نشست همافزایی مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور در شیراز برگزار شد
نشست همافزایی مدیران روابط عمومی صنعت آب کشور به میزبانی شرکت آب منطقهای فارس و با حضور مدیران ارشد وزارت نیرو، شرکت مدیریت آب ایران، در شیراز آغاز به کار کرد.
به گزارش اول فارس به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقهای فارس، صبح چهارشنبه، نشست دو روزه همافزایی مدیران روابطعمومی دستگاههای زیرمجموعه شرکت مدیریت منابع آب ایران با حضور مدیر مرکز روابط عمومی و امور بین الملل وزارت نیرو، مدیر کل دفتر روابط عمومی و امور اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران و مدیرعامل آب منطقهای فارس، در شیراز آغاز به کار کرد.
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره آب منطقهای فارس در ساعات اولیه آغاز به کار این نشست، ضمن ترسیم شمایی کلی از وضعیت منابع آب این استان، به تشریح ظرفیتها و ضرورتهای این حوزه پرداخت.
سیاوش بدری با یادآوری اینکه طی چهل و شش سال گذشته از انقلاب اسلامی، اقدامات زیرساختی برای تامین منابع پایدار آب شرب و بهداشت و تثبیت این منابع ارزشمند، اجرایی شده است، کاهش اتکای استان فارس به منابع آب زیرزمینی را یکی از عواید تلاشهای مصروف شده دانست.
بدری با اشاره به اینکه در گذشته، بالغ بر ۸۰ درصد از نیاز آبی در حوزه شرب و بهداشت ساکنان فارس از منابع زیرسطحی تامین میشده است، این امر را یکی از عوامل موثر بر افت سطح آب در این منابع ذکر و خاطرنشان کرد که صنعت آب به همت مهندسان متخصص و متعهد خود، زمینهساز کاهش این وابستگی شدهاند.
مدیرعامل آب منطقهای فارس یادآور شد که به بهرهبرداری رسیدن خط دوم آبرسانی از سد درودزن، به عنوان یکی از پروژههای ملی در سال گذشته، گامی بلند در کاهش اتکا به منابع آب زیرزمینی بوده است، گفت: با به سرانجام رسیدن این پروژه، حدود ۳۰ درصد از کل نیاز آب شرب و بهداشت شهروندان ساکن در فارس از منابع سطحی تامین میشود.
وی همچنین با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو به فارس، این حضور را بسیار مغتنم و پرخیر و برکت توصیف و اضافه کرد: در این سفر بالغ بر ۲ همت از پروژههای شرکت آب منطقهای فارس در شهرستانهای جهرم و فسا به بهرهبرداری رسید یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.
رئیس هیئت مدیره آب منطقهای فارس این پروژهها را موثر بر تقویت تامین و تثبیت آب پایدار شهرستانهای جهرم و فسا دانست و گفت: در این سفر، عملیات اجرایی خط انتقال آب سد سلمان فارسی به بخش سیمکان نیز آغاز شد؛ این پروژه تامین کننده آب جمعیتی بالغ بر … خواهد بود.
بدری برگزاری گردهمایی مدیران روابط عمومی شرکتهای آب منطقهای سراسر کشور را، اقدامی اساسی برای همافزایی داشتهها و به اشتراک گذاشتن تجارب به ویژه در حوزه فرهنگسازی دانست و اضافه کرد که در عصر حاضر، اقدامات فرهنگی با هدف ارتقاء آگاهی و دانش مردم برای مدیریت مصرف آب، جزو الزامات برای مواجهه با مشکلات موجود و آینده حوزه آب است.
مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت نیرو نیز در ارتباط مجازی با این نشست، به بیان بخشی از سیاستهای کلان مد نظر این وزارتخانه برای ایجاد تحول و جهش در حوزه اطلاعرسانی پرداخت.
غلامحسین مقیمی اسفندآبادی دعوت مردم به صرفهجویی در مصرف قبل از منطقی کردن هزینهها را موثر ندانست و گفت: برای تغییر نگرش و رفتار شهروندان باید آگاهی آنان از قیمت واقعی آب و برق را تصحیح کنیم.
او با بیان اینکه در راستای ایجاد نگاه منطقی نسبت به قیمت واقعی آب در جامعه، اقداماتی در گذشته بسترسازی و اجرایی شده بود اما تداوم نیافت، گفت: اقتصاد آب موضوع بسیار مهمی است و مردم اگر آگاهی صحیحی نسبت به این مبحث داشته باشند، برای مدیریت مصرف همراه خواهند شد.
مقیمی با اشاره به تعاملات روابط عمومی وزارت نیرو با وزارتخانههای جهادکشاورزی، صمت، نفت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد که برگزاری نشستهای هماندیشی مدیران روابط عمومی صنعت آب، موجب تدوین راهکارهای اجرایی اثربخش متناسب با اقلیمهای مختلف در کشور و صدور پیامهایی همسو و موثر خواهد شد.
مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت نیرو ضمن بیان اهمیت ایجاد نگرش صحیح نسبت به حوزه روابط عمومی در مدیران ارشد صنعت آب و برق، گفت: امروز باید این باور را ایجاد کنیم که در عرصه اطلاعرسانی و فعالیتهای روابط عمومی مانند حوزههای فنی و مهندسی برای تهیه پیام و انتشار آن نیاز به مشاوران دارای دانش هستیم.
مقیمی بر لزوم استفاده از ظرفیتهای علمی برای تحول در روابط عمومی، تاکید و خاطرنشان کرد: طراحی و انتشار پیام باید توسط مشاوران و مجریان متخصص و کارآمد انجام شود تا اثربخشی لازم و مناسب را داشته باشد.
مدیرکل روابط عمومی و امور اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این نشست با قدردانی از میزبانی آب منطقهای فارس از این نشست، الزامات و تکالیف مرتبط با اثربخشی فعالیتهای حوزه روابط عمومی در بخش آب را یادآور شد.
عباسعلی کیخایی با اشاره به شرایط خاص کشور در زمینه منابع آب، ناترازیهای این حوزه را یادآور و متذکر شد که روابط عمومی فارغ از اقدامات نمایشی به دنبال شفافسازی فعالیتها، در راستای تامین آب پایدار از گذشته تاکنون باشد.
کیخایی، ضرورت تلاش بیشتر برای ارتقاء آگاهیها و ارائه آمارها و اطلاعات صحیح به گروههای هدف برای همراه کردن مردم در مدیریت منابع آب را مورد تاکید قرار داد و گفت: بیتردید مردم ایران جزو آگاهترین شهروندان نسبت به مبحث آب هستند اما برای همراه شدن آنان با مباحث مدیریتی نیازمند تلاش بیشتر و تدوین و اجرای راهکارهای اثربخش هستیم.
این مقام مسئول استفاده موثر از ظرفیتهای رسانهای غیررسمی در کنار به کارگیری پتانسیلهای بسیار مهم رسانههای رسمی را با هدف اطلاعرسانی و آگاهی بخشی، مطمع نظر قرار داد و گفت: ما باید به دنبال ایجاد یک توفان فکری و اجرایی در حوزه روابط عمومی باشیم.
معاون مرکز روابط عمومی و امور بینالملل وزارت نیرو نیز در بخشی از این نشست، با اشاره به اهمیت ارتقاء اعتماد نزد مخاطبان خاطرنشان کرد: امروز در وزارت نیرو با چالشهای مختلفی مواجه هستیم؛ اما برق به دلیل محسوستر بودن، بیشتر مورد توجه جامعه قرار گرفته است.
امیر جعفریزاده با تصریح اینکه هماکنون تامین آب سالم و پایدار در جهان به بحرانی جدی و یک تهدید تمدنی و سرزمینی بدل شده است، گفت: علیرغم مشکلات موجود در حوزه آب، شاهد توجه بیشتر افکار عمومی به انرژی برق و ناترازیهای آن هستیم زیرا این موضوع برای جامعه محسوستر شده است.
وی با بیان اینکه کمتر کسی مرگ هامون و ارومیه و از دست رفتن آبخوانها را مورد توجه جدی قرار میدهد، گفت: علیرغم آنکه با گوشت و پوست خود تغییرات اقلیمی و مباحث مرتبط و اثرگذار برآن را حس میکنیم اما نه تنها تغییری در رفتار مصرفی شهروندان مشهود نیست بلکه شاهد مطالبهگری بیش از پیش هم هستیم.
جعفریزاده؛ روابط عمومی را خط مقدم مواجهه با افکار عمومی توصیف و تاکید کرد که امروز تغییر در روش و محتواهای اطلاعرسانی و آگاهی بخشی یک الزام محسوب میشود زیرا دیگر روشها و محتواهای سنتی، پاسخگوی نیاز نیست.
در ادامه این نشست، جُرّه، دیگر معاون مرکز روابط عمومی وامور بین الملل وزارت نیرو ، به بیان راهکارهای مختلف اندیشیده و اجرایی شده برای تحول در عرصه اطلاعرسانی و افزایش سطح اثربخشی این فعالیتها پرداخت.
جُره با اشاره به تدوین تقویم صنعت آب و برق همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس وزارت نیرو، تلاش برای تقویت توان نیروی انسانی و تجهیزاتی و بودجهای روابط عمومیهای این صنعت در اقصی نقاط کشور را از مهمترین برنامههای مد نظر ذکر کرد.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقهای فارس نیز ضمن بیان خیرمقدم به میهمانان این نشست، به طرح دیدگاهها و تجارب خود در حوزه اطلاعرسانی و آگاهی بخشی پرداخت.
محمدمهدی شریفی با بیان اینکه تغییرات ایجاد شده در سطح مدیریت روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب، نوید دهنده آیندهای بهتر و فراهم شدن بستر تحول در این حوزه دانست و تاکید کرد که باید در مواجهه با جامعهای که آگاهیها و اطلاعات بیشتر اما کم عمقتری دارد، راهکارهای اثربخش و نوینی را تجربه کنیم.
شریفی، استفاده از تمام ظرفیتهای رسانهای برای شفافسازی پیرامون ابهامات و تنگناهای حوزه آب را مستلزم تسهیل در قوانین، دستورالعملها و… دانست و خاطرنشان کرد که برای تغییر در رفتار شهروندان، نیازمند تغییر در آگاهی و نگرش آنان هستیم و مهمترین راهکار حصول به این نتیجه، استفاده مطلوب از بسترهای رسانهای نوین هستیم.
در بخش پایانی روز اول این نشست، مدیران روابط عمومی شرکتهای آب منطقهای کشور به طرح دیدگاهها، نقطهنظرات و پیشنهادات خود پرداختند.