مشخصات فنی نیسان ترا و طراحی و آپشن ها
چند سالی است که تب آفرود سواری در کشور ما بالا گرفته است و افراد پرتعدادی جذب این تفریح مهیج شدهاند. مهمترین رکن یک سفر آفرودی، در اختیار داشتن خودروی مناسب آفرود (پیکاپ یا SUV) است که پیکاپها در بازار کشور ما تنوع بالایی دارند اما SUV های صفر کیلومتر محدودند.
چند وقتی است که شرکت مانیان خودرو، نیسان ترا را روی خط مونتاژ خود آورده و جانی تازه به بازار کم رمق SUV های آفرودی صفر کیلومتر بخشیده است. وضعیت مناسب مشخصات فنی نیسان ترا در کنار ذات ژاپنی باعث شده است تا این خودرو مورد توجه بازار قرار بگیرد. به همین بهانه در ادامه به سراغ بررسی مشخصات نیسان ترا رفتهایم تا این شاسی بلند آفرودی جدید بازار کشورمان را بهتر بشناسیم. اگر شما هم به آفرود و طبیعت گردی علاقه دارید، تا پایان نقد و بررسی نیسان ترا همراه ما باشید.
معرفی نیسان ترا
قبل از پرداختن به مشخصات فنی نیسان ترا و سایر ویژگیهای این خودرو بهتر است یک معرفی مختصر از آن داشته باشیم. نیسان ترا نخستین بار در سال ۲۰۱۸ و در جریان نمایشگاه خودرو پکن معرفی شد. این خودرو که از نظر ابعاد مابین نیسان ایکس تریل و نیسان پاترول قرار میگیرد، در واقع نسل جدید نیسان پالادین محسوب میشود و خط تولید اصلی آن کارخانه ژنگژو – نیسان (جوینت ونچر بین نیسان و دانگ فنگ) است. نیسان پالادین خودرویی آشنا برای ما ایرانیها است. چراکه سالها با نام نیسان رونیز مهمان خط مونتاژ پارس خودرو بود و کماکان در سفرهای آفرودی نقش پررنگی دارد.
چند سالی خودرو SUV از نیسان در بازار کشورمان نداشتیم تا اینکه شرکت مانیان خودرو (از زیر مجموعههای پرشیا خودرو) به سراغ شریک چینی نیسان، یعنی دانگ فنگ رفت و نیسان ترا را از سال ۱۴۰۳ روی خط مونتاژ خود آورد. البته به دلیل تحریمها و مسائل مربوطه، لوگویی از نیسان یا دانگ فنگ روی آن نمیبینیم و این خودرو با برند مانیان خودرو و نام مانیان ترا به بازار ایران آمده است اما کماکان اکثر ایرانیان آن را با نام نیسان ترا میشناسند.
مشخصات نیسان ترا از نظر طراحی
خودروهای SUV شاسی مستقل معمولاً نسبت به کراساوورها طراحی سادهتری دارند و در فواصل زمانی طولانیتری فیسلیفت میشوند. به همین دلیل در نیسان ترا همان ظاهر اولیه سال ۲۰۱۸ میبینیم که امروز کمی ساده به نظر میرسد.
اما طراحی نیسان ترا در عین سادگی دو ویژگی مطلوب دارد. اولین ویژگی اصالت و وجود امضای نیسان است که در المانهایی مثل جلوپنجره V شکل، آینههای جانبی، چراغهای جلو و عقب و خط شانه (کاراکتر لاین) موج دار دیده میشود. دومین ویژگی هم ابهت ظاهری خاص خودروهای آفرودی است که در ارتفاع زیاد از سطح زمین و عضلانی بودن المانهایی مثل کاپوت و سپرها معنا پیدا میکند.
لازم به ذکر است که امکان سفارش نیسان ترا با کیت بدنه هم برای مشتریان وجود دارد. در کیت مذکور، زیرسپریهای جلو و عقب، رکاب جانبی، فلاپ دور گلگیرها و اسپویلر زیر شیشه عقب روی خودرو نصب میشود که چهره جذاب و اسپرتتری به آن میبخشد اما روی زاویههای ورود و خروج اندکی تأثیر منفی دارد.
درون کابین نیسان ترا شاهد داشبوردی حجیم هستیم که برخلاف ظاهر بیرونی خودرو چندان ساده و آفرودی نیست و المانهای بهروزی مثل لیور دنده الکترونیکی و مانیتور بزرگ دارد. البته صفحه نشان دهندهها کماکان از نوع آنالوگ است تا با سلیقه آفرود نوردان هماهنگی بیشتری داشته باشد. تزئینات طرح چوب و نوارهای مسی رنگ هم کمی رنگ و بوی لوکس گرایی به کابین بخشیده است.
ناگفته نماند که نیسان ترا در دو تیپ ساده و اکسکلوسیو عرضه شده است که در نسخه اکسکلوسیو، مانیتور سیستم مالتی مدیا بزرگتر و عمودی (در اصطلاح تسلایی) است و تهویه مطبوع خودرو هم از طریق آن کنترل میشود.
مشخصات فنی نیسان ترا
در مشخصات موتور نیسان ترا بازار ایران نامی از نیسان دیده نمیشود اما در عوض شاهد یک برند ژاپنی دیگر یعنی میتسوبیشی و پیشرانه 4K31TD آن هستیم. این پیشرانه ۲ لیتری توربو حداکثر قدرت ۲۲۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را تولید و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF و سیستم 4WD به هر دو محور این خودرو منتقل میکند. از سایر مشخصات فنی خودرو نیسان ترا هم میتوانیم به مصرف سوخت ترکیبی ۸.۶ لیتر در صد کیلومتر و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت اشاره کنیم.
بعد از مرور اطلاعات کاتالوگی نیسان ترا بهتر است کمی هم به حس و حال رانندگی با این خودرو بپردازیم. پیشرانه نیسان ترا توان مناسبی تولید میکند و به خوبی با گیربکس این خودرو هماهنگ است. در نتیجه میتوانیم با این خودرو شتاب صفر تا صد کمتر از ۱۰ ثانیه را ثبت کنیم که با توجه به وزن بیش از ۲ تُنی آن عددی بسیار خوب محسوب میشود.
اما برای خریداران یک SUV قابلیتهای آفرود و عملکرد مطمئن در شرایط خارج جادهای بسیار مهمتر از شتاب است. خوشبختانه نیسان ترا در این بخش هم خوب عمل میکند و به لطف سیستم انتقال قدرت سه حالته (تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین) میتواند از پس مسیرهای خارج جادهای بربیاید. گیربکس نیسان ترا هم در حالت تیپ ترونیک دندهها را سبک نمیکند و دور موتور را تا مرز کاتاف بالا نگه میدارد که مزیتی بسیار مهم برای طی کردن مسیرهای آفرودی با حداکثر کشش ممکن است.
از دیگر امکانات آفرودی نیسان ترا هم میتوانیم به سه حالت رانندگی آفرودی ( گل و لای، برف، ماسه)، قفل دیفرانسیل مرکزی، قفل دیفرانسیل محور عقب و قابلیت دور زدن درجا (Tank U Turn) اشاره کنیم. آپشن مذکور که تنها در حالت دو دیفرانسیل سنگین (4L) فعال میشود؛ با ترمز زدن به یک یا دو چرخ باعث میشود که شعاع گردش خودرو در مسیرهای کم عرض آفرودی تا حد قابل توجهی کاهش یابد.
در مورد فضای کابین و کیفیت سواری نیسان ترا باید بگوییم با خودرویی بسیار جادار طرف هستیم که فضایی مطلوب را برای ۵ نفر سرنشین بزرگسال فراهم آورده است. البته نیسان ترا در برخی بازارها نسخه ۷ نفره هم دارد اما نسخههای عرضه شده در بازار کشورمان ۵ نفره هستند و در عوض یک صندوق بار ۱۰۲۷ لیتری را ارائه میکنند که برای مسافرتهای خانوادگی و آفرودی بسیار کارآمد است. در بحث کیفیت سواری هم با خودرویی نرم طرف هستیم اما تکانهای عرضی ذاتی خودروهای شاسی مستقل در نیسان ترا هم دیده میشود.
برای آشنایی کامل با مشخصات فنی خودرو نیسان ترا میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید:
مدل خودرو | مانیان (نیسان) ترا |
پیشرانه | چهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها و سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) |
حجم موتور (cc) | ۱۹۹۷ |
حداکثر قدرت | ۲۲۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور |
حداکثر گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر در ۱۴۰۰ – ۴۰۰۰ دور |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک |
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) | ۸.۶ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (S) | ۹ |
حداکثر سرعت (Km/h) | ۱۷۰ |
حجم مخزن سوخت (L) | ۷۳ |
حجم صندوق بار (L) | ۱۰۲۷ |
ابعاد لاستیکها | ۲۵۵/60R18 |
سیستم تعلیق جلو | جناغی دوبل |
سیستم تعلیق عقب | مستقل چند اتصالی (Multi Link) |
وزن خالص (Kg) | ۲۰۲۵ |
طول×عرض×ارتفاع (mm) | ۴۸۸۴ × ۱۸۵۰ × ۱۸۷۵ |
فاصله بین دو محور (mm) | ۲۸۵۰ |
مشخصات نیسان ترا از نظر آپشن
همانطور که اشاره کردیم، نیسان ترا در دو تیپ ساده و اکسکلوسیو عرضه شده است که از آپشنهای مشترک بین این دو تیپ میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
کیلس استارتر، کروز کنترل، سانروف، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع الکتریکی، شارژر وایرلس تلفن همراه، تنظیم برقی ۸ حالته صندلی راننده، چراغهای جلو و عقب LED، سنسور نور، مالتی مدیا با اندروید اتو و اپل کارپلی، استارت – استاپ اتوماتیک، درایو مد ۶ حالته، ترمز پارک برقی با اتوهلد، قفل دیفرانسیل برقی محور عقب، دور زدن درجا (Tank U Turn)، سیستم کنترل دینامیکی خودرو، سیستم ضد واژگونی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل کشش موتور، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی، ایربگ راننده و سرنشین جلو و…
در تیپ اکسکلوسیو، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، مانیتور بزرگتر و عمودی سیستم مالتی مدیا، ایربگ جانبی سرنشینان جلو + پردهای + محافظ زانوی راننده ( در مجموع ۷ ایربگ) هم به لیست آپشنهای نیسان ترا اضافه میشود.
در مجموع برای بررسی مشخصات نیسان ترا از نظر آپشن باید بگوییم که این خودرو از نظر امکانات رانندگی آفرودی کمبودی ندارد اما در بخش آپشنهای لوکس با توجه به قیمت نیسان ترا از آن توقع بیشتری میرود.
فهرست کامل آپشنهای نیسان ترا را میتوانید در قالب جدول زیر ببینید:
تجهیزات | مانیان (نیسان) ترا |
چراغ | چراغهای جلو و عقب LED، مه شکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور (اتولایت) |
سیستمهای مالتی مدیا | USB، بلوتوث، اندروید اتو، اپل کارپلی، مانیتور ۱۰ اینچی لمسی در تیپ ساده و ۱۲ اینچی لمسی در تیپ اکسکلوسیو |
رینگ | ۱۸ اینچی آلومینیومی |
شیشه و آینه | شیشههای برقی، آینههای جانبی تاشو برقی، آینه میانی الکتروکرومیک |
تهویه مطبوع | الکتریکی، دریچه برای سرنشینان عقب |
صندلی | روکش چرمی، تنظیم برقی ۸ حالته صندلی راننده، صندلیهای عقب تاشو، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو(تیپ اکسکلوسیو) |
ایمنی | کنترل دینامیک خودرو (VDC)، کنترل کشش (TCS)، ضد واژگونی (RMI)، کنترل کشش موتور (EDC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، ۲ ایربگ در تیپ ساده و ۷ ایربگ در تیپ اکسکلوسیو |
سایر امکانات | کیلس استارتر،کروز کنترل، سانروف، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (تیپ اکسکلوسیو)، شارژر وایرلس تلفن همراه، سنسور فشار باد لاستیکها (TPMS)، هشداردهنده آسیب دیدگی لاستیک (HAZ)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور پارک عقب، قفل دیفرانسیل مرکزی، قفل دیفرانسیل عقب، دور زدن به روش تانک (Tank U Turn)، درایو مد ۶ حالته (اکو – نرمال – اسپرت – برفی – گل و لای – ماسه) |
بالأخره نیسان ترا بخریم یا نه؟
در پایان باید بگوییم که مشخصات فنی نیسان ترا تا حدودی منحصر به فرد است و در حال حاضر در بازار کشورمان خودرو SUV صفرکیلومتر با این مقدار قابلیت آفرودی نداریم. از طرفی پشتوانه نیسان و میتسوبیشی باعث میشود تا به کیفیت و دوام فنی این خودرو اعتماد کنیم.
بنابراین اگر به دنبال یک SUV صفرکیلومتر هستید که با اطمینان خاطر با آن به سفرهای آفرودی بروید، میتوانیم خرید نیسان ترا را به شما توصیه کنیم. در حال حاضر میتوانید این خودرو را با شرایط عالی و ضمانت معتبر از همراهمکانیک خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید و فروش نیسان ترا کلیک کنید.منبع:تسمینو