چرا صبح ها با گلودرد از خواب بیدار می شویم؟

گلودرد یک حس ناخوشایندی است که در صورت تشدید می تواند تنفس،صحبت کردن و حتی غذا خوردن را برای ما دشوار کند.

علت بیدار شدن با گلودرد

شاید برای شما پیش آمده باشد که صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب گلودرد داشته باشید.در این مطلب، برخی از رایج‌ترین دلایلی که ممکن است عامل گلودرد صبحگاهی باشند را بررسی می‌کنیم.

عوامل اصلی که باعث خشک شدن گلو در شب می‌شوند

یکی از عواملی که باید در نظر داشت این است که بدن به طور طبیعی بزاق کمتری در طول خواب تولید می‌کند. به این دلیل که سیستم عصبی پاراسمپاتیک که مسئول استراحت و هضم است، در این زمان فعال تر است و تولید بزاق و همچنین عملکردهای دیگر مانند ضربان قلب و تنفس را کندتر می‌کند. علاوه بر این، زمانی که دراز می‌کشید، سر شما اغلب در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند جریان بزاق به دهان را مسدود کند و این وضعیت می‌تواند تولید بزاق را در هنگام خواب کاهش دهد.

در عین حال تنفس از راه دهان نیز در طول شب زیاد است و به خشکی دهان و تولید کمتر بزاق کمک می‌کند که منجر به احساس گلودرد در صبح می‌شود. علاوه بر این، احتمال استنشاق گرد و غبار، گرده و سایر آلاینده‌هایی که می‌توانند گلو را تحریک کرده و درد را بدتر کنند، بیشتر است.

دلایل احتمالی برای گلو درد صبحگاهی

همانطور که گفته شد، اگرچه محرک‌های گلودرد شما در صبح ممکن است از نظر پزشکی جدی نباشند اما مهم است که آنها را شناسایی کرده و به آنها رسیدگی کنید زیرا می‌توانند بر خواب و عملکرد کلی روزانه شما تأثیر منفی بگذارند.

هوای خشک

خوابیدن در اتاقی با هوای خشک می‌تواند باعث خشکی و تحریک غشاهای مخاطی گلو و در نهایت منجر به گلودرد شود. این امر به ویژه در ماه‌های زمستان که از سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌شود، رایج است.

برای جلوگیری از این امر، می توانید از یک مرطوب کننده برای مرطوب کردن هوای اتاق خواب خود استفاده کنید و دمای اتاق خود را در حد مناسب نگه دارید. توصیه می شود برای جلوگیری از رشد کپک، رطوبت داخل خانه را در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد و در دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد حفظ کنید.

کم آبی بدن

عدم مصرف آب کافی در طول روز باعث خشکی دهان و گلو در خواب می شود که تا صبح روز بعد ادامه پیدا می کند. بدن شما در حال حاضر بزاق کمتری در طول خواب ترشح می کند. از طرف دیگر، تعریق در طول شب می تواند باعث شود بدن شما رطوبت بیشتری نسبت به حفظ رطوبت خود از دست بدهد و در نتیجه آب بدنتان کم شود. تعریق شبانه ممکن است در اثر یک محیط خواب خیلی گرم، یائسگی و سرماخوردگی ایجاد شود.

اگر هنگام بیدار شدن از خواب کم آبی عامل گلودرد شماست، حتماً در طول روز مایعات کافی مصرف کنید. از صبح تا اواخر بعد از ظهر تا جایی که می توانید آب بنوشید. هیدراته ماندن همچنین شما را پرانرژی نگه می دارد.

علت بیدار شدن با گلودرد

از اواخر بعد از ظهر به بعد، مصرف مایعات خود را کاهش دهید. با این اوصاف، مصرف آب خود را قبل از خواب به طور کامل قطع بکنید، زیرا کم‌آبی بدن با مدت زمان کوتاه‌تر خواب کمتر از شش ساعت مرتبط است. همیشه بهتر است به جای ترس از بیدار شدن برای رفتن به دستشویی، شب ها آب بنوشید. اگر می توانید، شب ها یک لیوان آب کنار تخت خود نگه دارید.

برای تشخیص علل اصلی تعریق شبانه خود بهتر است با یک پزشک مورد گزینه های درمانی که به کاهش احتمال کم آبی بدن و گلودرد در صبح کمک می کند، مشاوره آنلاین داشته باشید.

بیماری رفلاکس معده (GERD)

رفلاکس معده وضعیتی است که در آن اسید معده به مری برگشته و باعث تحریک و درد می‌شود. این وضعیت اغلب در هنگام شب تشدید شده و منجر به ناراحتی گلو هنگام بیدار شدن در صبح می‌شود. علاوه بر این، علائم GERD مانند سوزش سر دل (درد قفسه سینه)، حالت تهوع، استفراغ و گرفتگی صدا نیز می‌توانند خواب را مختل کنند و منجر به محرومیت از خواب یا خواب نامناسب شوند. توجه به این نکته مهم است که کمبود خواب همچنین می‌تواند محرک GERD باشد.

برای متوقف کردن این الگوی چرخه‌ای گلودرد، علائم و کمبود خواب، می‌توانید ابتدا تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید مثلا وعده‌های غذایی کوچک‌تر بخورید، از مصرف غذاهایی که باعث رفلاکس اسید می‌شوند، اجتناب کنید (مانند غذاهای تند، چرب، شور و اجتناب از کافئین و الکل) و شام خود را ۲ یا ۳ ساعت قبل از رفتن به رختخواب بخورید.

راه حل بالقوه دیگر نیز می‌تواند این باشد که سر تخت خود را ۱۰ سانتیمتر بالا ببرید و از یک بالش دیگر استفاده کنید تا اسید به معده برگردد. در صورتی که تمام این تغییرات کافی نباشد، از پزشک خود در مورد مصرف داروهای بدون نسخه مانند آنتی اسیدها مشورت بگیرید.

خروپف و آپنه خواب

خروپف با تنفس دهانی مشخص می‌شود که به دلیل جریان مداوم هوا منجر به خشکی دهان و گلو می‌شود. علاوه بر این، لرزش بافت‌های نرم در گلو و پشت دهان که مشخصه خروپف است، می‌تواند باعث تحریک و التهاب شود و منجر به احساس خراشیدگی در گلو در هنگام صبح شود.

همچنین شایان ذکر است که خروپف می‌تواند یکی از علائم آپنه خواب باشد، وضعیتی که با دوره‌های مکرر انسداد جزئی یا کامل راه هوایی در طول خواب مشخص می‌شود. این انسدادها می‌توانند باعث ارتعاش بیشتر بافت‌های گلو شوند که منجر به تحریک و التهاب بیشتر می‌شود. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهند که خشکی دهان در صبح نیز می‌تواند با آپنه خواب مرتبط باشد و بنابراین، باید در تشخیص آپنه خواب در نظر گرفته شود – همراه با خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز و فشار خون بالا.

همچنین خوابیدن به پهلو می‌تواند به کاهش خروپف و آپنه خواب کمک کند. با این حال، مشورت گرفتن از یک متخصص در این زمینه می‌تواند موثرتر باشد.

عفونت‌ها

هم عفونت‌های ویروسی و هم باکتریایی می‌توانند عامل مهمی در بروز گلودرد هنگام بیدار شدن از خواب شبانه باشند. عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی (URTIs) علل شایعی هستند و شامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا (هر دو ویروسی) و عفونت‌های جدی‌تر مانند گلودرد استرپتوکوکی که توسط باکتری ایجاد می‌شود، هستند.

هنگامی که عفونت دارید، بدن شما در تلاش برای دفع میکروب‌ها، مخاط اضافی تولید می‌کند. این مخاط اضافی می‌تواند باعث احساس خشکی، خراشیدگی و درد در گلو شود. همچنین ممکن است هنگام صحبت کردن یا بلعیدن درد داشته باشید و احساس تورم در گلوی خود داشته باشید. علاوه بر این، سایر علائم مرتبط با این نوع عفونت ممکن است شامل تب، بدن درد، تورم غدد لنفاوی و سرفه باشد.

توجه به این نکته مهم است که گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی باید توسط پزشک درمان شود زیرا ممکن است به آنتی‌بیوتیک نیاز باشد. در حالی که عفونت‌های ویروسی معمولاً پس از چند روز با رعایت اصول بهداشتی، خواب مناسب و مصرف مایعات و داروهای کنترل‌کننده علائم بیماری، از بین می‌روند.

پس از همه گیری کووید، همه ما می‌دانیم که برای جلوگیری از عفونت‌ها، رعایت بهداشت خوب مانند شستن مرتب دست‌ها و اجتناب از تماس نزدیک با افراد بیمار، ضروری است.

آلرژی

آلرژی های رایج مانند کپک، شوره حیوانات خانگی، گرد و غبار و گرده باعث بروز علائم ناراحت کننده ای می شوند که خواب فرد را مختل می کند. آبریزش چشم، آبریزش بینی و گلو خارش ممکن است نشان دهنده آلرژی باشند. سایر علائم آلرژی مانند عطسه و سرفه، ناراحتی گلو را تشدید می کند و خواب شبانه را مختل می کنند. جدای از آلرژن های محیطی، آلرژی های فصلی مانند تب یونجه (از نظر پزشکی به عنوان رینیت آلرژیک شناخته می شود) نیز می تواند علائم مشابهی را ایجاد کند.

بهتر است محرک های آلرژی خود را بشناسید و خطر قرارگیری در معرض آنها را کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر شوره حیوانات خانگی باعث ریزش بینی و خارش گلوی شما می شود، مراقب باشید که در اطراف حیوانات خانگی قرار نگیرید.

علت بیدار شدن با گلودرد

همچنین رعایت بهداشت شخصی و عاری از گرد و غبار محیط اطرافتان کمک زیادی می کند. در صورت نیاز، روی یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA (هوای ذرات با راندمان بالا) سرمایه گذاری کنید. طبق گفته EPA، فیلترهای HEPA از نظر تئوری می توانند حداقل ۹۹.۹۷ درصد از گرد و غبار، گرده، کپک، باکتری و هر ذرات معلق در هوا را از بین ببرند. حفظ کیفیت مطلوب هوای داخل خانه ممکن است به کاهش احتمال واکنش های آلرژیک که گلو شما را تحریک می کند کمک کند. این به نوبه خود باعث می شود که شب ها بهتر بخوابید.

علاوه بر این، اگر برای مدیریت علائم آلرژی خود نیاز به مصرف داروهایی مانند آنتی هیستامین دارید، با پزشک خود مشورت کنید. اما به این موضوع هم توجه داشته باشید، آنتی هیستامین ها ممکن است باعث خشکی دهان در برخی از افراد شود که می تواند درد گلو را پس از بیدار شدن از خواب بدتر کند.

آلودگی هوا

مشابه آلرژی‌ها، آلاینده‌های هوا مانند دود سیگار و دود اگزوز خودرو، بینی و گلوی شما را آزار می‌دهند و هنگام بیدار شدن از خواب علائمی شبیه گلودرد ایجاد می‌کنند. بررسی ها نشان می دهد که افزایش آلودگی هوا خطر ابتلا به رینوسینوزیت مزمن و انحراف سپتوم مرتبط با تحریک گلو را تشدید می کند.اگر سابقه آسم یا آلرژی دارید، تنفس در هوای آلوده می تواند وضعیت شما را بدتر و خواب شبانه را مختل کند.

راه‌های مختلفی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد و این روش‌ها به بهبود کیفیت هوای داخل خانه خلاصه می‌شود. به عنوان مثال، پنجره ها و درها را باز کنید تا جریان هوا بهتر شود. از یک تصفیه کننده هوا استفاده کنید و محیط اطراف خود را در خانه و محل کار با احتیاط تمیز کنید تا گرد و غبار را به حداقل برسانید.با بهبود کیفیت هوا، کمتر دچار ناراحتی گلو می شوید که شما را در شب بیدار نگه می دارد.

سیگار

مواد شیمیایی و آلاینده‌های موجود در دود سیگار نیز می‌توانند گلو و سایر قسمت‌های دستگاه تنفسی شما را خشک کنند. هنگامی که سیگار می‌کشید، دود وارد ریه‌های شما می‌شود و می‌تواند باعث تحریک و التهاب راه‌های هوایی شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به گلودرد، سرفه، مشکل در تنفس و سایر مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی شود. همه اینها می‌تواند خواب را سخت‌تر و ناراحتی را در صبح تشدید کند. علاوه بر این، سیگار کشیدن می‌تواند غشای مخاطی گلو را خشک کرده و آن را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر کند.

همانطور که می توانید حدس بزنید، موثرترین راه برای پیشگیری و تسکین گلودرد، ترک سیگار است. داشتن عادات سبک زندگی سالم‌تر، نوشیدن آب فراوان برای هیدراته نگه داشتن گلو و تمیز نگه داشتن هوای اتاق خواب اولین گام‌ها برای سلامت کلی هستند.

صحبت کردن بیش از حد معمول یا خیلی بلند

آیا تا به حال بعد از شرکت در یک کنسرت یا سخنرانی طولانی در محل کار با گلودرد از خواب بیدار شده اید؟ استفاده بیش از حد از صدا برای مدت طولانی یا صدای بلند، می‌تواند بر عضلات و بافت‌های گلو فشار وارد کند که همچنین منجر به التهاب و تحریک تارهای صوتی می‌شود. در نتیجه، ممکن است صدای شما خشن به نظر برسد و پس از بیدار شدن از خواب احساس ناراحتی در آن ناحیه کنید.

یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش گلودرد ناشی از حرف زدن زیاد یا بلند صحبت کردن، استراحت دادن به حنجره‌تان است. نوشیدن آب فراوان برای هیدراته نگه داشتن گلو نیز می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گلودرد صبحگاهی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و معمولاً مشکلی جدی برای سلامتی نیست. با این حال، اگر درد بیش از یک هفته طول بکشد، باید با یک پزشک برای بررسی دقیق‌تر به منظور یافتن علت زمینه‌ای مشورت کنید.

مطالب مرتبط

۸ درمان خانگی و طبیعی گلو درد + روش‌های پیشگیری

۹ درمان خانگی موثر برای درمان فوری گلودرد

وقتی زیاد می خوابی چه اتفاقی برات می افته؟ نباید های صبحگاهی بعد بیدار شدن از خواب

نظرات