ها پاک می‌کند و آن را به یک محلول پاک‌کننده قابل اعتماد تبدیل می‌کند. در ابتدا با خمیر ساده جوش شیرین و آب شروع کنید. این ترکیب را مستقیماً روی لکه بمالید، اجازه دهید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند، سپس به آرامی با مسواک آن را پاک کنید. در آخر ناحیه لکه‌دار را کاملاً بشویید.

نحوه پاک کردن لکه لوازم آرایشی

نکات برای پاک کردن لکه لوازم آرایشی

۱-برای پاک کردن کرم پودر یا سایر مواد آرایشی مبتنی بر پودر، پودر اضافی را به آرامی تکان دهید یا برس بزنید. همچنین می‌توانید از سشوار برای پاک کردن این لکه استفاده کنید.

۲-در صورت لزوم، با استفاده از لکه‌بر یا مواد شوینده، لکه را پاک کنید و بگذارید حدأقل ۱۰ دقیقه خیس بخورد.

۳-ماشین لباسشویی را روشن کنید و آن را روی دمای مناسب پارچه لباس تنظیم کنید. برای پیدا کردن دمای مناسب، می‌توانید از برچسب لباس کمک بگیرید.

۴-بعد از شستشو، لباس را در هوای آزاد خشک کنید. از قرار دادن لباس‌ها در خشک‌کن تا زمانی که کاملاً خشک شده و عاری از هرگونه لکه باشد، خودداری کنید.

۵-هر چقدر دیرتر عمل کنید، لکه سخت‌تر پاک می‌شود. اگر نمی‌توانید فوراً لکه را پاک کنید، حداقل با یک پارچه مرطوب قسمت روی آن را محو کنید تا بتوانید سر وقت آن را بشویید.

۶-این قانون را برای انواع لکه‌ها در نظر داشته باشید، نه فقط لکه مواد آرایشی. ساییدن لکه، فقط لکه را عمیق‌تر می‌کند. در عوض، لکه را به آرامی پاک کنید.

مطالب مرتبط

۶ روش کاربردی پاک کردن لکه چسب آکواریوم از روی لباس به راحتی

با این ۱۰ راهکار به راحتی از شر لکه های روغنی روی دیوار آشپزخانه خلاص شوید

۴ روش ساده برای پاک کردن لکه ماژیک از روی لباس و پارچه

نظرات