دلایل چسبیدن خمیر نان به دست + راهکارهای رفع این مشکل

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بارها تلاش کردین نان یا خمیر پیتزا یا هر فرآورده تخمیری دیگر درست کنید اما خمیر به دستتان چسبیده.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود خمیر نان به دست بچسبد یا سفت شود که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

علت چسبیدن خمیر نان به دست

ترکیب مواد:

مخلوط اشتباه مواد خمیر باعث چسبندگی آن به دست می‌شود. به عنوان مثال، یک نوع آرد با غلظت بیش از حد پروتئین یا استفاده از نسبت آب به آرد نادرست می‌تواند منجر به ایجاد خمیر چسبنده شود.

رطوبت دست:

خمیر نان در صورت وجود رطوبت بیش از حد روی دست‌ها به دست می‌چسبد. آب یا روغن‌هایی که پس از شستن یا استفاده از لوازم آرایشی روی دست‌ها باقی می‌مانند، ممکن است به رطوبت دست کمک کنند.

روش مخلوط کردن:

اگر زمان لازم برای ترکیب کامل مواد هنگام مخلوط کردن مواد خمیر رعایت نشود، خمیری چسبناک و نیمه پخته به دست می‌آید که به دست می‌چسبد.

دما:

خمیر نان ممکن است تحت تأثیر دمای محیط قرار گیرد. خمیر ممکن است لطافت خود را از دست بدهد و در دمای بسیار بالا چسبناک و سفت شود.

علت چسبیدن خمیر نان به دست

راهکارهایی برای نچسبیدن خمیر نان به دست

در بخش بالا به ذکر مسائلی که باعث چسبیدن خمیر به دست می شود پرداختیم اکنون می خواهیم به ارائه راهکارهایی برای رفع این مشکل بپردازیم. راهکاری رفع چسبندگی خمیر نان عبارت است از:

  • اگر دمای خمیر شما زیاد است و دارای چسبندگی است بهتر است سطح آن را با دستمال بپوشانید و سپس در درون یخچال قرار دهید با کاهش دمای خمیر نان چسبندگی آن نیز از بین خواهد رفت.
  • در صورتی که هنگام تهیه خمیر نان، به مقدار کافی از آرد استفاده نکرده اید بهتر است برای رفع چسبندگی آن مقداری آرد به مواد اولیه اضافه و مخلوط کنید.
  • در صورتی که خمیرنان به دستتان می چسبد می توانید سطح دست خود را به مقداری روغن آغشته کنید و سپس آن را ورز دهید.
  • در صورتی که خمیر نان به سطح مکانی که آن را ورز میدهند می چسبد بهتر است مقداری آرد بر روی میز و … بپاشید.
  • اگر خمیر نان تهیه شده به وردنه میچسبد نیز بهتر است وردنه را داخل یخچال قرار دهید و پس از سرد شدن سطح وردنه شروع به استفاده از آن کنید.
مطالب مرتبط

چرا به هر موضوع بی اهمیتی واکنش نشان می دهیم؟

به این ۷ علت هرگز نباید رویاهای خود را برای دیگران بازگو کنید

۴ علتی که باعث ایجاد سفیدک زدن ژل ابرو می شود

نظرات