عوارض خطرناک کلسترول بالای خون برای سلامتی بدن!

نام دیگر کلسترولِ بالا قاتل خاموش است، زیرا معمولاً هیچ علامتی ندارد که ما از طریق آن بفهمیم دچار مشکل شده ایم یا خیر.

کلسترول بالا می تواند منجر به مشکلات جدی مانند سکته مغزی یا حتی بیماری قلبی شود. در این قسمت علائمی را به شما معرفی خواهیم کرد که با دانستن می توانید از اتفاقات ناگوار پیشگیری کنید.

عوارض کلسترول بالا

چه عواملی خطر ابتلا به  کلسترول بالا را افزایش می‌دهد؟

عواملی که می توانند خطر ابتلا به کلسترول ناسالم را افزایش دهند عبارتند از:

رژیم غذایی ضعیف

مصرف بیش از حد چربی های اشباع شده یا چربی های ترانس می تواند منجر به سطوح ناسالم کلسترول شود. چربی های اشباع شده در تکه های چرب گوشت و لبنیات پرچرب یافت می شود. چربی های ترانس اغلب در میان وعده ها یا دسرهای بسته بندی شده یافت می شوند.

عدم انجام ورزش

ورزش به افزایش HDL بدن شما، یعنی کلسترول “خوب” کمک می کند.

چاقی

داشتن شاخص توده بدنی (BMI) ۳۰ یا بیشتر، شما را در معرض خطر کلسترول بالا قرار می دهد.

الکل

نوشیدن بیش از حد الکل می تواند سطح کلسترول شما را افزایش دهد.

سیگار کشیدن

کشیدن سیگار ممکن است سطح HDL، کلسترول “خوب” را کاهش دهد.

سن بالا

حتی کودکان خردسال نیز ممکن است کلسترول ناسالم داشته باشند، اما سطوح بالای کلسترول در افراد بالای ۴۰ سال بسیار شایع تر است. با افزایش سن، کبد شما کمتر قادر به حذف کلسترول LDL می شود.

عوارض کلسترول بالا

کلسترول بالا چه عوارضی دارد؟

کلسترول بالا می تواند باعث انباشته شدن خطرناک کلسترول و سایر رسوبات روی دیواره شریان ها شود (آترواسکلروز). این رسوبات (پلاک ها) می توانند جریان خون را از طریق شریان های شما کاهش دهند که می تواند باعث عوارض زیر میشوند:

تجمع پلاک داخل رگ

یکی از رایج ترین خطرات افزایش کلسترول در بدن گرفتگی رگ ها می باشد که باعث ایجاد پلاک هایی در مسیر رگ شده و اکسیژن و خونرسانی به قلب را دچار مشکل می کند.

سکته مغزی

گرفتگی رگ ها نه تنها توانایی قلب برای پمپاژ خون در بدن را کاهش می دهد، بلکه می تواند عاملی برای لخته شدن خون باشد و همین خودش منجر به سکته مغزی می شود.

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به قلب مسدود شود. انسداد معمولاً به دلیل تجمع پلاک (چربی و کلسترول) در شریان‌های شما ایجاد می‌شود. گاهی اوقات پلاک می تواند پاره شود و باعث تشکیل لخته خون شود. کلسترول بالا تنها عامل در تشکیل اولیه پلاک در عروق کرونر شما نیست،هنگامی که این پلاک تشکیل می‌شود، کلسترول بالاتر می‌تواند منجر به بی‌ثباتی بیشتر در آن پلاک شود که خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

فشار خون بالا

کلسترول بالا عاملی برای فشار خون بالا خواهد بود، زیرا تجمع پلاک داخل رگ ها باعث سفت و باریک شدن آن ها می شود، جریان خون را محدود می کند و قلب باید با انرژی و فشار بیشتری کار کند که همین فشار داخل شریان ها می تواند دیواره رگ های خونی را در طول زمان ضعیف کند.

تجمع مایعات در بدن

کلسترول بالا به رگ های خونی در بدن آسیب وارد می‌ کند که این وضعیت باعث می شود تا بدن نتواند خون را به بازو و ساق پا برساند و همین باعث تجمع مایعات در قسمت پایین پا خواهد شد که عامل ایجاد مشکل آمبولی یا سکته است.

مطالب مرتبط

خطرناک ترین عوارض مصرف بال و گردن مرغ!

عوارض پوشیدن لباس کثیف برای سلامتی که تاکنون نمی دانستید!

نرخ عوارض وسایل نقلیه عبوری در آزادراه اصفهان – شیراز

نظرات