علت پوسته شدن دور ناخن چیست؟+روش پیشگیری از آن

علت پوست پوست شدن دور ناخن و نوک انگشت‌ها می‌تواند به عوامل بسیار زیادی مرتبط باشد.

برای آنکه بتوانید مشکل پوست پوست شدن اطراف ناخن خود را رفع کنید باید ابتدا با دلایل بروز این مشکل آشنا شوید.

علت پوسته شدن دور ناخن

علت پوسته شدن دور ناخن

برای آنکه بتوانید مشکل پوست پوست شدن اطراف ناخن خود را رفع کنید باید ابتدا با دلایل بروز این مشکل آشنا شوید. عوامل محیطی به محرک‌هایی گفته می‌شود که به طور کلی ممکن است نتوانید آن‌ها را کنترل کنید. این عوامل می‌توانند به عنوان علت پوسته شدن دور ناخن به شمار آورده شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تغییرات آب‌وهوایی

تغییر آب‌وهوا و دما یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث پوست پوست شدن دور ناخن و دست‌ها شود. بسیاری از مردم با انواع پوست در فصل‌های سرد سال یعنی پاییز و زمستان متوجه خشک، خشن و قرمز شدن پوست دست‌ها و انگشت‌های خود می‌شوند. هوای سرد نسبت به هوای گرم رطوبت کمتری دارد، بنابراین منطقی است که سطح رطوبت پوست هم با قرار گرفتن در معرض این هوا کاهش پیدا کند. تحقیقات نشان داده‌اند که آب‌وهوای سرد و خشک علاوه بر کاهش رطوبت پوست، سد دفاعی این عضو از بدن را هم تضعیف می‌کند و میزان واکنش‌پذیری آن را نسبت‌ به محرک‌ها و آلرژن‌ها افزایش می‌دهد.

شما ممکن است نتوانید تغییرات آب‌وهوایی را کنترل کنید اما می‌توانید میزان قرار گرفتن خود در معرض آن را کاهش دهید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در راستای رفع علت پوست پوست شدن دور ناخن انجام دهید استفاده از یک کرم مرطوب‌کننده‌ی مناسب است تا از خشکی و التهاب پوست انگشت‌های خود جلوگیری کرده باشید. استفاده از کرم دست وازلین پیش از خواب می‌تواند برای رفع این مشکل گزینه‌ی بسیار مناسبی به شمار آورده شود. اگر هوای داخل خانه یا اتاقتان هم خشک است پیشنهاد می‌کنیم از یک دستگاه بخور برای افزایش سطح رطوبت فضا استفاده کنید.

شست‌وشوی مکرر دست‌ها

شستن بیش از حد دست‌ها، چربی مفید و طبیعی پوست را از بین برده و باعث پوسته پوسته شدن دور ناخن و انگشت‌ها می‌شود. مخصوصا اگر دست‌های خود را با آب بسیار داغ می‌شویید و آنها را با حوله یا دستمال کاغذی‌های خشن پاک می‌کنید!

داشتن پوست خشک

اغلب اوقات داشتن پوست خشک و حساس یکی از اصلی‌ترین دلایل پوست پوست شدن دور ناخن و انگشت‌ها به حساب می‌آید. کسانیکه پوست خشکی دارند معمولا در فصل‌های سرد سال یا زمانی که با آب داغ حمام می‌کنند با این مشکل روبرو می‌شوند. گاهی اوقات ترکیبات خشن درون محصولات بهداشتی مخصوص مراقبت پوست مانند کرم‌های دست و شوینده‌ها می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. در این حالت، پوست پوست شدن دور ناخن با علائم دیگری چون خارش، ترک خوردن، قرمزی، سفتی و بی‌رنگی پوست همراه است.

برای درمان علائم پوست پوست شدن دور ناخن که ناشی از خشکی پوست خودتان است باید به سراغ استفاده از یک مرطوب‌کننده‌ی قوی و انواع ماسک خانگی فوق‌العاده برای پوست‌ خشک بروید. محصولات مراقبت از پوست مورد نظر شما باید حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده‌ای چون روغن جوجوبا، دایمتیکون یا گلیسیرین باشند. در قدم بعدی بهتر است شوینده‌ی خود را به یک پاک‌کننده‌ی ملایم و آبرسان تغییر دهید.

کسانیکه پوستشان مستعد خشکی است باید در خانه‌ی خود از دستگاه بخور استفاده کنند تا کاهش رطوبت هوا باعث بدتر شدن وضعیت پوست آن‌ها نشود. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن دو لیتر آب در طول روز می‌تواند به بهبود خشکی پوست کمک کند. از طرفی برای پیشگیری از خشک‌تر شدن پوست خود باید از دوش گرفتن و حمام کردن با آب بسیار گرم خودداری کنید.

علت پوسته شدن دور ناخن

مکیدن انگشت و کندن پوست ناخن

مکیدن انگشت و کندن پوست ناخن با دندان‌ها، تنها مختص کودکان نیست و گاهی افراد بزرگسال بدون اینکه متوجه باشند، انگشت خود را در دهان کرده و پوست آن را با دندان می‌کنند. این عادت به مرور زمان باعث خشکی و پوسته پوسته شدن اطراف ناخن‌ها خواهد شد.

آفتاب سوختگی دست‌ها

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث آفتاب سوختگی شما شود. این عارضه ممکن است پوست شما را حساس و ملتهب کند؛ حتی پس از مدتی احتمال دارد شاهد تغییر رنگ آن باشید. چند روز پس از آفتاب سوختگی ممکن است با پوست پوست شدن دور ناخن و انگشت‌های دست‌های خود مواجهه شوید. گاهی اوقات این مشکل می‌تواند با علائم دیگری چون خارش و قرمزی شدید پوست دست‌ها هم همراه باشد و بیشتر از یک هفته طول بکشد.

تنها کاری که می‌توانید به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی انجام بدهید استفاده از ضد آفتاب مناسب است. اگر دیگر زمان را از دست داده‌اید و با این عارضه مواجهه هستید پیشنهاد می‌کنیم که برای درمان ناحیه‌ی سوخته شده با آفتاب به سراغ استفاده از کمپرس سرد و مرطوب‌کننده‌ی قوی بروید. علاوه بر این‌ها، مسکن‌های بدون نسخه‌ای چون استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن هم می‌توانند به کاهش درد ناشی از خشک و پوسته پوسته شدن نوک انگشت‌های شما کمک کنند.

درماتیت تماسی

برخی از ترکیبات شیمیایی درون انواع محصول آرایشی و بهداشتی مراقبت از پوست مانند مرطوب‌کننده‌ها، صابون‌ها و شامپوها ممکن است باعث تحریک پوست و در نتیجه پوسته پوسته شدن آن شوند؛ این عارضه درماتیت تماسی نام دارد. عطرها، پمادهای ضدباکتری، مواد نگهدارنده و ایزوتیازولین‌ها اغلب باعث بروز این عارضه می‌شوند؛ البته بدن هر فرد نسبت به برخی از این ترکیبات حساس است.

برای درمان درماتیت تماسی شما باید به سراغ استفاده از محصولاتی بروید که مناسب پوست‌های حساس طراحی شده‌اند و حاوی هیچ گونه ترکیبات خشنی نیستند. اگر با امتحان هر محصولی درماتیت پوستی شما وضعیت بدتری پیدا می‌کنید باید به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. همچنین بهتر است بدانید که محصولات پوستی مخصوص افراد مبتلا به بیماری اگزما برای شما هم مناسب خواهند بود.

علت پوسته شدن دور ناخن

آلرژی و حساسیت

اگر مستعد آلرژی و حساسیت هستید، ممکن است با قرار گرفتن در معرض محصولات آرایشی و بهداشتی، عطرها، پمادهای ضد باکتری، مواد کاشت ناخن و حتی مصرف برخی غذاها به پوسته پوسته شدن دور ناخن و خشکی پوست مبتلا شوید.

مصرف برخی داروها

برخی از داروها می‌توانند دارای عوارض جانبی باشند و باعث خشک و پوست پوست شدن دور ناخن‌ها و نوک انگشت‌های دست شما شوند. برای مثال داروهای مخصوص درمان سرطان که در پرتو درمانی و شیمی درمانی استفاده می‌شوند می‌توانند وضعیت پوست را تحت تاثیر قرار دهند. اگر دست‌های شما به دلیل استفاده از نوع خاصی از داروها دچار خشکی و علائم دیگر شده‌اند پیشنهاد می‌کنیم به سراغ استفاده از مرطوب‌کننده‌های ملایم اما در عین حال موثر برای رفع مشکل خود بروید.

چگونه از پوست پوست شدن دور ناخن پیشگیری کنیم؟

اگر به دلیل داشتن پوست خشک و حساس با پوست پوست شدن دور ناخن‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنید نکات زیر می‌توانند برای پیشگیری از بروز این ناراحتی به شما کمک کنند:

  • هنگام دوش گرفتن یا شستن دست‌های خود از آب داغ اجتناب کنید.
  • هنگام شستن ظروف یا دست زدن به محصولات تمیزکننده‌ای که حاوی مواد شیمیایی هستند از دستکش استفاده کنید.
  • در روزهای سرد سال هنگام خروج از خانه دستکش بپوشید.
  • در طول روز به طور منظم دست‌های خود را با کرم مرطوب‌کننده نرم نگه دارید.
  • قبل از خواب برای کاهش خشکی دست‌های خود از وازلین استفاده کنید.
  • از شوینده‌های حاوی ترکیبات خشن و محرک مانند سولفات و الکل استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از خشک شدن هوای خانه در فصل‌های پاییز و زمستان از یک دستگاه بخور استفاده کنید.
  • هر بار که بیرون می‌روید علاوه بر صورتتان به دست‌های خود هم ضد آفتاب بزنید.

به یاد داشته باشید که اگر علت پوست پوست شدن دور ناخن و نوک انگشت‌های شما چیز دیگر به جز خشکی پوستتان است شما نمی‌توانید با رعایت نکات بالا از آن پیشگیری کنید.

 

 

مطالب مرتبط

یک بیمار مبتلا به دیابت نوع ۱ در چین درمان شد

اعلام ۲ شماره تلفن شبانه روزی برای گزارش تخلفات در حوزه درمان

آشنایی با دلایل افتادن و شکستن ناخن کاشته شده

نظرات